Local SEO: breng klanten tot bij jou

Wil je meer klanten ontvangen in jouw zaak? Local SEO is de oplossing! Na onderzoek blijkt dat 14,46% lokale zoekopdrachten zijn. Dat wil zeggen dat mensen iets zoeken in hun nabije omgeving. Daarom deel je je locatie online, zodat mensen weten dat je in de buurt bent. Om dit te doen gebruik je lokale/local SEO, een term uit de digitale marketing, je gebruikt de locatie van je bedrijf om klanten uit de omgeving te bereiken. Het vergroot de vind- en zichtbaarheid van je bedrijf voor potentiële klanten. Hoe werkt local SEO nu juist en hoe kan jij er meer klanten mee lokken? Je leest het allemaal in dit artikel!  

Wat is local SEO?

Het is een techniek die marketeers en website-eigenaars gebruiken om hoger te ranken binnen de resultaten van een zoekmachine zoals Google. Local SEO is een handig middel om meer bezoekers naar jouw zaak te lokken. De locatie van jouw bedrijf is hierbij het belangrijkste, je locatie wordt ingezet om via SEO potentiële klanten uit jouw buurt te bereiken. Deze techniek is een goede manier om jouw bedrijf te verbinden met de mensen in de buurt, maar het wordt vaak over het hoofd gezien. Zoekmachines zoals Google probeert altijd relevante informatie te tonen, zoals de locatie van jouw bedrijf. Het geeft geen nut om een winkel die 50 kilometer verder ligt bij de zoekresultaten te zien.

Van zoekopdracht naar offline aankoop

Informationele, transactionele en navigationele zoekopdrachten. Dit zijn de 3 soorten zoekopdrachten. We gaan nu enkel even in op de navigerende zoekopdrachten.

De internetgebruiker kijkt hier waar hij het gewenste product kan kopen of gebruik kan maken van de dienst. Navigerende surfers zijn meestal al zeker dat ze een aankoop gaan verrichten of willen diezelfde dag de zaak die in de local 3-pack stond nog gaan bezoeken.
De navigerende zoekopdrachten zorgen ervoor dat jouw bedrijf in de local 3-pack verschijnt. Als je alle regels van de SEO correct toepast, dan zal je hoger in de zoekresultaten ranken en meer bezoekers naar je zaak lokken.
Wil je het beste uit je (local) SEO halen? Wij kunnen jouw SEO verbeteren!

hoe werkt local SEO 

We nemen even een kleine onderneming voor kantoorbenodigdheden in Brugge als voorbeeld. Local SEO is hierbij de oplossing om meer klanten te bereiken in je omgeving. Als we “kantoorbenodigdheden Brugge “ intypen bekom je het volgende resultaat.

remarketing

De resultaten boven de vouw zijn geadverteerde resultaten, waar bedrijven voor betaald hebben. Om de organische resultaten te bekijken scrol je verder naar beneden.

remarketing

Dit is de ‘local 3-pack’ of ‘snack pack results’. De zoekresultaten die hier staan zijn de drie meest relevante lokale zoekresultaten. De klant vindt onmiddellijk jouw adres en is meteen op de hoogte van alle winkels met kantoorbenodigdheden in de buurt. Deze bedrijven hebben de local SEO-regels correct gebruikt en halen hun voordelen eruit.

Meer interacties met jouw bedrijf

Jouw zaak bij de local 3-pack zetten is niet het enige doel van local SEO. Local SEO wil vooral meer interacties creëren tussen de klant en jouw bedrijf. Wat betekent dit? We illustreren het met het voorbeeld van hierboven “kantoorbenodigdheden Brugge”.

Op de onderstaande afbeelding vindt u een voorbeeld van één van de bedrijven die zich geregistreerd hebben bij ‘Google Mijn Bedrijf’. Met dit voorbeeld leggen we uit wat ‘interacties’ betekenen.

remarketing

Interacties zijn alle mogelijke manieren voor mensen om in contact te komen met het bedrijf. Bijvoorbeeld een telefoonnummer, een website, review lezen of zelf één zetten enzovoort. Voor het voorbeeld hierboven kun je de route opvragen, een recensie plaatsten of de zaak bellen via het telefoonnummer. Als je een andere soort zaak hebt, kun je ook ander opties hebben zoals een kamer of een vlucht boeken, een tafel reserveren enzovoort. Deze interacties zijn enkel mogelijk als je je bedrijf registreert bij Google. Als je niet geregistreerd bent zul je ook niet in de local pack tevoorschijn komen. Local SEO zorgt er dus voor dat jouw zaak plaatselijk beter gevonden wordt!

Ken jij het verschil tussen organische SEO en local SEO?

Wil je je nog meer verdiepen in SEO? Wij vertellen je alles over SEO. Snap je SEO al helemaal? Lees dan verder over local SEO. Bij organische SEO vinden klanten je bedrijf omdat je hoog in de zoekresultaten staat, bij local SEO ligt de nadruk op de locatie. Daarom is local SEO een extraatje bovenop traditionele SEO-activiteiten. Elk bedrijf kan local SEO gebruiken, maar het is aan te raden voor kleine ondernemingen die bekender willen worden in hun eigen omgeving. Neem je het op tegen grote concurrenten zoals Bol.com of Amazon? Gebruik dan zeker local SEO!

Wil je zelf local SEO gebruiken?

Wij lijsten hier de 4 belangrijkste tips voor local SEO op zodat jij meer potentiële klanten uit de buurt kan bereiken.

1. Zoekwoordenoptimalisatie
Welke woorden omschrijven jouw bedrijf? Om dit te weten doe je een zoekwoorden onderzoek. Om in de local 3-pack te komen moeten de zoekwoorden die jouw bedrijf omschrijven genoeg op de website voorkomen.

2. Bedrijf registreren bij Google
Om je bedrijf sneller bij een lokale zoekopdracht te weergeven kun je je bedrijf via ‘Google Mijn Bedrijf’ registreren. Je hebt geen website nodig, enkel een fysiek adres waar je face-to-face klanten kunt ontmoeten. 

3.Reviews verzamelen van je klanten
Positieve reviews trekken ook Google zijn aandacht binnen binnen local SEO. Probeer zoveel mogelijk positieve reviews te verzamelen op Google, andere reviewwebsites of sociale media.

4.Locatie vermelden op je website
Je locatie moet je zo duidelijk mogelijk op de website plaatsten. Plaats je adres op elke pagina door hem in de footer of zijbalk en paginatitel te plaatsen. Op deze manier is je locatie meteen zichtbaar in de zoekresultaten van Google.

Als je al deze tips goed toepast zul je merken dat er meer bezoekers naar jouw zaak komen. Gebruik local SEO zeker want maar liefst 70% doet een offline aankoop na een lokale zoekopdracht.