Helpt remarketing je aan extra bezoekers?



Wat is remarketing?

Eerst en vooral, wat is remarketing nu? Remarketing is het terug contact leggen met bezoekers die online een website hebben bezocht. Deze personen hebben niet meteen een aankoop of aanvraag gedaan. Het wordt door velen gezien als één van de belangrijkste zaken binnen Search Engine Advertising (SEA).

Met remarketing kan je specifieke advertenties tonen aan een specifieke doelgroep. Het is een strategie die je gebruikt om je naamsbekendheid te vergroten. Op deze manier zijn bezoekers er bewust van dat ze nog een aankoop kunnen doen. De activiteiten die bezoekers doen op het web worden geregistreerd voor remarketing, zowel het bladeren binnen Google als het surfen van op een website.

Hoe werkt het nu?

Wellicht heb je dit al gezien bij het bezoeken van een webpagina:



Indien je op “akkoord”, “ok” of cookies accepteren” klikt dan geef je organisaties de toestemming om remarketing te doen.

Door cookies te accepteren weet het bezoekersapparaat wat je interesses zijn. Een cookie is een micro bestand dat informatie opslaat. Op dit bestand staan geen persoonlijke gegevens die kwetsbaar zijn voor de gebruiker (GDPR wetgeving linken). De ID van de gebruiker wordt dan gelinkt met de lijst van remarketing doelgroepen. Als de gebruiker een andere website bezoekt dan zal die cookie een signaal sturen naar jou advertentieplatform. Op deze manier weet je of er remarketing nodig is. Wist je trouwens dat Google binnenkort geen cookies meer zal ondersteunen van derde?

Als bedrijf is mogelijk om meerdere lijsten te maken voor remarketing. Je kan dan andere content voorstellen door specifiek criteria. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die verschillende variaties van een product hebben opgezocht.

Hoe effectief werkt het nu?

Natuurlijk werkt remarketing maar je moet jezelf de vraag stellen hoe goed werkt het nu. In theorie werkt dit natuurlijk wel.

Remarketing heeft alles te maken met menselijke psychologie. Door de jaren heen zijn er verschillende marktonderzoeken gebeurt, hieruit kunnen we concluderen dat bezoekers die zich niet comfortabel voelen bij een merk niet direct iets kopen. Soms moet de gebruiker vijf tot zeven keer iets zien van het bedrijf voor ze effectief iets gaan aanschaffen. In sommige gevallen zelfs meer!

Onthoud altijd dat het zeer zeldzaam is dat een klant iets zoekt, bezoekt en meteen overgaat tot een aankoop.

Als bedrijf is het dus zeker en vast geen slecht idee om aan remarketing te doen. Concurrerende organisaties zullen er alles aandoen om hun naam of product voor de klant te krijgen. Indien er interesse getoond is geweest natuurlijk.

Door retargeting wordt er automatisch merkherkenning opgebouwd bij de kijker. Iedere keer als hij iets ziet van jou neemt de kans toe dat hij of zij overgaat naar de aanschaf van een product of dienst. De potentiële klant blijft met het gevoel zitten om een behoefte te vervullen.

Als de bezoeker een winkelwagentje achterlaat zonder een aankoop te voltooien dan is er 70% meer kans dat hij in de toekomst wellicht nog een aankoop zal doen.

Voordelen van remarketing

Wat je ook wilt doen met remarketing, het is een strategisch onderdeel die heel wat voordelen met zich meebrengen:

Breder bereik: Met remarketing kan je gebruik maken van het enorme bereik van het Google netwerk. Bezoekers die op de remarketinglijst staan kunnen miljoenen websites bezoeken en nog altijd kan je ze remarketing.

Kosten: Mensen denken dat remarketing heel veel geld moet kosten maar dat is niet zo. Omdat je advertenties wilt tonen aan een specifieke doelgroep worden je advertenties goedkoper. Hoe relevanter het is, hoe goedkoper het is.

Doordat je weet wie je doelgroep is weet je precies in welke producten ze interesse hebben. Het is dus gemakkelijker om hen tot een aankoop te laten overgaan.

Grotere naamsbekendheid: Indien de remarketing geen effect hebben is het niet altijd slecht. Doordat je bent verschenen heb je wellicht wel naamsbekendheid gecreëerd. Mensen zullen je merk onthouden als ze aan een bepaald product of dienst denken. Je blijft als het ware top of mind. In de toekomst kan het zijn dat een potentiële klant toch een aankoop doet bij je.

Verschillende mogelijkheden

Video Remarketing: Advertenties worden getoond aan de hand van video. Voordat een video of dergelijke begint wordt er reclame gemaakt voor jouw merk. Dit kan op YouTube zijn maar op externe partners van Google.

Display Remarketing: Google Display-advertentienetwerk toont je advertentie weer als display-advertentie. Terug op externe websites van Google.

Dynamic Remarketing: Dit brengt remarketing naar een andere niveau. Adwords gaat zelf zijn advertenties maken op basis van je de producten of diensten die je gebruikers hebben bekeken.

Search Remarketing: Indien een bezoeker je website bezocht heeft en terug op zoek is naar het product zal je bovenaan de zoekresultaten binnen de zoekmachine verschijnen.

Social Media Remarketing: Remarketing kan ook gebeuren aan de hand van sociale media. Je kan bijvoorbeeld op Instagram een advertentie weergeven omdat bezoekers jouw website hebben bezocht. 

Customer List Remarketing: Wanneer gebruikers zijn aangemeld bij Google of social media kanalen kun je hen ook advertenties tonen. Door een lijst up te loaden met gegevens van de gebruikers kun je zowel remarketing doen van Google Adwords als van sociale media.

Hoe remarketing doen?

Eerst en vooral moet je een Google Ads account opstarten. Als organisatie moet je dit hebben of je kan niet aan de slag met remarketing.

Indien je een account hebt aangemaakt dan moet je een Google Ads tag toevoegen aan je website. Deze tag registreert welke bezoekers welke pagina’s precies bezoeken. De gegevens van deze bezoekers blijven anoniem.

Gebruikers van Google Analytics kunnen ook Google Analytics tags gebruiken. Het is eenvoudiger en sneller in gebruik. Maar met een Google Ads tag heb je in principe genoeg.

Indien de tags zijn toegevoegd aan je website moet je vervolgens de remarketinglijsten maken. Dit kan opgesteld worden voor verschillende gebruikers. Bezoek zeker eens de algemene regels voor remarketinglijsten.

Als je lijsten in orde zijn dan hoef je enkel nog een ad campagne op te stellen. Vervolgens voeg je je doelgroepen toe aan bestaande of nieuwe campagnes.

De resultaten van je campagnes kan je volgen in Google Ads. We wensen je alvast veel succes bij het opstellen van je remarketing campagne.

Bekijk zeker ook eens onze blog omtrent lokale SEO.