De pluspunten van zoekmachineoptimalisatie

Pluspunten van zoekmachineoptimalisatie

Als marketeer heb je ongetwijfeld al gehoord van zoekmachineoptimalisatie of SEO. Maar is het wel de moeite om tijd en geld in zoekmachineoptimalisatie te steken?

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie is beter gekend als SEO of Search Engine Optimization. Het is belangrijk dat mogelijke klanten de website van je bedrijf vinden. Die klanten gebruiken bepaalde zoekwoorden die essentieel zijn voor hun wensen en hun zoektocht. Concreet zorgt SEO ervoor dat Google je site hoger rankt dan die van de concurrenten.

Hoe gebruik je zoekmachineoptimalisatie?

Je doet eerst en vooral een zoekwoordenonderzoek: wat zoekt je doelgroep precies? Komen die zoekwoorden overeen met wat je wil overbrengen? Bereik je wel de juiste mensen? Met die zoekwoorden kan je aan de slag om de content op je website zo relevant mogelijk te maken: gebruik de zoekwoorden in je titels, zorg dat je tekst lang genoeg is (minstens 500 woorden) en gebruik veel synoniemen. Google zal dat oppikken en je belonen in hun algoritme.

De pluspunten van zoekmachineoptimalisatie

Aan SEO zijn heel wat pluspunten verbonden. We zetten hier de grootste voordelen voor je op een rijtje.

SEO is gratis

Je komt in de organische zoekresultaten van Google door de juiste zoekwoorden te gebruiken op de website. Het algoritme neemt die pagina’s op en geeft ze een hoge ranking. In tegenstelling tot de advertenties, betaal je niets aan Google om hoger in de zoekresultaten te staan. Maar onderschat het niet. Werken aan SEO kost veel tijd. Je moet constant aan de website werken en relevante content schrijven als je wil dat je website opgenomen blijft worden in die hoogste zoekresultaten. Je kan er altijd voor kiezen om het schrijven van die content uit te besteden, maar dat kost natuurlijk wel geld.

Krijg meer bezoekers

Met een goede aanpak van de zoekmachineoptimalisatie bereik je eenvoudiger de potentiële klanten die op online op zoek zijn naar jouw diensten of producten. Hoe meer relevante zoekwoorden leiden naar je website, hoe hoger je in de ranking van Google staat en hoe meer impressies en clicks je zal hebben. Idealiter sta je in de top 5, want mensen kijken vaak niet verder.

Krijg meer vertrouwen en geloofwaardigheid.

Als mensen de dag van vandaag iets zoeken, doen ze dat meestal op Google. Staat jouw website bovenaan? Goed nieuws! De websites die op de topposities komen in de ranking van Google, worden als het meest betrouwbaar en het meest geloofwaardig beschouwd. Potentiële klanten geloven dat de meest autoritaire websites bovenaan staan. Als je website dan nog eens mooi en gebruiksvriendelijk is, zal het veel leads aantrekken. Dit is nog eens extra belangrijk voor webshops.

Volg de prestaties op de voet

Zoekmachineoptimalisatie heeft als voordeel dat je de return on investment gedetailleerd kan volgen. Alles wordt bijgehouden: het aantal conversies, hoeveel gasten je op je website hebt gehad in een zekere periode, hoe de potentiële klanten op je website zijn gekomen, wat voor zoekwoorden ze gebruikt hebben, hoeveel je gestegen bent in de ranking en welke acties ze uitvoeren op je website. Op die manier zie je eenvoudig of en hoeveel impact zoekmachineoptimalisatie heeft op de resultaten.

Zie positieve gevolgen op lange termijn

Zoekmachineoptimalisatie heeft tijd nodig om zijn werk te doen, maar je krijgt er heel wat voor terug. Eerst en vooral betaal je niet per lead waardoor je veel geld uitspaart op lange termijn. Daarnaast krijg je ook veel geloofwaardigheid en autoriteit als je de SEO van je website blijft onderhouden. Dat is iets wat je niet verkrijgt met advertenties.

Conclusie

Zoals je kan lezen zijn er veel voordelen aan zoekmachineoptimalisatie. SEO wordt nog als een relatief nieuwe marketingtechniek gezien, maar het is essentieel als je een geloofwaardig en gerespecteerd merk wil neerzetten. Er is veel concurrentie en met zoekmachineoptimalisatie kan jij het verschil maken.