Het einde van third-party cookies op Chrome

Google heeft onlangs aangekondigd dat zijn eigen webbrowser, chrome, geen cookies van derden meer zal ondersteunen. deze handelswijze zal vanaf 2022 volledig worden geïmplementeerd en Chrome zal in de voetsporen treden van de webbrowsers Apple, Mozilla, Safari en Firefox. Deze browsers hebben de Third-party cookies al langer verboden om de privacy van hun gebruikers beter te garanderen.

Veel digitale marketeers hebben vragen rondom dit nieuwe beleid. Ze willen weten welke impact dit verbod zal hebben. Digitale marketeers gebruiken third-party cookies om de online voetsporen van de klant te volgen. 

Wat heeft dit voor gevolgen en hoe zal het in de toekomst eruit zien? Ontdek het in deze blog. 

Gebruik van cookies

Het kan nuttig zijn om eerst te bekijken wat cookies zijn en hoe cookies je beïnvloeden. Als je een webpagina bezoekt worden er kleine bestandjes op je computer opgeslagen, dit zijn cookies. Deze cookies bevatten specifieke informatie die gekoppeld is aan een specifieke browser en website. Als je dezelfde webpagina opnieuw bezoekt zal de website je cookies herkennen. Dit kan handig zijn voor je omdat je bijvoorbeeld niet elke keer opnieuw moet inloggen.

Cookies zijn vaak van commerciële aard, ook de third-party cookies. Deze third-party cookies worden gebruikt om het surfgedrag van bezoekers in kaart te brengen. Cookies beantwoorden deze vragen: Welke pagina’s bezoek je? Hoe vaak bezoek je deze pagina? Via welke route en hoe lang blijf je op de website? Op deze manier kan de website zich aanpassen aan de behoeften van de bezoekers. 

Gevolgen voor digitale marketing

Third-party cookies gebruiken deze gegevens vaak. Cookies worden immers niet gemaakt door de website die de klant bezoekt., maar door externe bronnen. Neem als voorbeeld een YouTube-video die op een andere website is afgespeeld.  Op deze manier kan YouTube bijhouden wie deze video bekijkt en de gegevens van die persoon opslaan. Hierdoor kun je allerlei gegevens opslaan zonder dat de gebruikers jouw website hoeven te bezoeken

Dit is vooral handig voor adverteerders die gerichte advertenties kunnen weergeven en gebruikers kunnen volgen op de verschillende websites die ze bezoeken.

Aangezien Google heeft besloten om third-party cookies te verbieden, zal dit ongetwijfeld een grote klap voor adverteerders zijn. Dit betekent echter niet dat er niet langer gerichte reclame is.

Hoe ziet de toekomst er uit?

Google heeft aangekondigd dat het een alternatief zal bieden voor third-party cookies om gepersonaliseerde advertenties mogelijk te maken zonder de privacy van klanten te schenden. Google verdient tenslotte zelf het meeste geld via Google-advertenties en kan niet zomaar stoppen met gepersonaliseerde advertenties.

Deze alternatieve methode wordt de ‘Privacy Sandbox’ genoemd. In dit systeem blijven gebruikersgegevens anoniem, omdat de gegevens worden verdeeld in grotere groepen voordat ze gedeeld worden met adverteerders. Dit maakt het mogelijk om relevante advertenties weer te geven zonder de persoonlijke gegevens van de gebruiker te onthullen.

De manier waarop het systeem zal werken is nog niet bepaald. Google overweegt bijvoorbeeld gebruikers te categoriseren op basis van hun interesses om relevante advertenties te kunnen weergeven. Eind dit jaar starten ze met tests om de juiste technologie te vinden. 

We zullen nog even geduld moeten hebben om de invloed van het verbod en de nieuwe sandbox te zien.

Vond je deze blog interessant? Lees dan meer artikelen!