Ad customizers en hun waarde


Wanneer je je tot Google richt om informatie over een bepaald onderwerp te bekomen, dan verwacht je relevante content. De organische resultaten moeten bij je zoekopdracht passen, anders verspil je je tijd. Dit idee geldt ook voor de advertenties die verschijnen wanneer je naar dat topic zoekt. Google maakt er werk van om ook ads te tonen die matchen bij je zoekopdracht. Om bedrijven een handje te helpen in het creëren van zo relevant mogelijke advertenties, heeft Google een trucje: ad customizers. In dit artikel zal je de basics lezen.

Waar gaat het over?


Ad customizers zijn een geweldige manier om relevante advertenties binnen Google Ads te maken. Zoals al af te leiden uit de naam, gaan ad customizers automatisch de tekst van ads aanpassen. Dit aanpassen gebeurt niet zomaar, de tekst wordt namelijk aangepast naar de zoekopdracht die een persoon uitvoert. Dit dynamisch maken van informatie van je advertentie kan er dus voor zorgen dat je ads feilloos passen in iemands zoektocht naar informatie.


Ad customizers kunnen vrij makkelijk worden toegevoegd aan de advertentietekst, namelijk via speciale merge-tags. Deze tags zijn ‘plaatshouders’ voor de dynamische informatie die door bedrijven wordt ingevoegd. In concrete termen hoef je enkel het ‘{'-symbool bij de koppen te typen, waarna je een keuze zal moeten maken uit de verschillende vormen.



De drie vormen


Er bestaan drie verschillende vormen van ad customizers sinds Google besloot de uitgebreide advertenties stop te zetten.  Elk van deze vormen kunnen gebruikt worden in bepaalde situaties. Wij sommen ze even voor je op.


1. Keyword insertion of zoekwoord toevoegen


Deze eerste vorm van ad customizers is de meest eenvoudige van de drie vormen. Hiermee kan je dynamisch het trefwoord dat de aanleiding was voor een advertentie invoegen in de advertentietekst. Zo kan je dus je advertenties relevanter maken voor de persoon die de zoekterm ingeeft, waardoor de kans groter wordt dat hij of zij op de ad zal klikken.


We schetsen het even met een voorbeeld. Stel, je bent de eigenaar van een chocoladewinkel en je wil potentiële klanten zo goed mogelijk aanspreken. Dan kan je ‘{Keyword:Chocolade} kopen’ toevoegen aan de advertentie. Wanneer een potentiële klant zoekt naar ‘witte chocolade kopen’, zal Google Ads automatisch de kop van je ad veranderen naargelang deze zoekopdracht, bijvoorbeeld naar ‘witte chocolade kopen’.


Let wel op, dit werkt niet altijd. Dit zal zo zijn wanneer Google de zoekopdracht als te lang beoordeelt, en deze limiet ligt momenteel op 30 tekens. Wanneer een persoon bijvoorbeeld zoekt naar ‘luxe donkere chocolade truffels kopen’, zal de kop iets minder aangepast zijn. Google zal het houden bij ‘chocolade kopen’, een rechtstreekse overname van je toegevoegde zoekwoord.


2. Location insertion of locatie toevoegen


Het kan zijn dat je met je bedrijf mensen uit een bepaalde omgeving wil aanspreken. Of, je bedrijf is actief in verschillende gebieden, maar je wil jezelf de moeite besparen om verschillende regionale campagnes te organiseren. Hierbij komt de location insertion ad customizer van pas. Je kan hiermee de gewenste locaties toevoegen aan je advertenties, en dit kan op drie niveaus: op het niveau van plaats (stad), van staat (provincie) of van land. Zo kan je bijvoorbeeld een advertentie maken met de tekst "de meest kwalitatieve schoenen in {LOCATION(Brugge)}". Wanneer een gebruiker uit Brugge online zoekt naar schoenen, wordt de ad weergegeven als "de meest kwalitatieve schoenen in Brugge". Mensen die buiten de targetregio’s vallen, zullen de algemene advertentietekst zien.


3. Countdown functie


Een laatste vorm van ad customizers kunnen handig zijn wanneer tijd een belangrijk element is voor je bedrijf of project. Bijvoorbeeld, je organiseert een actie voor een bepaalde duur of je bent van plan een nieuw product te lanceren op een bepaalde datum. Met de countdown functie kan je een (eind)datum toevoegen aan je advertentietekst. Wanneer een potentiële klant dan zoekt naar jouw aanbod, zal Google deze tekst automatisch toevoegen en aanpassen, wat de kans dat deze persoon op je ad zal klikken kan verhogen.



Niets dan voordelen


Ad customizers kunnen verschillende voordelen met zich meebrengen.

  • Aandacht. Met ad customizers is het veel gemakkelijker om je advertenties af te stemmen op de zoekopdrachten van mogelijke klanten en bezoekers. Hierdoor kan je ook beter de aandacht trekken van deze personen.

  • Één voor allen, allen voor één. Één tekstadvertentie kan met behulp van ad customizers honderden variaties kennen, en enkel de meest relevante variaties zullen worden getoond.

  • Tijdwinst. Ad customizers zorgen voor tijdwinst. Je hoeft niet meer voor elke regio een aparte campagne te maken, aan aftelklokken hoef je niet veel meer aandacht te besteden en keywords worden automatisch aangepast aan de zoekopdrachten.

  • Personalisatie met privacy. De location insertion ad customizer biedt de mogelijkheid om advertenties geografisch te personaliseren, terwijl de privacy van de zoekopdrachtgevers gerespecteerd wordt.



Meer weten?


Wil je meer weten over Google Ads, of wil je er graag mee aan de slag maar je weet niet waar te beginnen? Online Marketing Monkey to the rescue! Neem contact met ons op en vraag je vrijblijvende offerte aan.