Linkbuilding: een verhaal van kwaliteit binnen SEO
Op de vraag of een website ook goed kan ranken zonder links, is het antwoord: nee. Een website kan niet hoog ranken voor haar relevantste zoekwoorden zonder het gebruik van backlinks. Laten we even overlopen waarom:
- Links zijn de nummer 1 ranking factoren van Google en zorgen ervoor dat je er vindbaar wordt.
- Het internet is eigenlijk 1 groot geheel van hyperlinks
- Als mensen naar jouw site verwijzen zal dat vertrouwen en kracht uitstralen.
Wat is linkbuilding nu precies?
Concreet is het internet eigenlijk een samenhang van hyperlinks. Deze hyperlinks zorgen ervoor dat men van de ene website naar de andere website kan navigeren. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw publiek, maar ook zoekmachines bezoeken jouw website op deze manier. Het uiteindelijke gevolg hiervan is dat zoekmachines jouw website indexeren en terug laten komen in de SERPs. Met linkbuilding zorg je ervoor dat gasten van verschillende sites ook op jouw website kunnen komen. Dit gebeurt door hyperlinks te plaatsen op externe sites. Hoe meer links naar een website leiden, hoe meer ‘stemmen’ een bepaalde website dus heeft, hoe betrouwbaarder Google hem zal vinden. Bijgevolg zal Google een website waarnaar vaak gelinkt wordt als kwaliteitsvol beschouwen en dus hoger ranken. Weliswaar zijn sommige stemmen belangrijker dan andere, en in het slechtste geval kunnen sommige hyperlinks je rankings zelfs schaden.Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Linkbuilding is altijd een welbesproken onderwerp geweest. Binnen het kennisveld van zoekmachineoptimalisatie kan men On-page en Off-page SEO onderscheiden. Heel wat SEO-specialisten hebben zich steeds gefocust op het On-Page aspect. Hieronder verstaan we de content die de webeigenaar zelf kan beïnvloeden, zoals: meta’s, content, URL, sitemaps, enzovoort.Off-page SEO, aan de andere kant, is niet zo makkelijk te bewerken. Je bent hiermee afhankelijk van anderen. Mede door deze afhankelijkheid vindt Google linkbuilding zo belangrijk. Voor de zoekmachines zijn inbound links één van de belangrijkste aspecten om te bepalen of een site hoog zou moeten ranken voor een bepaalde zoekopdracht.
Een aantal essentiële elementen om niet te vergeten:
- Indien alle rankingfactoren van twee website hetzelfde zijn, dan gaat een zoekmachine kijken naar de links. De site met de meest relevante links naar de website zal dan hoger scoren.
- Linkbuilding kan mogelijke klanten aantrekken. Een goede link van een zeer bezochte website kan leiden tot een toename van verkeer op een andere website, wat uiteindelijk tot een toename van verkopen kan leiden.
- Goede content is key. Iedereen wil alleen linken naar pagina’s met inhoudelijk sterke content en hiermee verhoog je ook jouw naamsbekendheid en geloofwaardigheid.
Crawlen en indexeren

Structuur van een hyperlink

- Opening link tag: In HTML kunnen links gecreëerd worden met het < a >-element. Ook wel ankertag genoemd. Dit opent de hyperlink en vertelt zoekmachines dat er een link zal volgen.
- Link referral: “Href” staat voor hyperlinkverwijzing en de tekst binnen de aanhalingstekens geeft de URL aan naar waar de link verwijst. Wanneer je linkt naar een andere website, moet je de volwaardige waarde van het webadres vermelden. Wanneer je linkt naar een andere pagina binnen je eigen website, dan is het volledige adres niet noodzakelijk.
- Ankertekst: De tekst die tussen de opening link tag en de closing link tag staat, wordt de ankertekst genoemd. Dit is het kleine stukje tekst dat gebruikers op de pagina zien en waarop ze moeten klikken als ze de link willen openen.
- Closing link tag: De sluiting van een hyperlink toont aan dat dit het einde van een hyperlink is, voor een linking tag is dit
Verschillende soorten linkbuilding
Veel mensen hebben vaak de neiging om in hoeveelheden te denken wanneer het over linkbuilding gaat. Hier primeert kwantiteit soms over kwaliteit. Belangrijk is toch om de volledige focus op kwaliteit en relevantie te leggen. Oude technieken zoals betaalde links en linkdirectories hebben in het verleden gewerkt, maar worden momenteel keihard afgestraft door Google Penguin.Je hebt drie verschillende soorten linkbuilding:
- Natuurlijke linkbuilding: Deze links ontstaan zelf, zonder dat je hiervoor iemand hoeft te vragen. Essentieel is natuurlijk wel dat je goede content hebt waarnaar men graag wil verwijzen. Een voorbeeld hiervan is: Wikipedia.
- Manuele linkbuilding: Dit is één van de meest voorkomende vormen van linkbuilding. Hierbij wordt aan een andere site, uit dezelfde sector, om 1:1 naar jouw website te verwijzen. Een belangrijk element hierbij is dat men wel een reden moet hebben om dit te doen.
- Zelfgecreëerde links: Dit type links wordt over het algemeen afgekeurd deze dagen, maar wordt toch nog steeds gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn: linkdirectories, embedded widgets, persberichten, blog commentaren, enzovoort.
De juiste strategie
In dit debat zijn er natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Het doel is dat jouw website ‘linkwaardig’ genoeg is voor de tegenpartij. Een linkuitwisselingsprogramma is daarom ook niet altijd aan te raden. Links moet je verdienen. Daarnaast is het ook cruciaal om veel geduld te hebben. Wanneer men echt werk maakt van een goede linkbuildingstrategie kan het enkele maanden duren vooraleer de resultaten hiervan duidelijk worden.Hoe zorg je er nu voor dat andere mensen naar jou willen refereren?
- Maak goede content en promoot het: Zoals eerder vermeld, is content key. Het is belangrijk dat je goede content publiceert waar mensen naar willen linken. Zorg ervoor dat jouw verhaal onder de aandacht komt, dit kan bijvoorbeeld door middel van promotie.
- Persberichten: Schrijf iets wat de aandacht trekt, iets wat mensen willen lezen. Wanneer dat het geval is, zullen mensen jouw nieuws willen verspreiden.
- (Gast)Blogs: Wanneer jouw website onder de aandacht komt van invloedrijke bloggers, gaat de bal snel aan het rollen. Het omgekeerde is ook mogelijk door zelf een blogbericht te schrijven voor je eigen site, of op een andere site.
- Krijg links van partners: Bedrijven waarmee je samenwerkt, leveranciers en klanten kennen jou het best en hebben vertrouwen in jou. Wanneer zij doorverwijzen naar jouw website, kan dit vertrouwen zich op deze manier makkelijk doorvertalen naar mogelijke klanten.
Campagne voeren
Het doel van een campagne is om het aantal hyperlinks naar jouw website te verhogen. Vooraleer je met zulke oefening start, moet je jezelf een aantal dingen afvragen. Wie is geïnteresseerd in mijn content? Wie zou er eventueel naar mij willen linken? Een aantal tips vooraleer je begint:- Ga na hoeveel likes de onderwerpen/producten van de concurrenten hebben die jij ook aanbiedt. Hoe meer belangstelling er voor iets is, hoe interessanter het ook voor jou kan zijn om je hier meer op te focussen.
- Ga na welke de belangrijkste zoekwoorden zijn binnen jouw sector en ga hierop Googlen. Hier kom je vast en zeker enkele interessante en mogelijke linkpartners tegen.
- Zoek in Google eens met de opdracht: SEO intitle:blog. Met behulp van deze opdracht vraag je aan Google om alleen zoekresultaten te tonen voor zoekmachineoptimalisatie die in page title ‘blog’ hebben staan.
- Bovenstaande tip kan je ook gebruiken voor de URL door SEO inurl:blog te gebruiken. Hierbij toont de search engine enkel de resultaten voor ‘SEO’ die in de URL ‘blog’ hebben staan.
- Analyseer de backlinkstructuur van je naast concurrent en kijk of je van hen kan leren.