10 SEO-tips voor een correct geoptimaliseerde webshop.


SEO tips voor webshops













Je kan je haast geen wereld meer voorstellen zonder een goede webshop. Dit kan heel veel kansen bieden als bedrijf, maar ook wel de nodige stress. Dankzij de opmars van webshops heeft elk bedrijf bijna een online winkel, dit betekent dat er een zéér grote concurrentie aanwezig is.

 

Hoe kan je de concurrentie een stapje voor zijn? Wel, hier ben je op het juiste adres! Een goede SEO-strategie (zoekmachineoptimalisatie) is van cruciaal belang. Geen idee hoe je hieraan moet beginnen? Geen paniek, want wij geven je graag 10 tips om je een duwtje in de rug te geven.


SEO Tips 

 

Tip #1: Paginasnelheid

 

We starten ons stappenplan met de paginasnelheid. Iedereen weet dat de laad snelheid van je website een zéér belangrijke factor is. Als je webshop traag is, zal Google dit zien als een slechte gebruikerservaring en daarom je webshop lager laten ranken in de zoekresultaten. Het gevolg hiervan is dat je minder organische bezoekers zal krijgen. 


 

Tip #2: Afbeeldingen, afbeeldingen en … nog eens afbeeldingen

 

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom afbeeldingen zo belangrijk zijn voor SEO. Wat veel mensen niet weten is dat SEO geoptimaliseerde afbeeldingen je webshop op twee verschillende manieren ondersteunen. Ten eerste je afbeelding zal sneller gevonden via “Google afbeeldingen”. Ten tweede ondersteunen ze de pagina waarop ze staan. 

 

 

 

Tip #2.1: Cherry on top

 

In de titel staat er wel “10 tips”, maar wij geven je graag toch nog een extra tip! Zorg er ook voor dat je je afbeelding een goede en relevante naam geeft. We illustreren deze tip met een voorbeeld:

 

Grijze-schoenen-Nike.JPG

            Of

DSO004.jpg

 

Beide bestandnamen zijn helemaal anders, maar het is dezelfde afbeelding.

 

 

 

Tip #3: Productbeschrijving

 

Een goede en passende productbeschrijving wordt vaak over het hoofd gezien. Terwijl het belangrijk is om in deze korte tekst het product zo goed mogelijk te beschrijven, of een eventuele reden te geven waarom de consument/bezoeker dit product echt zou moeten kopen. Voeg in deze tekst ook zeker de belangrijkste zoekwoorden die voor het product in kwestie van toepassing zijn. 

 

 

Tip #4: Voorkom duplicate content

 

Het gebruiken van duplicate content is zéér sterk af te raden. Waarom? Om twéé redenen, namelijk:

 

-       Slechte gebruikerservaring 

-       Google raakt in de war (we weten dat we de regels van Google goed moeten volgen)

 

Het is dus belangrijk dat je voor elk product een unieke productbeschrijving schrijft, en niet die van je leverancier hergebruikt.


 

Tip #5: De footer, een over het hoofd geziene booster

 

Je hebt jezelf waarschijnlijk al eens betrapt op het bekijken van een footer. Op een webshop kan een footer wel in je voordeel spelen, want een footer is op elke productpagina of categorie te zien. Dit kan een kans zijn om als bedrijf je interne linkstructuur te verbeteren. Je kunt in de footer een aantal categorieën en producten plaatsen om die hoger te laten scoren in Google.

 

 

 

We gebruiken pantoffels als voorbeeld. Als je als bedrijf dit product wilt boosten dan kan je “pantoffels in de footer verwerken. Dit heeft twéé interessante voordelen:

 

-       Het is als bezoeker gemakkelijker te navigeren naar het product, omdat het product in de footer staat

-       Google ziet deze productpagina als een belangrijke pagina, omdat deze pagina vanaf elke pagina gelinkt is. 


 

Tip #6: Ondersteunende blog

 

Een blogpagina in je webshop verwerken heeft een aantal voordelen. Ten eerste je kan meer informatie geven over een specifiek product. Het is ook interessant voor de bezoekers en Google zelf. Je kan zo laten zien dat je webshop nog actief is. Nog een voordeel is dat bepaalde producten of categorieën een boost kunnen krijgen. 

 

Als je soms schrijft over een specifieke categorie of product en linkt naar dat product, kan het ook zijn dat het een positieve impact heeft op je Google ranking.

 

Een blogpagina heeft eigenlijk enkel maar voordelen, maar je moet wel rekening houden dat het regelmatig onderhouden van een blogpagina veel tijd in beslag kan nemen. 


 


Tip #7: Stem bepaalde productbeschrijvingen af op feestdagen

 

We nemen het voorbeeld van warme, dikke truien. Als kerst of de wintermaanden dichterbij komen, kan het interessant zijn om je productbeschrijving aan te passen. Feestdagen is een thema die je perfect kan verwerken in je teksten. We illustreren dit weer met een voorbeeld (met de warme truien):

 

Kerst is in zicht, de mooiste periode van het jaar! Wil je deze prachtige winterdagen vieren in een schitterende en vooral warme kersttrui? Bestel nu en morgen lekker opwarmen!

 

Zulke aanpassingen zijn niet alleen goed voor de zoekmachine, maar ook vinden de klanten dit leuker en zullen ze sneller je product kopen.


 

Tip #8: Gebruik leesbare URL’s

 

Soms zien we dat categoriepagina’s in codetaal staan, dit moet je zoveel mogelijk vermijden. Bij het creëren van een URL gebruik je dus best beschrijvende woorden in plaats van codetaal. Een goede en sterke URL is dus leesbaar en begrijpbaar. We illustreren dit graag met een voorbeeld:

 

Webshop.be/hxi21/prod67q9a

Webshop.be/herenkleding/schoenen/zwart-Nike

 

Ik vermoed dat iedereen het tweede voorbeeld verkiest, omdat het een aantrekkelijkere en duidelijkere URL is. 


 

Tip #9: Interne links en backlinks 

 

Weet je wie er van interne links en backlinks houden? Juist, Google en je potentiële koper. 

 

Wat zijn interne links? Het zijn links die verwijzen naar andere pagina’s van je webshop. Door het gebruiken van deze zaken wordt de waarde van je webshop verdeeld over meerdere pagina’s. 

 

Backlinks zijn dan bijna het tegenovergestelde, zij verwijzen naar jouw pagina op andere externe pagina’s. backlinks kan je bekomen door een autoriteit te worden op je eigen werkgebied, het aanbieden van interessante content en regelmatig te posten op sociale media. 


 

Tip #10: Zorg voor een klein aantal klikken

 

Stel, je wilt een aankoop doen, maar de weg tussen het product en de betaling is een doolhof. Klinkt herkenbaar? Het is dus belangrijk dat je de consument zo weinig mogelijk werk laat doen. Als ze zelf te veel moeten zoeken, kan het zijn dat je deze klant kwijt bent.

 

KISS = Keep It Short & Simple 


 

Klinken deze tips als muziek in de oren, maar je weet niet echt waar je moet beginnen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Wij helpen je graag verder!