Hoe kan SEO je YouTube kanaal versterken.

Haal het meeste uit YouTube SEO

YouTube, what's in a name?

Iedereen die ook maar een beetje toegang heeft tot het internet, kent het video platform YouTube. Zowel jong als oud maken gebruik van de website. Als de grootste videobibliotheek ter wereld is het dan ook niet verwonderlijk dat YouTube maar net de duimen moet leggen voor haar moederbedrijf Google als grootste zoekmachine. Bijna anderhalf miljard gebruikers in 88 landen bekijken dagelijks meer dan een miljard uur aan content. Even omgerekend is dat zo'n 100.000 jaar aan video's, elke dag.

Het succes van YouTube is te danken aan verscheidene elementen. De service geheel gratis te gebruiken door iedereen. Hierdoor kan iedereen een kanaal aanmaken met eigen, originele content. Bedrijven gebruiken YouTube om op een budgetvriendelijke manier aan video marketing te doen. Deze blog gaat hier dieper op in.

EEAT 

Video marketing
(de; zelfstandig naamwoord)

Kort samengevat worden bij video marketing video's strategisch ingezet om hierbij commerciële doeleinden te bereiken. Daarnaast kan het de SEO van jouw website aanzienlijk verbeteren. Producten en/of diensten kunnen op een unieke manier aan de consument gepresenteerd worden. Als consumenten met hun eigen ogen gezien hebben wat je te bieden hebt, dan heb je meteen een streepje voor op vlak van vertrouwen.

Het gratis platform van YouTube is een ideale plek om op een toegankelijke manier te starten met video marketing. YouTube streeft zelf naar originele video's met unieke content op hun website, want dit zorgt ervoor dat mensen naar de website komen en daar blijven.

Geloofwaardigheid en brand image

Een bedrijf kan via YouTube de geloofwaardigheid een boost geven of de brand image positief beïnvloeden. Denk maar aan een exclusieve demo of een blik achter de schermen. De kijkers zijn geïnteresseerd in de menselijke kant van jouw bedrijf. Hier liggen dus heel wat opportuniteiten om jouw bedrijf te profileren zoals jij dat wil.

Traffic naar de website verhogen

YouTube heeft verschillende manieren om de kijkers te leiden naar jouw website. Volgende middelen hebben de mogelijkheid om links toe te voegen om meer bezoekers te genereren.

De omschrijving onder de video

De meeste info kan je kwijt in de omschrijving van de video. Gebruik deze ruimte om de kijkers een duidelijk idee te geven van wat ze mogen verwachten. Een groot deel van deze beschrijving kan je op voorhand al automatiseren. Het spreekt voor zich dat elke video minstens een link naar je homepage moet bevatten.

Gaat de video over een specifiek product, of dienst? Aarzel dan niet om een link toe te voegen naar relevante pagina's op jouw website, zoals een productpagina of een artikel.

Kaarten tijdens de video

Tijdens de video kan je de kijkers aansporen om actie te ondernemen dankzij kaarten. Dit zijn meldingen die je op elk moment van de video kan laten verschijnen. Hiermee kan je verschillende doelen bereiken, zoals een link naar een andere video van jouw bedrijf op YouTube, of een link naar jouw website.

Kaarten kunnen een groot effect hebben als ze aansluiten op wat gezegd of getoond wordt tijdens de video. Wanneer een bepaald product of een bepaalde in beeld komt, kan je een kaart toevoegen die linkt naar een video of webpagina die hierover gaat. Het voordeel is dat deze kaart op die manier nooit zal storen. Beslist de kijker om niet op de kaart te klikken, dan verdwijnt de kaart na 5 seconden.

Het eindscherm tijdens de laatste 30 seconden van de video

Op het einde van een video kan je de kijker nog een laatste keer aanzetten tot actie. Dit eindscherm is een stuk prominenter aanwezig op de video dan een kaart. Maak hiervan gebruik door een andere video van jouw kanaal aan te bieden of te linken naar een relevante webpagina.

De SEO van jouw video's verbeteren

Tags

Onder de noemer 'tags' kan je zoekwoorden of keywords gebruiken om gevonden te worden op YouTube. Het kan handig zijn om vooraf een kort zoekwoorden onderzoek te doen.

Via tools zoals VidIQ of TubeBuddy is het mogelijk om de ranking van je video per tag te bepalen. YouTube zal sneller video's aanbevelen aan kijkers waarbij de tag enkele keren terugkomt.

Wat maakt een goede tag?

Een goede tag volgt de regel van 3. Ten eerste verschijnt de tag in de titel van de video en automatisch ook in de paginatitel. Vervolgens is de tag terug te vinden in de omschrijving van de video. Ten slotte kan je de tag horen tijdens de video. YouTube maakt zelf een vrij nauwkeurige transcriptie van elke video, de bedoeling is dat jouw tag hier ook in te vinden is.

Als je ervoor kan zorgen dat minstens 5 tags van je video voldoen aan deze drie voorwaarden, dan heeft je video meteen een aanzienlijk hogere kans op succes. Verder is het aan te raden dat het totale aantal tekens tussen de 200 en 500 tekens ligt.

Unieke content

De overvloed aan video's op YouTube zorgt ervoor dat je steeds unieke content moet creëren. De enorme concurrentie verplicht je om telkens weer origineel uit de hoek te komen. Wanneer de kijkers jouw video's nuttig of waardevol vinden, dan zullen ze ook blijven kijken. YouTube zal dit oppikken en jouw video's aan andere mensen aanbevelen met gelijkaardige interesses.

Interactie met het publiek

De relatie met de kijkers is ook van groot belang voor jouw video's of kanaal. Video's met hoge interactie, scoren meteen een stuk hoger op de ranking. Niet alleen reacties van de kijkers zijn belangrijk, maar ook je eigen reacties spelen een grote rol.

Naast reacties houdt YouTube rekening met het feit of de video 'geliked' of 'gedisliked' wordt. Het spreekt voor zich dat enkel de likes interessant zijn voor je video's. Zorg er ook voor dat je video's op verschillende platformen gedeeld worden, zoals de sociale media.

Aantrekkelijke thumbnails

Gebruik opvallende thumbnails om meer kijkers aan te trekken. Thumbnails zijn essentieel voor elke video. Ze dragen de huisstijl mee en nodigen potentiële kijkers uit om jouw video's te bekijken.

Extra tip: Een duidelijke bestandsnaam van de thumbnail zal de Google ranking van je video ten goede komen.

Het belang van een geoptimaliseerd kanaal

Maak aan de kijkers meteen duidelijk wat ze mogen verwachten. Nodig mensen op je kanaal uit om zich te abonneren en zo altijd op de hoogte te zijn van de laatste nieuwe video's.

Een kanaaltrailer kan ook nog eens visueel tonen wat het kanaal allemaal te bieden heeft. Steek hier zeker wat tijd in, dit kan jouw bezoekers net dat extra duwtje geven om zich te abonneren.

Behoud het overzicht dankzij afspeellijsten

Via afspeellijsten is het eenvoudig om alle video's te ordenen in duidelijk afgebakende onderwerpen. Vergeet zeker niet om deze onderwerpen toe te voegen aan de tags van de video's om YouTube duidelijk te maken waarover de video's gaan. Dit gaat je SEO zeker ook te goede komen.

Ga nu zelf aan de slag!

Via deze tips kan je nu zelf eenvoudig jouw YouTube-kanaal beginnen uitwerken en de SEO meteen verbeteren. Het kan even duren voordat het kanaal echt goed gaat scoren. Een goed kanaal opbouwen kan wel maanden tot jaren in beslag nemen. Met deze tips zet je alvast een stap in de goeie richting.