Domein Autoriteit: Het geheim van een sterke website




Een goede indicator om te zien of je website een goede linkprofiel heeft is via de Domein Autoriteit. Hoewel dit een nuttige indicator is, kunnen er soms misverstanden over bestaan. In deze blogartikel kijken we hoe deze score berekend wordt en hoe je zelf invloed kan uitoefenen op deze score.

Domein Autoriteit uitgelegd

Moz heeft een tool ontwikkeld waarmee je kunt voorspellen hoe goed een website of webpagina ranken in de zoekresultaten. Deze score wordt uitgedrukt in de vorm van Domain Autority (DA), dat wordt weergegeven als een getal tussen 1 en 100. Bij de lancering van een nieuwe website begint de DA bij 1. Hoe hoger de DA, des te groter de kans dat jouw website hoog zal ranken in de zoekresultaten. De Domein Autoriteit maakt gebruik van een logaritmische schaal om de score te berekenen. Dit betekent dat het gemakkelijk is om van een DA van 10 naar 20 te gaan, dan van 80 naar een 90.

Hier zijn een paar factoren die de DA van jouw website bepalen.

Deze gegevens worden door Moz gecombineerd met de SERP van Google. Op deze manier kunnen ze een correcte score geven aan jouw website. Let wel op, er wordt niet naar de content van jouw website gekeken. Moz gebruikt geen on-page data en geen cijfers over het aantal bezoekers,... Moz gebruikt alleen jouw linkdata.

Het is van groot belang om te benadrukken dat de DA in geen enkel geval door Google wordt gebruikt. Jouw DA heeft daardoor geen invloed op de positie van jouw website in de SERP.

Wat is het verschil tussen domein en pagina autoriteit?

De Pagina Autoriteit berekent de autoriteit van een specifieke pagina op basis van dezelfde factoren als de DA, maar dan op paginaniveau. Deze score voorspelt in hoeverre een bepaalde pagina van een website zal ranken in de zoekresultaten.

De Pagina Autoriteit heeft veel gemeen met de Domein Autoriteit, veel van wat aan bod komt in dit artikel geldt ook voor de PA.

Wanneer is je Domein Autoriteit goed?

Inmiddels is het bekend dat links van een hoge kwaliteit aan de basis staan voor de Domein Autoriteit van je website. Websites met een groot aantal van deze links hebben over het algemeen een hoge DA. De hoogste DA’s worden behaald door websites als Instagram, Wikipedia en Zalando. Kleinere websites hebben meestal een aanzienlijk lagere DA.

Het is niet verstandig om je volledig te focussen op het behalen van een hoge DA. Dit is een onrealistisch doel. Een hoge DA heeft ook geen directe invloed op jouw ranking, je kan het eerder zien als een indicatie.

Gebruik de DA van jouw website om de sterkte van jouw website en links te vergelijken met die van jouw concurrenten. Onderzoek waarom jouw concurrenten een hogere DA hebben. Als zij een waardevolle link hebben die jij niet hebt, kan het de moeite waard zijn om deze link ook te verkrijgen. Focus je op concurrenten van jouw eigen niveau, want het is vrijwel onmogelijk om de grote websites te evenaren op het gebied van DA.

Hoe verbeter je de Domein Autoriteit van jouw website?

Dit brengt ons bij het onderwerp van linkbuilding. Het krijgen van kwalitatieve links is belangrijk om jouw DA te verbeteren. Lees zeker nog artikelen over linkbuilding om meer te weten te komen over de verschillende technieken.

Onderzoek de zoekwoorden van jouw concurrentie. Probeer te achterhalen wat ervoor zorgt dat zij hoger scoren op het gebied van Domein Autoriteit, Het kan nodig zijn om de algemene SEO van jouw website te verbeteren om ervoor te zorgen dat je hoger kan ranken op andere websites.

Probeer follow links te verkrijgen als je nieuwe links krijgt. In tegenstelling tot nofollow links, geven follow links linkwaarde door aan het linkdomein. Dit kan bijdragen aan een stijging van jouw Domein Autoriteit. Nofollow links hebben dit effect niet.

Zorg er tot slot voor dat er regelmatig goede content op jouw site wordt gepubliceerd. Deze content kan worden gebruikt voor linkbuilding. Dit toont ook aan dat jouw website actief is en kan het andere websites motiveren om naar jou te linken.

Mijn Domein Autoriteit is opeens gezakt, wat nu?

Omdat Domain Autority een relatieve score is en Moz voortdurend jouw linkprofiel vergelijkt met dat van ontelbare andere websites, kan het voorkomen dat jouw score opeens verandert. Bovendien kan jouw score sneller fluctueren als deze lager is. Het is niet gemakkelijk om de oorzaak van deze veranderingen te achterhalen. De volgende redenen kunnen hierop van invloed zijn:

  • De nieuwe links zijn nog niet geïndexeerd.
  • De websites met een hoge DA zijn plots veel gegroeid met links.
  • De nieuwe links zijn nofollow en hebben geen bijdrage aan je DA.
  • Moz heeft meer of minder linkdomeinen gecrawld dan de vorige keer.
  • Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de Domein Autoriteit, zowel positief als negatief. Het kan gebeuren dat je veel tijd en moeite steekt in het verbeteren van je linkprofiel, maar dat je DA niet verbetert. Een reden hiervoor kan zijn dat andere websites hun linkprofiel nog verder hebben verbeterd. Hierdoor wordt de relatieve score van je DA duidelijker. Je wordt altijd beoordeeld ten opzichte van je directe concurrenten.

    Conclusie

    Zie de Domein Autoriteit niet als een absoluut getal. Houd je DA regelmatig in de gaten en probeer het verschil met je concurrenten te vergroten. Wanneer je DA daalt is het zeker de moeite om te kijken wat er bij de concurrenten is veranderd. Het streven naar een enorm hoge DA is niet realistisch. Zorg in plaats daarvan dat je website goed is opgebouwd op SEO-vlak.