Meerdere H1-tags, een goed idee?



Gebruik jij wel eens meerdere H1-tags op één webpagina? Momenteel zijn heading-tags niet meer zo van belang voor zoekmachines. Voor eigenaars en webmasters wel. In deze blog geven we een antwoord op de vraag: Is er een invloed op de ranking van jou pagina door het gebruik van meerdere H1-tags? En heeft dit een effect op de SEO van je pagina? Dezelfde logica gaat trouwens eveneens op voor meta descriptions.

Eerst en vooral: wat zijn H1-tags?

Om het eenvoudig uit te leggen: Een H1-tag is om aan te tonen over welk onderwerp de webpagina precies gaat. In de meeste gevallen zal dit de hoofdtitel zijn.

In het verleden gebeurde het af en toe wel dat organisaties meerdere heading elements gebruikte. Met als gevolg dat ze een hogere ranking kregen door zoekmachines. Webmasters en eigenaars begonnen zich daarom zorgen te maken. Zijn meerdere H1-tags slecht? Heeft dit een effect op de ranking van je zoekresultaten? 

SEO en H1-tags gaan hand in hand

Voor een goede Search Engine Optimization wordt aangeraden om H1-tag te gebruiken. Probeer de belangrijkste trefwoorden te verwerken in je titel en geef deze een H1-titel. De zoekmachine weet dan meteen over wat de webpagina gaat en kan deze dan rangschikken in de zoekresultaten.

In het verleden was het niet nodig om een H1-tag te hebben, tegenwoordig kan je niet meer zonder. Door de concurrentie op de markt is het steeds meer van belang dat titels belangrijke zoekwoorden bevatten. Google en andere zoekmachines begrijpen dan beter wat de inhoud is van jou pagina is. Door de vele core updates van Google wordt dit steeds beter.

Wat met meerdere H1-koppen?

Als organisatie kan je zelf kiezen wat je hiermee doet. Je kan één H1-titel gebruiken of je kan meerdere gebruiken. Je moet als bedrijf zelf afstemmen wat het best past.

Het voordeel van H1-koppen is dat ze zeer overzichtelijk zijn en dat er een duidelijk structuur in zit. Met meerdere kopen kun je zoekmachines duidelijk maken over wat de webpagina precies gaat. Het is als het ware een macro-overzicht over het onderwerp. Het is een communicatiemiddel om duidelijk te maken over wat het onderwerp gaat. In één oogopslag is alles duidelijk met H1-koppen. Als bezoeker weet je direct over wat het zal gaan. Maak dus zeker en vast gebruik van heading-tags.

Bij het gebruik van HTML 5 is het niet ongewoon dat je aparte H1-elementen hebt voor verschillende onderdelen van je webpagina. Webmasters die een HTML-5 template gebruiken, hebben de mogelijkheid dat er meerdere H1-koppen aanwezig zullen zijn. Als ze correct worden gebruikt dan zullen de heading-tags te zien zijn op meerdere locaties denk maar aan hoofdtitel, widget van de sidebar, voettekst, en nog veel meer.

John Mueller, Webmaster Trends Analyst bij Google heeft zelf een antwoord gegeven op het gebruik van meerdere H1-tags. Volgens hem mag je zoveel heading tags gebruiken zoals je zelf wilt. Zolang de tags nuttig zijn. Hieronder vindt je zijn antwoord plus een video waarin hij alles uitlegt.

 

Meer dan één H1-tags gebruiken op een webpagina is zeker en vast geen probleem. Het maakt ook niet uit of dit een HTML5 is of niet. Zorg er gewoon voor dat de pagina duidelijk gestructureerd is, je kan hiervoor heading-tags gebruiken. Een gestructureerde webpagina is heel goed in de strijd voor een betere ranking in zoekmachines. Doordat er verschillende koppen zijn is de context ook beter af te leiden in verschillende delen van de webpagina.

Heading-tags helpt ook bezoekers om het leesbaarder te maken. Ook zal je website op de mobiele versie een boost krijgen omdat de tekst makkelijker en vlotter leest. Visueel helpt heading-tags je zeker en vast ook. Je tekst wordt dus veel leesbaarder, dus zullen bezoekers minder snel afhaken. Interne links kunnen jou ook helpen om een betere SEO te krijgen.

Conclusie

Meerdere hoofdkoppen op één webpagina zijn zeker en vast geen probleem. Het heeft geen effect op de Search Engine Optimization van jouw website. Het is wel aangeraden om maar één H1-tag te gebruiken. Voor zowel bezoekers als crawl-bots is het veel duidelijk over wat de webpagina precies gaat.

Bekijk zeker eens de blog van zoekmachineoptimalisatie om te weten te komen wat nu de pluspunten ervan zijn.