E-mailmarketing: 9 tips voor jou bedrijf



Er zijn tal van marketingtools om je doelpubliek te bereiken. Eén van deze tools is e-mailmarketing. Maar als organisatie wil je jezelf onderscheiden van andere bedrijven. Veel klanten hebben een overvolle mailbox. Je wilt dus meteen opvallen en niet als spam overkomen.

Welke elementen zorgen ervoor om een kwalitatieve nieuwsbrief over te brengen? In deze blog ontdek je enkele tips en tricks om aan e-mailmarketing te doen op een professionele manier.

E-mailmarketing, wat is het precies?

Voordat we de tips bespreken is het belangrijk om te weten wat e-mailmarketing precies is. Het is een vorm van directe marketing. Dit wil zeggen dat je rechtstreeks mails stuurt naar (potentiële) leads en huidige klanten. Aan de hand van deze methode kan je je klantenbestand veel sneller en efficiënter bereiken. Je wil als het ware een duurzame relatie opbouwen met nieuwe en huidige klanten. Zorg er dus voor dat je de e-mailmarketing op een goede manier aanpakt.

Waarom e-mailmarketing

Er zijn tal van redenen waarom organisaties aan e-mailmarketing doen. Het hoofddoel van mailmarketing is natuurlijk de communicatie en promotie van het bedrijf/merk. Het is niet eenvoudig om mensen aan te zetten tot het inschrijven van een nieuwsbrief, je kan eventueel een advertentiebudget voorzien. Nadat jou e-mailmarketing een stabiel leven krijgt moet je geen extra kosten meer maken. Het is zeker en vast duurzamer dan andere communicatiekanalen.

De belangrijkste redenen om met e-mailmarketing aan de slag te gaan:

  • Uit cijfers is gebleken dat e-mailmarketing zichzelf wel 44x terug betaald. Dit wil zeggen dat de Return On Investment ongeveer rond de 4400% is. Een investering van 100 euro zou maar liefst 4400 euro worden, mooi toch? We moeten welke rekening houden dat dit een schatting is.
  • Niet iedereen heeft een social media kanaal of dergelijke. Maar bijna iedereen heeft een e-mailadres. Dit maakt het makkelijker om prospecten en huidige klanten te bereiken.

1: Hou het zo eenvoudig mogelijk bij de inschrijving

De belangrijkste stap in de weg tot succesvolle e-mailmarketing kan wel eens de inschrijving zijn. Als bedrijf is het belangrijk om in deze eerste stap meteen duidelijk te zijn. Het is als het ware het visitekaartje van je organisatie. Maak de inschrijving van een nieuwsbrief interessant en aantrekkelijk. Een call-to-action kan een stimulerend effect hebben bij nieuwe mogelijke klanten. Plaats het inschrijvingsformulier op zowel je website als op de sociale media. Maak het dus zo duidelijk mogelijk en eenvoudig te vinden. Gebruik felle kleuren of grote knoppen om zichtbaar te zijn. Zo kan je mensen sneller overtuigen om zich in te schrijven. Geef ook een duidelijke uitleg van wat bezoekers mogen verwachten van de nieuwsbrief.

2: Leer je target group kennen en deel ze in segmenten op.

Voordat je een campagne opstelt is het belangrijk om te gaan kijken wie je doelgroep eigenlijk is. Je wilt weten wie ze zijn, wat ze doen en wat hun interesseert. Op basis van deze kennis kan je de mailing opstellen op basis van je publiek. Je moet dan de vragen stellen of de content relevant is voor hen. Als organisatie wil je dat de interesses en behoeften van de klant voldaan worden. Hierdoor zullen lezers ook sneller doorklikken naar je webpagina en mogelijks zullen ze ook de content rond verspreiden in hun kring. Op deze manier wordt het netwerk vergroot en krijg je meer zichtbaarheid op sociale media. Ook de zoekresultaten in Google zullen wellicht verhogen.

Nu je de doelgroep kent is het ook nuttig om hen te verdelen in segmenten. Maak aparte groepen, segmenten of mailinglijsten aan. Je wilt dat de content is afgestemd op de ontvanger, dus is het beter dat je per groep andere content creëert. Dan is het zeer simpel, je stuurt de juiste content op het juiste moment naar de juiste persoon. Zo toon je aan de je je doelpubliek begrijpt en een oplossing wil aanbieden aan hen.

3: Gebruik gespecialiseerde e-mailmarketing software

Wil je je e-mailmarketing naar een hoger stapje brengen? Dan is het aangeraden om een professionele en gespecialiseerde software te gebruiken. Er zijn tal van tools en niveaus die kunnen gebruikt worden. Voor starters, kleine en middelgrote organisaties is het aangeraden om Mailchimp te gebruiken. Met Mailchimp kan je verschillende zaken doen, maillingsjablonen en professionele mails opstellen, mailing personaliseren, mailinglijsten organiseren en segmenteren. Mailchimp is dus de ideale oplossing  voor een e-mailmarketing campagne. Grotere organisaties gaan meestal aan de slag met geavanceerdere en grotere software.

4: Maak je mails en nieuwsbrieven smartphonevriendelijk

In de huidige maatschappij zijn de smartphones niet meer weg te denken. Hou er daarom rekening mee dat bezoekers sneller je mails zullen openen via hun smartphone dan de desktop versie (laptop). Zorg er daarom altijd voor dat je geschreven content leesbaar en goed zichtbaar is op mobiele apparaten. Als je dit niet doet dan zullen veel van de lezers afhaken.

5: Keep It Simple Stupid

In dit tijdperk worden mensen overladen met enorme hoeveelheden aan informatie. In hun mailbox zal het zeker en vast niet anders zijn. Je maakt daarom het best gebruik van het KISS-principe. Voluit geschreven betekent dit “Keep It Simple Stupid”. Dit wil zeggen dat je mails kort moet houden, kom dus tot de kern van de zaak en zorg ervoor dat lezers jou e-mails makkelijk kunnen doorkijken. Indien je veel informatie wilt delen is het aangeraden om in de mail een link te zetten naar een landingspagina of een artikel van je website. Als organisatie wil je in jou mail  maar één doel en één idee centraal zetten. Op deze manier is het duidelijk voor de lezer wat de essentie is van de mail. Ontdek meer informatie over het KISS-principe.

6: Kies een duidelijk onderwerp

Om je te onderscheiden van andere mails is het belangrijk om de onderwerpsregel goed te formuleren. Je wilt de aandacht trekken van je lezer, als er een onduidelijke omschrijving staat zullen ze de mail wellicht niet lezen. Met een onderwerp krijgen de lezers ook meteen een beeld over de inhoud van de mail. Hierdoor worden ze nieuwsgierig en zullen ze op de mail klikken.

7: Gebruik minstens één call-to-action

Met een call-to-action in een mail wil je lezers motiveren om een handeling te doen die aansluit bij het doel of onderwerp van je e-mail. Met een knop kan je lezers aanmoedigen om een webpagina te bezoeken, kan een site of een blog zijn. Probeer de call-to-action duidelijk in beeld te zetten. Doe dit bij het eerste beeld dat lezers zien bij het openen van je mail. Afsluiten met een call-to-action helpt ook om meer Click Through Rate te krijgen.

8: Vermeld contactgegevens en zet social share buttons

In je mails is het zeker en vast belangrijk om je contactgegevens te vermelden. Dit kan zeer handig zijn indien je lezers je willen contacteren met een vraag of dergelijke. Maak ook altijd dat er een ‘social share buttons’ aanwezig zijn op je mails. Hiermee kunnen ze eenvoudig je content delen op hun social media profiel, vervolgens kan dit ook doorgestuurd worden naar vrienden. Op deze manier heb je een groter bereik en zal je content andere platformen bereiken. Jou LinkedIn profiel naar een hoger niveau brengen? Ontdek onze blog voor 10 tips voor een betere SEO.

9: Zorg voor een frequentie

Tot slot sluiten we deze blog af met een laatste tip. Zorg ervoor dat je mails verstuurt op een bepaald tijdstip en op een bepaalde dag. Een voorbeeld hiervan is 1 maal per 2 weken, de maandag om 20u. Mensen houden van gewoontes. Zorg wel dat je in elke mail iets te vertellen hebt en dat het interessant blijft voor de lezer. Indien je geen inspiratie hebt is het beter om niets te versturen. Je wilt immers niet dat mensen zich uitschrijven omdat jou mails niet interessant genoeg zijn. Verstuur ook niet teveel mails anders wordt dit gezien voor spam bij sommige mensen. Wees er dus bewust van dat mensen altijd de optie hebben om zich uit te schrijven.

Wil je een betere zoekmachineoptimalisatie als bedrijf? Ontdekt de pluspunten.

Veel succes alvast met jouw e-mailmarketing campagne!