Handleiding om aan SEO-copywriting te doen.





SEO-copywriting blijft een grote uitdaging in elke SEO-strategie. Je hele website wordt gescand door Google of andere zoekmachines. Ze nemen de volledige inhoud onder de loep. Daarom is het erg belangrijk om de inhoud van je website periodiek aan te passen. Schrijf daarnaast ook heel duidelijk zodat je doelgroep en Google je tekst goed begrijpt. Door SEO-copywriting toe te passen zorg je niet enkel voor interesse bij je doelgroep maar ook bij zoekmachines.
Wat houdt SEO-copywriting nu echt in en hoe kan ik dit toepassen? Lees deze handleiding en pak je content aan!

Wat is SEO-copywriting?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie (website optimaliseren om hoger in de zoekresultaten te ranken). Copywriting wil zegen het schrijven van teksten. Dit is je inhoud of content. De teksten zijn niet enkel voor je doelgroep maar ook voor Google. Als je duidelijk en helder schrijft krijg je meer bezoekers en acties.

Belang SEO-copywriting

Als je SEO-copywriting goed gebruikt, zal je hoger scoren en neemt de populariteit van je merk of product toe. Hoe hoger je rankt hoe meer klikken en dit leidt tot meer bezoekers en meer omzet.
Samengevat, jouw tekst zorgt voor:
  • Voldoen aan de wensen en behoeften van doelgroep
  • Gebruiksvriendelijkheid en afbeeldingen verbeteren
  • Het vertrouwen in jouw bedrijf neemt toe

Het stappenplan

Het proces van SEO-copywriting bestaat uit drie grote stappen:

  • Voorbereiden: Over wat ga je schrijven? Start een zoekwoorden onderzoek op en kijk naar wat je doelgroep vaak zoekt. Daarnaast formuleer je een duidelijk antwoord op volgende vragen:
    • Wat is het doel van het artikel?
    • Wat is de boodschap?
    • Wie is de doelgroep?
    • Welke informatie heb je nodig om het artikel te schrijven?
    • Wat is de structuur van het artikel?
  • Schrijven: Het schrijven van een tekst neemt het minste tijd in beslag. Meeste mensen hebben vaak moeite met het begin. Sla de inleiding even over en begin meteen met de eerste paragraaf. Hou tijdens het schrijven de structuur die je op voorhand opstelde. Begin de alinea met de belangrijkste zaken de uitleg ervan. Maak gebruik van header tags om de structuur netjes te houden. Nog meer tips nodig? Hieronder vind je onze 10 tips.
  • • Corrigeren: Na het schrijven van de tekst moet je deze goed contoleren. Is het vlot leesbaar? Klopt mijn zinsbouw? Is dit te veel informatie? Dit proces neemt heel wat tijd in beslag, maar wees niet bang om kritisch naar je tekst te kijken. Volg deze 5 stappen om je artikel grondig na te lezen:
    • Lees je tekst langzaam en luidop. Heel de tekst moet grammaticaal in orde zijn en mag geen spelfouten bevatten!
    • Focus op de zinnen. Elke zin moet correct zijn. Bekijk de spelling van moeilijke woorden en probeer moeilijke zinnen te versimpelen.
    • Focus op de paragrafen. Kijk naar de structuur van je paragraaf met de grote nadruk op de eerste zin: de kernzin. Komt de eerste zin overeen met wat er in de paragraaf verteld wordt? Yes! Dan heb je je werk goed gedaan!
    • Controleer de structuur van je tekst. Is de structuur tussen de verschillende paragrafen duidelijk? Wordt het onderwerp op een duidelijke manier uitgelegd?
    • Vraag eventueel om feedback. Vraag andere mensen om feedback, laat hen je tekst lezen voordat je het publiceert. Als je zelf al een tijdje aan een tekst hebt gespendeerd, zie je je eigen fouten soms niet meer.

Internationale SEO-copywriting

SEO-copywriting is ook belangrijk voor internationale websites. Goed meertalig schrijven is veel moeilijker. Je website vertalen kan heel moeilijk zijn. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:
  • De inhoud vertalen
  • Nieuwe content creëren voor de bepaalde markt
  • Combinatie van beiden
Het vertalen van de inhoud is de gemakkelijkste oplossing. Maar het betekent niet dat de vertaling dezelfde boodschap overbrengt. Laat je content door een native speaker controleren. Het opstellen van nieuwe content is eigenlijk het veiligste. Aangezien je geen bestaande inhoud gebruikt, kost deze optie veel tijd.
Door de twee te combineren, gebruik je de basis van de tekst, maar werk je die bij zodat het compatibel is met de lokale doelgroep en de markt.
10 tips voor SEO-copywriting

Wil je een goede tekst schrijven en hoog ranken in Google? Lees hier onze 10 SEO-copywriting tips.

1. Schrijf voor je doelgroep

Schrijf je teksten voor je doelgroep! De doelgroep moet jouw tekst goed kunnen vinden, dat kan door SEO. Schrijf geen tekst die goed vindbaar is maar niet leesbaar is voor je doelgroep. Het is belangrijk om doelgericht te schrijven, dus denk na welke vragen je doelgroep over jouw bedrijf stelt en ga daaropin.

2. Content marketingstrategie

Voor je begint met schrijven moet je een duidelijke content marketingstrategie opstellen. Stel je zelf eerst deze vragen:
  • Wat is je doelstelling?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe kan jouw content helpen om je doelstelling te bereiken?
  • Wat zijn je concrete doelstellingen voor content marketing?
Heb je je antwoorden duidelijk geformuleerd? Bepaal nu waarover je gaat schrijven. Plaats je op verschillende dagen content? Stel een contentkalender op, zo weet je wanneer je wat moet posten.

3. Waardevolle content

Bezoekers lezen je content voor een reden, je kunt je bezoeker informeren of entertainen. Wees duidelijk welk doel je hebt. Het is erg belangrijk om nuttige, relevante en waardevolle content te plaatsen. Schrijf je een blog? Zorg dat de lezer ermee aan de slag kan of dat ze er iets van hebben bijgeleerd.
Je kunt op deze manier nieuwe klanten aantrekken die eventueel je content willen delen. Dit zorgt voor een nieuw bereik.

4. Nieuwe trends

Om hoog te scoren moet je rekening houden met je doelgroep, je sector en de laatste nieuwe trend binnen je eigen markt. Door gebruik te maken van tools zoals Google Trends en Google Keyword Planner kun jij als eerste op de hoogte zijn van nieuwe trends. Als jij als een van de eerste over een nieuwe trend schrijft is de kans groot dat jij de beste positie in de zoekresultaten verovert.

5. Bedenk ideeën

Bezoekers lezen of bekijken jouw content om een oplossing voor hun probleem te vinden. Daarom is het belangrijk dat je nuttige content maakt, deel relevante informatie waar mensen naar op zoek zijn. Ga op zoek naar nieuwe originele ideeën. Zo veras je je doelgroep.

6. E-A-T

De beoordeling van Google wordt op het E-A-T principe gesplitst:
  • Expertise: Ben jij heel goed in een bepaald topic? Dit wil je natuurlijk delen met je potentiele klanten. Hoe meer je schrijft over een bepaald onderwerp hoe hoger je wordt ingeschat. Publiceer je altijd over hetzelfde topic zal Google weten dat jij een expert bent. Google bekijkt volgende punten:
    • Gebruik van vaktaal.
    • Verwijzingen naar een wetenschappelijk onderzoek
    • Bronvermeldingen
  • Authority: Het is van groot belang dat ander mensen beamen wat jij zegt. Google controleert dit via inkomende links. Als andere mensen over jouw en je bedrijf schrijven scoor je alvast wat extra punten bij Google.
  • Trust: Is je content betrouwbaar? Je website moet zo clean en gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Wil je dit bekomen? Hou rekening met volgende puntjes:
    • Beveiligde verbinding
    • Duidelijke navigatiestructuur
    • Mobile responsief
    • Contactformulier

7. Linkbuilding

Google beslist ook hoe hoog je rankt door het aantal en het soort inkomende links. Hoe meer kwalitatieve websites en socialemediakanalen naar je website verwijzen hoe hoger je zal scoren op de ranglijsten van zoekmachines. Doe daarom aan linkbuilding!
Google zal hierdoor zien dat je een expertise bent in een bepaald vakgebied.

8. Bondig en informatief

Het is heel belangrijk om waardevolle, informatieve en volledige content heel gestructureerd en bondig te presenteren. Tegenwoordig lezen bezoeker de website niet meer, ze scannen. Vinden ze niet wat ze vinden dan gaan ze naar een andere website. Enkele tips:
  • Schrijf eerst de structuur dan pas de tekst.
  • Bekijk of je tekst goed gestructureerd is op vlak van alinea’s, zinnen en grote tekstdelen.
  • KISS: Keep It Stupid and Simple
  • Maak gebruik van titels, witruimte, opsommingstekens en afbeeldingen.
  • Behoud steeds de focus op één bepaald onderwerp (zoekwoord).
  • Verwijs naar anderen zoals artikels, video’s, etc.

9. Regelmatig optimaliseren

Na het creëren, publiceren en delen is het enorm belangrijk om je content op te volgen. Bekijk de resultaten van je content, zie je dat een bepaald artikel minder scoort? Beoordeel dan voor jezelf de volgende zaken per artikel:
  • Is er een goede structuur binnen de tekst?
  • Heb ik de juiste zoekwoorden gebruikt?
  • Is de content waardevol voor onze doelgroep?
  • Wordt de content gedeeld? Op welke manier?
  • Is de content duidelijk?
Blijf je content regelmatig analyseren en optimaliseer jaarlijks!

10. Denk aan je titels

De mensen zullen enkel op je post klikken als de titel interessant is. Als de titel niet aantrekkelijk is maakt het niet uit hoe goed je tekst is want mensen zullen het toch niet lezen.