Zoekwoorden en hun betekenis: ontdek slim zoeken!
Wat is zoekwoorden onderzoek?
De eerste stap om een succesvolle SEO-strategie op te stellen begint altijd met een onderzoek naar zoekwoorden, ook wel bekend als keyword research (KWR). Tijdens dit zoekwoordenonderzoek analyseer je de zoekopdrachten die potentiële klanten in zoekmachines zoals Google invoeren. Je probeert deze vervolgens strategisch toe te voegen in de inhoud van je website, zodat je site niet alleen vaker maar ook hoger in de zoekresultaten verschijnt!
Ben je enthousiast om zelf aan de slag te gaan met je eigen KWR? Dan hebben wij alvast een praktisch stappenplan opgesteld waarmee je alle relevante zoekopdrachten voor jouw bedrijf in kaart brengt. Veel succes!
1. Waarom zoekwoorden onderzoek belangrijk is
De kern voor sterke SEO
De basis om eengoede SEO op te stellen begint met doordachte zoekwoorden. Wanneer niemandhttps://www.onlinemarketingexperts.be/2021/09/de-pluspunten-van-zoekmachineoptimalisa.htmliet veel online bezoekers hebben. Potentiële klanten beginnen hun ontdekkingsreis naar informatie over je bedrijf, producten en diensten door specifieke woorden in te geven in de zoekbalk van een populaire zoekmachine zoals Google, Yahoo of Bing. Een goed gekozen zoekwoord is de sleutel tot het aantrekken van online bezoekers!
Als bepaalde zoekwoorden belangrijk zijn voor je bedrijf, wil je natuurlijk dat je website hoog scoort in de organische zoekresultaten, zoals in de afbeelding hieronder.
Door je gevonden zoekwoorden af te stemmen op je website, vergroot je de kans om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Maar hoe ontdek je nu die belangrijke zoekwoorden? Hier komt zoekwoordenonderzoek om de hoek kijken! Zoekwoordenonderzoek is één van de belangrijkste onderdelen van SEO voor een website. Het is de basis om hoog te scoren voor relevante zoekopdrachten binnen jouw bedrijf. Het aantrekken van veel bezoekers naar je website is één ding, maar de focus ligt op het aantrekken van die geïnteresseerde bezoekers waarvan er een grote kans is dat ze actie zullen ondernemen en overgaan tot conversie.
Interessante inzichten
Via zoekwoorden onderzoek krijg je waardevolle inzichten over:- Op welke relevante zoekopdrachten er precies gezocht wordt
- Welke nieuwe markttrends er aanwezig zijn
- Het onlinezoekgedrag van je klanten
Het vinden van de juiste zoekwoorden voor je onderneming vormt de basis van een effectieve SEO-strategie. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden in lijn liggen met je bedrijfspropositie en unieke verkoopargumenten (USP’s). Bij voorkeur hebben ze een groot zoekvolume en lage concurrentie. Zoekopdrachten dienen als een navigatie-instrument voor jouw SEO. Ze geven aan welke richting je moet volgen en of je vooruitgang boekt.
In dit artikel gebruiken we de woorden: ‘zoekwoord’, ‘zoekopdracht’, ‘zoekterm’, ‘keyword’ en ‘search query’ als synoniemen. Bovendien kan een zoekopdracht uit één of meerdere woorden bestaan.
2.De gids voor beginners: zo voer je een zoekwoordenonderzoek uit
2.1.De kracht van brainstormen
Relevante zoekwoorden ontdekken? Dit kan op twee verschillende manieren:- Brainstorm: Begin van scratch en laat je creativiteit de vrije loop.
- Bestaande zoekwoorden: begin met bestaande zoekwoorden en sla de brainstormfase over.
Toch is het interessant om jaarlijks een brainstormsessie te organiseren voor zoekwoorden. Deze sessies kunnen nieuwe ideeën onthullen. Denk tijdens het zoekwoordenonderzoek na over welke zoektermen jouw klanten googlen. Welke specifieke zoekwoorden typen ze in de zoekbalk van Google wanneer ze op zoek gaan naar jouw product of dienst? Organiseer een brainstormsessie, alleen of in kleine groepjes van 2 of 3 personen. Elk zoekwoord is waardevol, dus sluit niets uit en maak gebruik van je gezond verstand en je productkennis.
Houd rekening met het volgende:
- Hoe zou iemand online zoeken die al vertrouwd is met jouw sector?
- Hoe zou iemand online zoeken die een nieuwkomer is in de sector?
- Zijn er relevante ‘hulp-zoekwoorden’ zoals (zoals bijvoorbeeld stadsnamen als Gent en Mechelen of bijvoeglijke naamwoorden als gratis, goedkoop, uniek, etc.)?
- Overweeg synoniemen zoals ‘korte broek’ en ‘short’
- Noteer alles wat in je opkomt, inclusief concurrent namen, spelfouten, alternatieven, etc.
Denk aan:
- Onderwerpen: productomschrijvingen, diensten, oplossingen, problemen, etc.
- Merken: bedrijfsnamen, productnamen, modellen, serienummers, personen, etc.
- Lokale zoekopdrachten: zoekwoorden in combinatie met plaatsnamen, provincies, regio’s, landen
- Gerelateerde onderwerpen
- Actualiteit en seizoensgebonden trends
Bij brainstormen kan het soms moeilijk zijn om een geschikt startpunt te vinden. Daarom hebben we een handig en gratis werkdocument ontwikkeld dat je stap voor stap door het denkproces begeleidt. Je kunt het document vinden via de onderstaande knop.
Goed om te weten:
- Google probeert regelmatig haar zoekresultaten te optimaliseren a.d.h.v. updates.
- Sinds de Algoritme update Google Hummingbird (Kolibri) tracht het niet alleen naar de zoekwoorden zelf te kijken, maar ook direct al mogelijke antwoorden te bedenken.
- Voorbeeld: voor de zoekopdracht ‘Wat is de hoofdstad van Spanje’ komt Google zelf al met het antwoord ‘Madrid.
2.2.Zoekwoorden tools
We gaan nu de resultaten van de brainstormsessie verder verfijnen door gebruik te maken van verschillende online tools die ons hierbij kunnen helpen.
2.2.1.Google Autocomplete functie
Ga naar Google.be met de taal ingesteld op het Nederlands en begin met het intypen van een zoekterm. Je zult opmerken dat Google al na enkele getypte letters automatisch suggesties geeft in een ‘dropdown-menu’. Deze suggesties worden gegenereerd door de autocomplete functie van Google en zijn gebaseerd op echte zoekresultaten van andere gebruikers. De lijst van vooropgestelde zoektermen wordt enkel getoond als er in de afgelopen maand minstens 10 keer gezocht is. Het is een handige tool om nieuwe 'hulpzoekwoorden' te ontdekken.
Wanneer je een basiszoekwoord en spatie intypt in de Google-zoekfunctie (bijvoorbeeld ‘Hockeyst‘), verschijnen er direct meer zoekopdrachten. Je kan bijvoorbeeld ook een basis-zoekopdracht + spatie + letter ‘a’ typen en kijken welke suggesties er verschijnen voor a, b, c, d, ect.
Een handig weetje is dat Google onderaan de zoekopdrachten gerelateerde zoektermen toont. Typ een basis zoekwoord en scroll tot onderaan de pagina.
2.2.2.Ubersuggest
Ubersuggest biedt een handige functie aan waarmee je aan de hand van je basiszoekterm eenvoudig honderden nieuwe keywords kan genereren. Zoals je al hoort aan de naam, gebruikt deze gratis SEO-tool zowel de Auto Suggest-functie van Google als gegevens van de Google Keyword Planner. Ubersuggest verzamelt hierna al deze zoektermen en gebruikt ze in haar tool.
2.2.3.Google Trends
Google Trends biedt belangrijke informatie over het gedrag van relevante zoekwoorden over een specifieke tijdsperiode, waardoor deze tool handig is om bepaalde seizoen trends te ontdekken. Zorg er zeker voor dat je de juiste filters gebruikt zoals regio, periode, categorieën en het Google-kanaal. Na het instellen van deze filters, kun je naar beneden scrollen om extra informatie te krijgen over gerelateerde onderwerpen.
2.2.4.Check website concurrentie
Google enkele van je gevonden zoekopdrachten en neem een kijkje op de websites van de concurrenten. Kijk naar degene die je het meest tegenkomt op de top 3 posities van de eerste pagina met organische zoekresultaten. Analyseer hoe zij hun title tag en eventueel ook de meta discription tag hebben ingevuld. Zo krijg je inzicht in de zoekwoorden die zij als belangrijk beschouwen voor specifieke producten en diensten.
- Wanneer je op hun webpagina bent, klik dan met de rechtermuisknop en selecteer ‘Paginabron’.
- Druk op CTRL + F
- Typ in het zoekveld 'title' en nadien meta name=”description”
- Voorbeeld van de broncode van de Zalando-pagina: https://www.zalando.nl/damesschoenen-enkellaarzen/ hieronder
In de 'title tag' gebruikt zalando dus “enkellaarzen online kopen” (en niet enkellaarsjes of dameslaarsjes of enkellaarzen dames ect). Zo krijgen we een idee welke zoekopdrachten zij targetten. Eenzelfde redenering kun je opmerken in hun meta description.
Voer een soortgelijk onderzoek uit voor verschillende zoekopdrachten en kijk hoe je concurrenten de 'title tag' en meta description invullen. Het doel hiervan is om het denkproces van je concurrentie te begrijpen en te leren van de strategieën die zij gebruiken.
2.2.5.AnswerThePublic
Deze tool biedt vaak extra waardevolle (longtail) zoekwoorden op en stelt je in staat om beter inzicht te krijgen in de behoeften en uitdagingen van je doelgroep.
2.2.6.Google Ads: historische data
Als je al een advertentiecampagne hebt lopen via Google AdWords, is het gebruiken van historische gegevens handig om kansrijke en relevante zoekwoorden in kaart te brengen. Kijk in je Google AdWords-account onder ‘zoektermen’ om te achterhalen welke zoekwoorden effectief tot conversies leiden. Voeg deze relevante zoekwoorden toe aan het zoekwoorden-werkdocument waarin je je zoekwoorden analyseert.
2.2.7.Google Search Console
Ontdek voor welke zoekopdrachten je website al tevoorschijn komt in de organische zoekresultaten en analyseer hoe vaak deze vertoningen een klik opleveren. Deze informatie kan je te weten komen in je Google Search Console account. Maak gebruik van de filters zoals aantal klikken, klikfrequentie (CTR) en positie. Kies een specifieke periode onder ‘zoekopdrachten’ en voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je werkblad.
2.2.8.Google Ads zoekwoordplanner
Last but not least: gebruik de Google Ads zoekwoordplanner voor je zoekwoordenonderzoek. Je kan het op deze manier openen: bestaand AdWords account > Tools > Zoekwoordplanner > Zoekwoorden vinden.
Geef een gevonden zoekopdracht in en klik op ‘aan de slag’:
- Je krijgt een idee van het gemiddeld aantal keren dat op een zoekopdracht wordt gezocht en of de concurrentie hoog/normaal/laag is.
- Je ziet eventuele seizoenspieken en wat de verdeling is van een mobiel/desktop/tablet.
- Vergeet niet bovenaan de juiste parameters in te vullen voor locaties, taal en zoeknetwerk.
- Door te klikken op ‘filteren’ en ‘kolommen’ kan je verder filteren (bijvoorbeeld ‘toon enkel zoekwoorden met een gemiddeld maandelijks zoekvolume > 20’).
- Je zal zien dat de tool vaak ook niet-relevante suggesties maakt, dus wees kritisch.
- Weet dat er verschillende types van bezoekers zijn: niet elke bezoeker heeft de intentie om iets aan te kopen. De oriënterende bezoeker De vergelijkende bezoeker De bestellende bezoeker De herhalingsaankopen De after-service bezoeker
- Onderscheid tussen volume vs. waarde:
- Probeer ook om niche zoekwoorden te ontdekken: dit zijn woorden met lagere zoekvolumes die de concurrentie soms nog niet ontdekt heeft. Deze converteren in het algemeen ook veel beter dan basis zoekwoorden. Meer informatie? Zie dan dit artikel
Natuurlijk willen we keywords vinden met een hoog zoekvolume. Deze zoekopdrachten zijn vaak ‘oriënterende’ en algemene zoekopdrachten van surfers die zich momenteel willen informeren: dergelijke zoekwoorden worden ook wel informatieve zoekwoorden genoemd. Hoe specifieker dat de search is, hoe lager het zoekvolume en hoe hoger het voorgestelde Google Ads, maar ook hoe hoger de koopintentie en hoe interessanter om dergelijke zoektermen op te nemen. Deze zoektermen worden ook wel ‘transactionele zoekwoorden’ genoemd. Het zijn op de eerste plaats deze woorden die we willen vinden.
3.Zoekwoorden structureren
Met de tips uit stap 3 zou je nu een aantal zoekopdrachten moeten hebben verzameld. Welke zoekwoorden zullen we nu effectief kiezen en gebruiken in ons zoekwoordenonderzoek? En hoe gaan we ze gebruiken voor de optimalisatie van onze webpagina’s? We zullen de gevonden zoekopdrachten nu gaan prioriteren en organiseren door ze op te delen in logische groepen. De structuur van je website is vaak een goede start om als leidraad te nemen.
3.1.Basiszoekwoorden
Neem een kijkje op de website https://www.zalando.be en observeer hun site-structuur. Je ziet dat deze is opgedeeld in 3 hoofdcategorieën (Dames, Heren, Kinderen) met elk verschillende subcategorieën. Onder de categorie ‘Dames) zijn er bijvoorbeeld subcategorieën zoals: Kleding, Schoenen, Sport, Lingerie, Luxe) daaronder weer sub-sub-categorieën (bv. Voor dames kleding: kleedjes, topjes, blouses, jeans, rokken etc. Je merkt op dat de Zalando-site-structuur de manier reflecteert hoe ook hun klanten zoeken.
Neem het zoekwoorden-werkblad en organiseer het van een niet-georganiseerd document om te veranderen naar een georganiseerd document. Omcirkel alle “Kern zoekwoorden” die een basisproduct of service vertegenwoordigen. Vaak zie je dat deze basiszoekwoorden behoren tot de zogenaamde brede en mid-tail zoekwoorden.
Ga ook na welke hulpzoekwoorden kunnen worden gecombineerd met je kernzoekwoorden. Een kernzoekwoord is het minimale voor een zinvolle zoekopdracht en kan perfect bestaan uit meerdere woorden. De meeste websites hebben vaak slechts zo’n 5 tot 10 kernzoekwoorden.
Uiteindelijk zal elke kernzoekwoord dienen als basis voor een specifieke landingspagina op je site.
3.2.Next step
Vul volgende zaken aan:
Belangrijke zoekopdrachten bevatten kernwoorden zoals “hockeysticks”, “hockeykleding”, “hockey puck”, ect. Aanvullend zijn er hulpzoekwoorden die geografisch gebonden termen (zoals stads-en provincie namen, bijvoorbeeld “hockeysticks Gent”), en zoektermen met woorden als “beste”, “specialis,” “merken,” “online,” “top,” ect.
Voor het bouwen van realistische zoekopdrachten combineer je kern en hulpzoekwoorden met elkaar. Het zoekvolume kan worden aangevuld met de Google Keyword Planner.
Bepaal de waarde van zoekwoorden op basis van relevantie voor je website. Denk na of bezoekers de juiste informatie vinden, of ze tevreden zullen zijn, en of er kans is op conversie of contact. Zo ja, dan heeft het zoekwoord waarschijnlijk een hoge waarde. Kies dus voor zoekwoorden die omzet binnenbrengen in je bedrijf. Hoe specifieker iemand zoekt naar een product/dienst, hoe hoger de koopintentie is!
Analyseer de concurrentie door te kijken welke concurrenten hoog scoren voor je gevonden zoekopdrachten. Noteer de URL van de best scorende concurrent. Noteer ook de graad van de concurrentie: hoog, medium of laag.
Ook belangrijk:
Prioriteiten zijn belangrijk want niet alle zoekopdrachten zijn gelijk. Sommige hebben een hoog zoekvolume (veel zoekopdrachten), andere dan weer een hoge waarde (van consumenten die waarschijnlijk wel gaan kopen).
Ideale zoekwoorden hebben zowel een hoog zoekvolume als een hoge waarde en bij voorkeur met weinig concurrentie. Helaas is het moeilijk om dergelijke keywords te vinden. Om de prioriteit te bepalen, categoriseer je elke zoekopdracht in kolom A als warm, lauw of koud. Vaak worden koude zoekopdrachten later niet meer in overweging genomen.
Er zijn vier methoden om de prioriteit te bepalen:
- Welke zoekwoorden vertegenwoordigen echt meer marge of simpelweg een prima kans op omzet? Net als zoekwoorden met je merknaam erin.
- Denk na over op welk moment van het aankoopproces je met welke content de aandacht van potentiële klanten wil trekken. De zoekintenties kunnen worden ingedeeld in informatieve, navigatie en transactionele zoekopdrachten.
- Onderschat de impact van smartphones op onze informatiebehoeften zeker niet. Op elk moment van de dag, waar dan ook, willen we direct via onze mobiele apparaten allerlei vragen beantwoord krijgen.‘Micro-Moments', volgens Google, bieden inzicht over welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je mobiele doelgroep en moeten worden geïntegreerd in je sitestructuur en siteonderdelen.
- Begrijp dat de waarde van een zoekopdracht afhangt van verschillende factoren, waaronder maandelijks zoekvolume, relevantie, online concurrentie, slaagkans voor een betere organische positie en je huidige organische positie. Het is aan jou of je SEO-bureau om keuzes te maken. Onthoud dus dat goede SEO de kunst is van het vinden van zoekwoorden met een hoge ROI, wat zowel zoekvolume als waarde betekent.
3.3.Landingspagina
Nadat we onze zoekwoorden kennen, is het essentieel om te onderzoeken of er reeds geschikte landingspagina’s beschikbaar zijn. Ga door en bekijk zeker deze blogpost voor meer inzicht.
3.4.Opvolgen
Volg al je zoekwoorden op qua ranking en PA ect. Hoewel dit manueel kan gedaan worden, is het efficiënter en tijdbesparend om gebruik te maken van keyword tracking-tools zoals Moz. Volg wekelijks op welke zoekwoorden presteren boven en onder de verwachting. Ontdek ook eventuele trends en pas je strategie aan en blijf dit verder opvolgen.
3.5.Praktijkcase
De volgende stap die volgt na een zoekwoordenonderzoek is het creëren van interessante content.
Wil je een kort overzicht van deze blog? Kijk dan zeker deze samenvattende video!