Maximaliseer je SEO met deze 10 gratis tools
Net zoals een vakman zijn gereedschap nodig heeft om klussen te klaren, hebben online marketeers ook een eigen set tools om hun digitale strategieën te optimaliseren. Hoewel veel SEO-tools vaak betalend kunnen zijn, zijn er ook goede gratis alternatieven die je kunnen helpen je website te verbeteren. Wil je weten hoe goed je website scoort op zoekmachines of welke zoekwoorden je het best gebruikt? We hebben een selectie gratis, door ons geteste SEO-tools samengesteld die u zeker zullen helpen.
Bekijk ze hier:
1. Google Trends
De eerste gratis tool is Google Trends. Het is een tool van Google die vaak over het hoofd wordt gezien. Met deze tool kun je trending zoekopdrachten en de populariteit van een zoekwoord over een bepaalde periode analyseren. Het grootste voordeel is dat je in realtime kunt zien wanneer een zoekwoord in populariteit stijgt.
Wij maken graag gebruik van Google Trends om te bepalen wanneer we een bepaald zoekwoord kunnen targeten en om te bepalen wanneer het de beste tijd is om actie te ondernemen.
2. Keyword Surfer
Keyword Surfer, een eenvoudige Chrome-extensie, geeft je waardevolle informatie over zoekwoorden direct in je Google-zoekresultaten. Met deze tool kun je eenvoudig nieuwe zoekwoordideeën genereren en zoekvolumes bekijken terwijl je zoekt op Google.
Na het downloaden en installeren van de extensie in een Chromium-gebaseerde browser kunnen gerelateerde zoekwoorden, CPC, zoekvolumes en zichtbaarheidsparameters direct aan de zijkant van je zoekresultatenpagina worden weergegeven. Mogelijk moet je naar beneden scrollen om de tool te bekijken.
Daarnaast biedt Keyword Surfer de mogelijkheid om zoekwoorden op te slaan voor snel toekomstig gebruik en om verzamelingen als .csv-bestanden te exporteren.
3. SEO Minion
SEO Minion is een veelzijdige Chrome-extensie die als SEO-tool dient. Het biedt een aantal functies aan die je helpen bij je dagelijkse activiteiten en websiteoptimalisatie. Deze gratis tool maakt het makkelijker om technische SEO-analyses uit te voeren, zoals het beoordelen van on-page SEO-elementen, het beoordelen van linkprofielen en het vinden van broken links.
Bovendien kun je SERP-analyse en meta-informatie inspecteren. Deze functies kunnen dus helpen bij een grondige website-analyse en verbeteren de SEO-resultaten.
4. Siteliner
Siteliner is een belangrijke gratis SEO-tool die je helpt bij het uitvoeren van een grondige analyse en optimalisatie van je website. Deze tool is bedoeld om technische SEO-problemen aan te pakken die uw zoekresultaten kunnen beïnvloeden. Het helpt bij:
5. Fat Rank
Fat Rank is een handige Chrome-extensie waarmee je snel de prestaties van je website kunt analyseren. Hier is hoe je deze tool gebruikt:
Als je niet binnen de top 100 resultaten valt, laat de tool zien dat je niet rankt voor dat zoekwoord. Deze informatie leert je je website te optimaliseren voor specifieke zoekwoorden indien nodig. Wij vinden deze tool erg nuttig omdat je niet langer door de volledige SERP’s hoeft te bladeren om je positie te vinden; je krijgt in een mum van tijd de actuele positie te zien
6. Chat GPT
Chat GPT, gelanceerd begin 2023, is voor vele mensen al onmisbaar geworden. Het kan namelijk een waardevolle aanvulling zijn voor je SEO-strategie. Deze innovatieve AI-chatbot biedt op verschillende manieren ondersteuning:
Het helpt ons snel informatie over een onderwerp te verzamelen en ideeën voor mogelijke onderwerpen te genereren. Ook kan de tool nuttig zijn bij het optimaliseren van je paginatitels en meta descriptions.
7. Answer the Public
Answer the Public is een tool ontwikkeld door Neil Patel. Wij gebruiken deze tool om content ideeën op te doen op basis van een zoekwoord. Door zoekopdrachten in te delen op basis van vraagwoorden (bijvoorbeeld wie, wat, waarom, waar) geeft de tool ons inzicht in de vragen en zoekopdrachten die mensen in zoekmachines stellen met betrekking tot een bepaald onderwerp. Dit geeft SEO-copywriters inspiratie voor blogposts of social media posts.
8. Screaming Frog
Screaming Frog is een krachtige websitecrawler die je eerst als desktopapplicatie moet downloaden en installeren. Deze populaire tool gebruiken wij om technische en on-page SEO-problemen van websites te analyseren, zoals response codes,dubbele content, HTTP-headerfouten, en meer. De tool maakt uitgebreide rapporten, die u kunt downloaden als spreadsheets om verder mee te werken. Hoewel Screaming Frog een betaalde versie biedt, is er ook een uitgebreide gratis versie beschikbaar. Je kunt tot 500 URL's crawlen met de gratis versie, wat een uitstekende manier is om de tool uit te proberen en basisanalyses uit te voeren.
9. Mozbar
Een andere gratis tool is MozBar. Dit is een nuttige tool voor het analyseren van websites en hun SEO-prestaties. Deze Chrome-extensie stelt je in staat om direct in je browser SEO-gerelateerde gegevens te bekijken.Je kunt er verschillende parameters op terugvinden:
Vooral als het over de belangrijke SEO-peiler linkbuilding gaat, beschouwen wij deze tool als onmisbaar. MozBar helpt ons bijvoorbeeld om snel de kwaliteit van een inkomende link te beoordelen.
10. Google Analytics
Hoewel Google Analytics op het eerste gezicht misschien niet op een typische SEO-tool lijkt, is het eigenlijk onmisbaar voor effectieve SEO. Deze applicatie biedt belangrijke informatie over de prestaties van je SEO-inspanningen. Je kunt gegevens vinden over organisch verkeer, tijd op de site, verkeersbronnen, paginasnelheid, bouncepercentage, organisch verkeer, en meer.
Daarnaast valt Google Analytics eenvoudig te integreren met andere Google-tools. Door Google Analytics te koppelen aan Google Search Console, krijg je meer inzicht in de zoekwoorden die mensen gebruiken om je website te vinden. Dit alles maakt Google Analytics toch onmisbaar als hulpmiddel voor het optimaliseren van je SEO-strategie.
Meer weten?
Wil je meer weten over SEO, of wil je er graag mee aan de slag maar je weet niet waar te beginnen? Online Marketing Monkey to the rescue! Neem contact met ons op en vraag je vrijblijvende offerte aan.