Wat zijn de SEO trends van 2020? Welke zijn interessant




De wereld van SEO is voortdurend in beweging, wat heel wat verandering met zich meebrengt. De core-updates van Google bijvoorbeeld moeten ervoor zorgen dat je steeds op de hoogte blijft van alle laatste nieuwtjes. Natuurlijk verandert hierdoor niet alles. Sommige zaken blijven voor een tijdje onveranderd, zoals het plaatsen van relevante zoekwoorden in de titels en het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele bezoekers.

Tal van informatieplatforms, waaronder Google zelf, veranderen daarentegen wel. Ze willen meer en meer de eindbestemming worden van de zoekopdrachttrip van de gebruikers. Dit zorgt ervoor dat de trends rond SEO enorm beïnvloed worden.

Daarom is het belangrijk om steeds op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe trends binnen de SEO-wereld. Maar wat is er nu daadwerkelijk veranderd? Het antwoord geven we door een duidelijke balans op te maken van alle SEO trends van 2020.

Toename zero-click searches

Zoekresultaten bestaan tegenwoordig uit meer dan alleen maar de meest relevante websites voor jouw zoekopdracht. Je vindt er ook featured snippets, knowledge graphs, local packs en veel meer terug. Dit zorgt ervoor dat meer dan de helft van de zoekopdrachten zogenaamde 'zero-click searches' worden. Dat betekent dat de vraag die door de gebruikers gesteld is al beantwoord wordt in de zoekmachine zelf zonder dat ze verder moeten klikken naar een website.

Het is jammer dat de gebruiker niet op de website terechtkomt. Maar dat is geen reden tot paniek! Snippets geven in het kort een eenvoudig antwoord op de vraag van de bezoeker, zoals bijvoorbeeld een adres of een telefoonnummer. Ze worden minder vaak weergegeven bij zoekopdrachten die van converterende aard zijn.

Optimaliseer rich en featured snippets

Aangezien zero-click searches tegenwoordig vaak voorkomen, is het belangrijk om de juiste informatie te tonen in de zoekmachine zelf. Twee belangrijke manieren om boven iedereen uit te steken, is door het verkrijgen van rich of featured snippets.

Rich snippets tonen naast de naam en beschrijving van de zoekopdracht ook afbeeldingen, reviews en prijzen. Ze zijn gemakkelijk te verkrijgen maar ze brengen een lagere CTR met zich mee dan featured snippets. Een blok informatie dat bovenaan de resultatenpagina getoond wordt, noemt men een featured snippet.

Om in aanmerking te komen voor rich of featured snippets, is gestructureerde data cruciaal. Belangrijk om te onthouden: er is geen garantie dat je een featured snippet krijgt, ook al sta je in de Google-ranking op de eerste plaats. Wie niet waagt, wie niet wint!

Vergeet lokale SEO niet

Er wordt binnen de zoekmachine van Google steeds meer gezocht op ‘local’ en ‘near me’ in combinatie met shorttail-zoekwoorden. Deze resultaten worden steeds getoond op de resultatenpagina zelf. Dit wordt ook wel ‘local packs’ genoemd.

Hierdoor wordt lokale SEO steeds belangrijker. Mensen weten waar ze nood aan hebben en gaan dus specifiek op zoek om deze behoefte te vervullen. De local packs  nemen een deel in van de zoekmachine en tonen de gebruiker bijvoorbeeld waar de dichtstbijzijnde supermarkt zich bevindt. Dit kan leiden tot zero-clicks, maar dit kunnen ook potentiële klanten zijn.

Het is enorm belangrijk dat je steeds tijd besteed aan de lokale SEO van je website. Hieronder vind je een aantal aspecten die kunnen helpen bij lokale SEO:
  • Maak een bedrijfspagina aan via Google Mijn Bedrijf en voeg hierbij je telefoonnummer & adres toe, alsook het zoekwoord ‘near me’ of ‘local’.
  • Schrijf je pagina's met lokale SEO in het achterhoofd, maar vergeet traditionele SEO niet!
  • Maak gebruik van lokale linkbuilding: contacteer kwaliteitsvolle websites van organisaties uit de buurt die relevant zijn voor je bedrijf. 

BERT

Al jaren vecht Google tegen websites die hun pagina's volproppen met zoekwoorden. Deze websites worden momenteel bestraft met een lagere ranking.

Google ‘s laatste update BERT, Bidirectional Encoder Representations from Transformers, is een manier om de zoekopdracht beter te begrijpen en zo ook de zoekresultaten te verbeteren. BERT draait om het begrijpen van de contextuele verhouding tussen woorden en zorgt ervoor dat de taal beter begrepen wordt.

Hierbij is het belangrijk dat je goede content schrijft die beantwoordt aan de context van de zoekopdracht. Je moet als het ware de noodzaak van de gebruikers achterhalen om succesvolle content te schrijven. Een goed onderzoek rond zoekwoorden is essentieel. Vroeger schreven SEO-experts vreemde zinnen zoals "wij zoeken online marketeer Brugge" om het zoekwoord 'online marketeer Brugge' kwijt te kunnen. Met deze update begrijpt Google nu ook dat een zin zoals "Wij zoeken een online marketeer uit Brugge" ook matcht.

Naamsvermelding is alles

Betaalde advertenties werken nog steeds goed binnen de sociale kanalen. Maar doordat te veel bedrijven dit doen, zal de ROI hiervan uiteindelijk dalen. Brand building en brand awareness worden hierdoor steeds belangrijker.

Hierdoor blijven kwalitatieve links naar je website anno 2020 zonder twijfel belangrijk. Toch kan het geen kwaad om andere websites of organisaties jouw merk te laten vermelden in een blogpost of in een social mediabericht, zelfs zonder link. Google en Bing bevestigden onlangs dat dit ook een succesfactor is binnen hun ranking. Daarnaast geeft dit jouw merk een meer betrouwbaar gevoel.

Regelmatig controleren of jouw merk vernoemd wordt op social media of in blogposts is dus de boodschap! Het geeft je bedrijf namelijk de kans om direct in contact te staan met je klanten en eventuele problemen op te sporen en op te lossen. Je versterkt de brand awareness en kan zelfs uitvinden waar jouw concurrenten online vermeld staan. Dit geeft de opportuniteit om jezelf ook op die plaats te vermelden.

Voice search SEO

Met de komst van de smartphones werden zoekopdrachten via stemgeluid steeds populairder. Deze zoekopdrachten kunnen niet alleen door smartphones maar ook door home voice assistenten zoals Amazon Echo, Samsung Smart Tv of Google Home uitgevoerd worden.

Zoekopdrachten aan de hand van stemgeluid hebben een groot effect op SEO. Waar vroeger vooral korte zoekwoorden juiste resultaten leverden, is dit tegenwoordig  minder relevant. Dit komt omdat de zoekmachine sowieso heel wat meer moeite moet doen om de zoekopdracht te analyseren. Steeds meer mobiele apparaten zullen binnenkort bediend worden via stem waardoor het belangrijk is om jouw content aan te passen aan deze nieuwe trend.

Video als informatiebron

Naast zoekopdrachten via stemgeluid worden ook video’s belangrijker op het internet. Huidige internetgebruikers vinden het aangenamer en gemakkelijker om informatie te verkrijgen via video’s. Een kwaliteitsvolle video zorgt ervoor dat de kijker aangetrokken wordt en helemaal mee is met het onderwerp.

Door gebruik te maken van geschikte zoekwoorden in de beschrijving en titel van je video zorg je ervoor dat er heel wat verkeer naar je video wordt geleid. Wil je meer weten over videomarketing? Lees dan zeker onze blog YouTube SEO.

Conclusie

Er zullen steeds meer nieuwe trends opduiken in het SEO-wereldje, dus het is belangrijk om je te blijven aanpassen. Houd voortdurend de nieuwste SEO trends in de gaten. Zo blijf je volledig mee en haal je altijd het uiterste uit je SEO.