Bouwstenen voor het runnen van een geslaagd SEO bureau.

Het runnen van een SEO bureau


DoFollow.io is een SEO bureau die gevestigd is in de Verenigde Staten (Kansas City, Missouri) met een unieke werkwijze op vlak van linkbuilding. Het bedrijf brengt de activiteiten van link brokers en PR bureaus samen onder 1 dak. Ze gebruiken hun skills en connecties met echte journalisten om vermeldingen en links te verkrijgen op zeer relevante en gerespecteerde media kanalen. Dit artikel is gebaseerd op een podcast van Authority Hacker waarin ze het runnen van een SEO bureau en enkele effectieve linkbuilding tactieken bespreken..

Klanten beschikken vaak over een eigen SEO team maar worstelen met linkbuilding. Ze willen grote PR-links die verwijzen naar hun website maar beseffen niet hoe moeilijk het is om dit te realiseren. Het bedrijf zoekt naar opportuniteiten en probeert zoveel mogelijk links van hoge kwaliteit te bouwen voor zijn klanten. Het doel is om een synergie te creëren tussen de wens van de klant en de eigen bedrijfsfilosofie.

Wie is de ideale linkbuilding klant?

Het selecteren van de juiste klanten is een van de grootste succesfactoren van een SEO bureau. Wanneer je je op specifieke vakgebieden en niches focust kun je als organisatie betere kwaliteit leveren. Het gebeurt vaak dat potentiële klanten afgewezen worden doordat er onvoldoende in-house kennis is over de sector of doordat de prospects over onvoldoende kwalitatieve content beschikken.

Als een beginnend SEO bureau is het vaak niet vanzelfsprekend om klanten af te wijzen. Het is een must om een go-to-market plan uit te werken die beschrijft welke stappen nodig zijn om te slagen in een nieuwe markt. Naargelang je meer klanten hebt is het makkelijker om zelf te kiezen met wie je samen wilt werken.

Een belangrijk aspect van het go-to-market plan is de prijszetting. Kijk naar andere agentschappen die je bewondert en kopieer eventueel hun werkwijze en prijszetting om te beginnen. Op termijn kan je zelf kiezen welke kant je op wilt.

Bij het SEO bureau DoFollow.io betaalt de klant pas nadat het werk geleverd is. Het SEO bureau gebruikt prestatie gebaseerde prijzen gebaseerd op de Ahref's Domain Rating (DR) metriek. Hoe hoger de DR van een link, hoe hoger de prijs van die link zal zijn. Daarnaast hanteren ze een minimum budget van $3,000 per maand/ per klant. Het bedrijf streeft ernaar om het budget van hun klanten elke maand te bereiken, maar brengt mogelijk minder in rekening op basis van het aantal links dat ze hebben gebouwd.

Linkbuilding tactieken

Resource page link building

Een resource pagina is een pagina op een website die nuttige links en hulpbronnen voor een bepaald onderwerp opsomt. In de begindagen van zoekmachines waren er meer resource pagina’s. Doordat zoekmachines steeds geavanceerder worden nemen ze af in populariteit. Toch zijn ze nog steeds een goede en betrouwbare bron voor het genereren van backlinks. In tegenstelling tot vele andere linkbuilding methodes zijn resource pagina’s eenvoudig te vinden en willen pagina eigenaars vaak vrijwillig naar jouw website linken. Gebruik volgende zoektermen in Google om relevante resource pagina’s op te sporen:

  • "Trefwoord” + “nuttige links”
  • "Trefwoord" + inurl:links
  • "Trefwoord” + "nuttige websites"

Ga vervolgens de URL-waardering en de Domein Autoriteit van de website na om te kijken of het wel de moeite waard is om een vermelding te krijgen op de website. Dit doe je aan de hand van een tool (bijvoorbeeld: Ahrefs Website “Authority” Checker).

Ga ten slotte op zoek naar relevante content en contacteer de beheerder van de website.

Guest posting

Bij guest posting/ blogging schrijf je zelf of schrijft een SEO bureau een artikel met de bedoeling dat deze gepubliceerd wordt op een andere relevante websites. Guest posts zijn vooral effectief wanneer de berichten worden geplaatst op gezaghebbende en relevante websites en wanneer ze op redactionele wijze geschreven worden. Een bijkomend positief effect is dat je mogelijk in contact komt met nieuwe lezers en potentiële klanten.

Een variant hierop is op zoek te gaan naar gedateerde en verouderde blogartikelen. Herschrijf het artikel, geef nieuwe inzichten en voorzie eventueel een aantrekkelijke visual. Plaats het artikel op jouw website en ga op zoek naar sites die linken naar het oude artikel. Informeer de eigenaars van de websites en verwijs hen door naar het nieuwe artikel.

Press Release outreach

Bij deze strategie worden er persberichten geschreven die op de een of andere manier nieuwswaardig zijn. Het doel is om een bepaalde groep mensen te informeren over een bepaald onderwerp. Schrijven over relevante topics in het huidige medialandschap heeft het meeste succes. Maak gebruik van websites als ExplodingTopics om inzicht te krijgen in de huidige trends. Voer zelf uitgebreid onderzoek uit, schrijf een tekst en vul aan met een interessante visual (grafiek/ infographic/ afbeelding). Pitch het artikel bij journalisten en licht het toe als een expert in het vakgebied.

Paid links

Het betalen voor backlinks is een methode die zich in de grijze zone van SEO bevindt, let hier dus mee op. Google redeneert dat een goede website op natuurlijke wijze links verschaft. In de praktijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan, Er zijn nog steeds veel bedrijven die betalen voor links. Google doet er alles aan om deze ondernemingen te bestraffen.

In de podcast geeft het SEO bureau DoFollow.io enkele tips mee m.b.t. paid links:

  • Bepaal of het een goede site is. Mik op pagina’s die +1000 bezoekers per maand hebben en ranken op zoekwoorden die relevant zijn voor de doelgroep van jouw bedrijf. Analyseer daarnaast de verkeersbron, link ratio op de webpagina, trends, …
  • Vermijd zogenaamde linkfarms die het verkopen van links als verdienmodel hebben.
  • Hou er rekening mee dat het een zeer tijdconsumerende activiteit is om goede websites te vinden en te contacteren.
  • Contacteer de websites via mail en vraag ze wat er nodig is om een link op de pagina te krijgen en vermeld ook dat je bereid bent hiervoor te betalen. Durf af te bieden wanneer men een eerste prijs noemt.
  • Probeer rechtstreeks contact op te nemen met de schrijver/ maker van de webpagina.
  • Bestudeer alle backlinkprofielen van de website of pagina. We weten dat de kans groot is dat ook zij betaald hebben voor een link.