Interne links voor je SEO campagne

Wat zijn interne links?

Interne links zijn hyperlinks die verwijzen naar andere pagina’s binnen dezelfde website. Het zijn dus links die de verbinding maken naar een andere webpagina. Interne links zijn onmisbaar voor elke website, lees hieronder de voordelen van interne links:
  • Makkelijke navigatie op de website
  • De website krijgt meer structuur en overzicht
  • De linkwaarde wordt meer verspreid doorheen de website
  • De verbanden tussen pagina’s zijn duidelijker
Interne links zijn niet hetzelfde als externe links! Externe links maken verbindingen naar pagina’s op andere domeinnamen. Lees het artikel over linkbuilding en ontdek hoe je meer externe links kan verkrijgen die verwijzen naar jouw website. Externe links hebben meer effect dan interne links, maar voor een website zijn ook interne links heel belangrijk.

HTML Code voor interne links

In html ziet de code van een interne link er als volgt uit:


<a href="https://www.zelfde-website.be”>Zoekwoord</a>

Hierbij is 'zoekwoord' de zogenaamde ankertekst. Bij een klik op deze ankertekst wordt de lezer intern doorgestuurd naar 'https://www.zelfde-website.be'.

Belang van interne links voor SEO

1. Pagina autoriteit
Interne links zijn één van de meeste onderschatte SEO ranking factoren. Ze zijn cruciaal voor SEO succes, maar krijgen vaak niet de nodige aandacht. Een zoekmachine kan een webpagina pas herkennen wanneer deze links bevat. De interne links helpen zoekmachines om nieuwe web content te ontdekken en weer te geven in de zoekresultaten.

Veronderstel dat je een nieuwe blog artikel schrijft, maar je website bevat geen link naar dat nieuw artikel. De URL zit niet in de sitemap en heeft daarbij ook geen externe backlinks. Wat is dan het gevolg? Google weet gewoon niet dat je blogpost bestaat. Zo’n pagina, waarnaar geen links verwijzen, zijn gekend als orphan pagina’s. De ranking voor orphan pagina’s gaat heel moeilijk en is eigenlijk een gemiste kans…

Maar stel dat je net wél interne links maakt voor de nieuwe pagina, dan verhoogt dat de autoriteit van de pagina. Hoe hoger de autoriteit, hoe hoger op de ranking van een zoekmachine, waardoor je meer lezers kunt bereiken.

2. Verbanden leggen
Google bot crawlt het internet door alle links te inspecteren, zowel interne als externe. Hierdoor kunnen zoekmachines relaties en verbanden tussen verschillende pagina’s ontdekken. Lees verder het voorbeeld.

3. Linkwaarde doorgeven
Een interne link geeft een stukje linkwaarde aan een pagina. Hoe meer links, hoe groter de linkwaarde en hoe beter de ranking bij de zoekresultaten zal zijn.

De ideale structuur

De ideale structuur voor interne links heeft de vorm van een piramide. Dat betekent de homepagina bovenaan, daaronder de hoofdcategorieën/secties en subcategorieën. De individuele pagina’s bevinden zich op het laagste niveau. Hierdoor linkt de homepagina zo minimaal mogelijk naar een bepaalde webpagina en wordt de linkwaarde over de hele website verspreid.

Siloing

Siloing is belangrijk voor de structuur van de website. Siloing is de term die gebruikt wordt om pagina’s met dezelfde topics te groeperen (in silo’s, vandaar de naam) via interne links. Hieronder zie je een voorbeeld.

In dit voorbeeld kan je opmerken dat er twee algemene topics zijn:
  • pagina’s over provincies in België
  • pagina’s over Belgische steden in een bepaalde provincie

Als je siloing toepast, krijgen je de volgende structuur:</>


Siloing kent enkele voordelen:
  1. Gemakkelijke navigatie op een website.
  2. Web crawlers begrijpen de architectuur van een site beter
  3. De link autoriteit van de hoofdpagina’s verhoogt omdat subpagina’s er naar teruglinken
  4. Crawlers begrijpen de context veel beter.

Het voorbeeld van ‘De Haan’ illustreert goed punt vier. Doordat ‘de haan’ meerdere betekenissen heeft (pluimvee; locatie in West-Vlaanderen) weten crawlers door de context dat ‘De Haan’ in ons voorbeeld wijst op de locatie en zal ‘De Haan’ niet in de zoekresultaten verschijnen voor zoekopdrachten over pluimvee.

Hoe test je de linkstructuur van een website?

De SEO tool Screaming Frog geeft een duidelijk beeld van je linkstructuur en hoe een zoekbot het ziet. Met de Force-Directed Crawl Diagram naar Link Score (zie voorbeeld hieronder) kan je gemakkelijk die interne linkstructuur visualiseren.

Strategische Adviezen voor goede interne linking

1. Link naar belangrijke URLs
Wanneer je intern linkt van pagina A naar pagina B, heeft pagina A de link autoriteit door naar pagina B. Dit zorgt ervoor dat pagina B hoger rankt in de zoekresultaten. De pagina’s die belangrijker zijn krijgen best een interne link.Link explorer van Moz is een handige tool om te ontdekken welke pagina’s dat zijn. Ga naar je campagne binnen Moz Pro en open binnen ‘Site Crawl’ de tab ‘All Crawled Pages’.In de kolom ‘Page Authorithy’ ontdek je de voornaamste pagina’s.Link dan van die pagina’s naar de URLs waarvoor je een hoge ranking wil.

2. Zoekwoord in ankertekst
Een zoekwoord krijgt best een interne link zodat lezers en zoekmachines beter kunnen begrijpen wat ze zullen zien als ze op de link klikken. Neem als voorbeeld volgende ' Bezoek onze contactpagina’. Deze ankertekst maakt meteen duidelijk dat je naar de contact-URL zal verwezen worden. Probeer variatie in je ankerteksten te steken. Als die allemaal hetzelfde zijn, komt dit spammy over.
Link met je ankertekst naar slechts één URL. Dit zorgt ervoor dat de search bot niet verward is.

3. Google Search Console Google search console geeft veel informatie over je interne en externe links. Je ziet meteen de interne link structuur van een website en of de juiste URLs de juiste interne links bevatten. Webpagina’s die in het menu van je website staan, hebben automatisch meer interne links. Check minstens één keer per jaar je interne links. Soms gebeurt het dat lage kwaliteitspagina’s te veel interne links krijgen.

4. Plaats ze hoog Interne links bovenaan een URL verlagen het bounce ratio waardoor de ‘time on site’ verhoogt.  De interne links geven surfers een reden om te klikken, waardoor ze automatisch langer op je website blijven. Hierdoor begrijpt Google dat een bepaalde pagina best gesmaakt wordt door lezer en zal het een hogere ranking krijgen in de zoekresultaten.
Verbeter je crawl budget
Google heeft een crawl budget, dat betekent dat websites niet oneindig gecrawld worden om URL’s te ontdekken. Een goede interne linking zorgt ervoor dat zoekmachines gemakkelijk je website kunnen crawlen en in kaart te brengen. Dit is belangrijk voor 'orphan pages'.

6. Link vanaf homepage
De homepagina van een website heeft de hoogste pagina autoriteit. Dit komt omdat de meeste externe links naar de homepagina doorverbinden. Gebruik de kracht van je homepage op een slimme manier voor URLs die je wil optimaliseren.

7. Update oude URLs via interne linking
De meeste zoekmechanismes weten dat een recent gepubliceerde webpagina niet zo snel geactualiseerd worden. Om oudere pagina’s nieuw leven in te blazen, link je het best ernaar vanaf recentere pagina’s.

8. Overdrijf niet
De gouden regel dicteert een 100-tal links per pagina. Daarbij behoren interne als externe links. Als je besluit meer links te maken, dan verwatert de waarde bij elke extra link. Je kan er zelfs van uitgaan dat boven 100 links, de linkwaarde daalt tot 0.