Linkbuilding: een verhaal van kwaliteit binnen SEO


Linkbuilden is een cruciaal onderdeel geworden van een correcte zoekmachineoptimalisatie-, ofwel SEO-strategie. Het belang van essentiële links kan het verschil maken voor ieder bedrijf dat online vindbaar wil zijn! Soms wordt er over dit thema gesproken alsof het makkelijk en vanzelfsprekend is. Wij willen je nu al uit deze droom helpen. Linkbuilding is geen werk van korte adem en is het moeilijkste aspect binnen SEO. Wanneer je een hogere positie wil bereiken in Google, dan zal je zeker met dit onderwerp aan de slag moeten.
Op de vraag of een website ook goed kan ranken zonder links, is het antwoord: nee. Een website kan niet hoog ranken voor haar relevantste zoekwoorden zonder het gebruik van backlinks. Laten we even overlopen waarom:
  1. Links zijn de nummer 1 ranking factoren van Google en zorgen ervoor dat je er vindbaar wordt.
  2. Het internet is eigenlijk 1 groot geheel van hyperlinks
  3. Als mensen naar jouw site verwijzen zal dat vertrouwen en kracht uitstralen.

Wat is linkbuilding nu precies?

Concreet is het internet eigenlijk een samenhang van hyperlinks. Deze hyperlinks zorgen ervoor dat men van de ene website naar de andere website kan navigeren. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw publiek, maar ook zoekmachines bezoeken jouw website op deze manier. Het uiteindelijke gevolg hiervan is dat zoekmachines jouw website indexeren en terug laten komen in de SERPs. Met linkbuilding zorg je ervoor dat gasten van verschillende sites ook op jouw website kunnen komen. Dit gebeurt door hyperlinks te plaatsen op externe sites. Hoe meer links naar een website leiden, hoe meer ‘stemmen’ een bepaalde website dus heeft, hoe betrouwbaarder Google hem zal vinden. Bijgevolg zal Google een website waarnaar vaak gelinkt wordt als kwaliteitsvol beschouwen en dus hoger ranken. Weliswaar zijn sommige stemmen belangrijker dan andere, en in het slechtste geval kunnen sommige hyperlinks je rankings zelfs schaden.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Linkbuilding is altijd een welbesproken onderwerp geweest. Binnen het kennisveld van zoekmachineoptimalisatie kan men On-page en Off-page SEO onderscheiden. Heel wat SEO-specialisten hebben zich steeds gefocust op het On-Page aspect. Hieronder verstaan we de content die de webeigenaar zelf kan beïnvloeden, zoals: meta’s, content, URL, sitemaps, enzovoort.
Off-page SEO, aan de andere kant, is niet zo makkelijk te bewerken. Je bent hiermee afhankelijk van anderen. Mede door deze afhankelijkheid vindt Google linkbuilding zo belangrijk. Voor de zoekmachines zijn inbound links één van de belangrijkste aspecten om te bepalen of een site hoog zou moeten ranken voor een bepaalde zoekopdracht.
Een aantal essentiële elementen om niet te vergeten:
  1. Indien alle rankingfactoren van twee website hetzelfde zijn, dan gaat een zoekmachine kijken naar de links. De site met de meest relevante links naar de website zal dan hoger scoren.
  2. Linkbuilding kan mogelijke klanten aantrekken. Een goede link van een zeer bezochte website kan leiden tot een toename van verkeer op een andere website, wat uiteindelijk tot een toename van verkopen kan leiden.
  3. Goede content is key. Iedereen wil alleen linken naar pagina’s met inhoudelijk sterke content en hiermee verhoog je ook jouw naamsbekendheid en geloofwaardigheid.

Crawlen en indexeren

metro
Laten we het nu even hebben over zoekmachinerobots. Het crawlproces lijkt wel een beetje op een metro-netwerk. Hierbij moet elke metrohalte als een unieke webpagina (met tekst, video, afbeeldingen, enzovoort) gezien worden en de weg naar elke halte als een link. Om de hele metroplattegrond (internet) in kaart te brengen met alle stopplaatsen (webpagina’s), gebruikt de metro (zoekmachine) de meest geschikte weg (links). Hyperlinks zijn dus het bindmiddel bij uitstek op het internet. Indien je een webpagina niet verbindt met een link, dan kan hij niet gecrawld of geïndexeerd worden. Vanaf dat je website gevonden is, gaat de zoekmachine vervolgens oordelen of je website voldoende relevant of kwalitatief is.

Structuur van een hyperlink

metro
Om het belang van linkbuilding te begrijpen, is het belangrijk om eerst te basis te begrijpen van hoe een link gemaakt wordt, hoe zoekmachines links zien en wat ze daaruit interpreteren.
  • Opening link tag: In HTML kunnen links gecreëerd worden met het < a >-element. Ook wel ankertag genoemd. Dit opent de hyperlink en vertelt zoekmachines dat er een link zal volgen.
  • Link referral: “Href” staat voor hyperlinkverwijzing en de tekst binnen de aanhalingstekens geeft de URL aan naar waar de link verwijst. Wanneer je linkt naar een andere website, moet je de volwaardige waarde van het webadres vermelden. Wanneer je linkt naar een andere pagina binnen je eigen website, dan is het volledige adres niet noodzakelijk.
  • Ankertekst: De tekst die tussen de opening link tag en de closing link tag staat, wordt de ankertekst genoemd. Dit is het kleine stukje tekst dat gebruikers op de pagina zien en waarop ze moeten klikken als ze de link willen openen.
  • Closing link tag: De sluiting van een hyperlink toont aan dat dit het einde van een hyperlink is, voor een linking tag is dit

Verschillende soorten linkbuilding

Veel mensen hebben vaak de neiging om in hoeveelheden te denken wanneer het over linkbuilding gaat. Hier primeert kwantiteit soms over kwaliteit. Belangrijk is toch om de volledige focus op kwaliteit en relevantie te leggen. Oude technieken zoals betaalde links en linkdirectories hebben in het verleden gewerkt, maar worden momenteel keihard afgestraft door Google Penguin.
Je hebt drie verschillende soorten linkbuilding:
  1. Natuurlijke linkbuilding: Deze links ontstaan zelf, zonder dat je hiervoor iemand hoeft te vragen. Essentieel is natuurlijk wel dat je goede content hebt waarnaar men graag wil verwijzen. Een voorbeeld hiervan is: Wikipedia.
  2. Manuele linkbuilding: Dit is één van de meest voorkomende vormen van linkbuilding. Hierbij wordt aan een andere site, uit dezelfde sector, om 1:1 naar jouw website te verwijzen. Een belangrijk element hierbij is dat men wel een reden moet hebben om dit te doen.
  3. Zelfgecreëerde links: Dit type links wordt over het algemeen afgekeurd deze dagen, maar wordt toch nog steeds gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn: linkdirectories, embedded widgets, persberichten, blog commentaren, enzovoort.

De juiste strategie

In dit debat zijn er natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Het doel is dat jouw website ‘linkwaardig’ genoeg is voor de tegenpartij. Een linkuitwisselingsprogramma is daarom ook niet altijd aan te raden. Links moet je verdienen. Daarnaast is het ook cruciaal om veel geduld te hebben. Wanneer men echt werk maakt van een goede linkbuildingstrategie kan het enkele maanden duren vooraleer de resultaten hiervan duidelijk worden.
Hoe zorg je er nu voor dat andere mensen naar jou willen refereren?
  • Maak goede content en promoot het: Zoals eerder vermeld, is content key. Het is belangrijk dat je goede content publiceert waar mensen naar willen linken. Zorg ervoor dat jouw verhaal onder de aandacht komt, dit kan bijvoorbeeld door middel van promotie.
  • Persberichten: Schrijf iets wat de aandacht trekt, iets wat mensen willen lezen. Wanneer dat het geval is, zullen mensen jouw nieuws willen verspreiden.
  • (Gast)Blogs: Wanneer jouw website onder de aandacht komt van invloedrijke bloggers, gaat de bal snel aan het rollen. Het omgekeerde is ook mogelijk door zelf een blogbericht te schrijven voor je eigen site, of op een andere site.
  • Krijg links van partners: Bedrijven waarmee je samenwerkt, leveranciers en klanten kennen jou het best en hebben vertrouwen in jou. Wanneer zij doorverwijzen naar jouw website, kan dit vertrouwen zich op deze manier makkelijk doorvertalen naar mogelijke klanten.

Campagne voeren

Het doel van een campagne is om het aantal hyperlinks naar jouw website te verhogen. Vooraleer je met zulke oefening start, moet je jezelf een aantal dingen afvragen. Wie is geïnteresseerd in mijn content? Wie zou er eventueel naar mij willen linken? Een aantal tips vooraleer je begint:
  • Ga na hoeveel likes de onderwerpen/producten van de concurrenten hebben die jij ook aanbiedt. Hoe meer belangstelling er voor iets is, hoe interessanter het ook voor jou kan zijn om je hier meer op te focussen.
  • Ga na welke de belangrijkste zoekwoorden zijn binnen jouw sector en ga hierop Googlen. Hier kom je vast en zeker enkele interessante en mogelijke linkpartners tegen.
  • Zoek in Google eens met de opdracht: SEO intitle:blog. Met behulp van deze opdracht vraag je aan Google om alleen zoekresultaten te tonen voor zoekmachineoptimalisatie die in page title ‘blog’ hebben staan.
  • Bovenstaande tip kan je ook gebruiken voor de URL door SEO inurl:blog te gebruiken. Hierbij toont de search engine enkel de resultaten voor ‘SEO’ die in de URL ‘blog’ hebben staan.
  • Analyseer de backlinkstructuur van je naast concurrent en kijk of je van hen kan leren.

Black hat SEO

Toen Google nog in zijn kinderschoenen stond, kon je webpagina’s volproppen met zoekwoorden en links van de meeste vreemde websites plaatsen. En dit met succes. Internet marketing was toen nog heel simpel en alles mocht. Gaandeweg ontstond de White-hat-SEO, de idee dat kwaliteit en relevantie primeerden boven kwantiteit en hoeveelheid. Het is daarom van belang om goed uit te kijken met welk bureau je gaat samenwerken, als je linkbuilding gaat uitbesteden. De ervaring leert dat er veel malafide organisaties zijn die linkbuilding als dienst aanbieden. De kans dat je ermee hoger scoort in SEO is nul en je wordt er vroeg of laat voor gestraft, omdat je spam-links hebt. Om dit soort misbruik tegen te gaan en op te sporen, ontwikkelde Google onder meer de updates Panda, Pinguïn en Kolibrie. Pinguïn is van deze drie de meest drastische. Deze update was zo ontwikkeld om websites op te sporen en te straffen die over de SEO-tolerantiegrens heen gingen.

Conclusie

Linkbuilden is essentieel voor je zoekmachineoptimalisatie, dat staat als een paal boven water. Besteed het nooit volledig uit aan het bedrijf. Indien je toch beslist om dat te doen, doe dit dan in goede samenwerking en volg het op. Heb ook veel geduld en kies alleen de linkpartners die voor jou interessant zijn en wel degelijk een verschil kunnen maken. Let hier op de kwaliteit van een website van de mogelijke linkpartner. Een goede tool om de page-authority en domain-authority na te gaan, is de MOZ toolbar. Iemand met een hoge page-authority en domain-authority is voor jou onmiddellijk interessanter. Doe ook op regelmatige basis een check op alle hyperlinks. Wil je graag dat mensen alleen naar jou toe willen linken? Zorg dan voor waardevolle content. Content waar jouw doelgroep iets aan heeft. En vergeet niet: het gaat om relevantie en kwaliteit, niet om kwantiteit!