5 essentiële SEO tips waarmee je in 2024 hoger kan ranken

Als online marketing bureau zijn wij al jaren bezig met SEO. Dit is voor zowel onszelf als voor onze klanten. Onze klanten zoeken regelmatig onze hulp en advies met betrekking tot hun online aanwezigheid, waarbij wij hen met plezier ondersteunen. Tegelijkertijd hebben we, door de uitvoering van hun projecten, waardevolle inzichten verworven. In deze blog delen we enkele SEO-tips die we in de loop der jaren hebben opgedaan en die daadwerkelijk hebben bijgedragen aan verbeterde zoekmachine posities.

We brengen de tips zo praktisch en helder over door het toe te passen op een voorbeeld. We bekijken enkele websites waarvan wij van mening zijn dat ze op het gebied van SEO goed presteren en die zich op de eerste pagina van de zoekresultaten bevinden.

 

SEO tip 1: Benaderen van MERKeting

Het is misschien wel een evidente belangrijke tip, maar dit wordt al snel eens vergeten. Jezelf als een echt merk branden is een essentieel gegeven. Als je dit correct uitvoert en blijft onderhouden, zal Google je beschouwen als een echte autoriteit. Dat is juist een aanzienlijk element dat bijdraagt aan je rangschikkingspositie. Autoriteit, ook wel bekend als één van de begrippen van 'E-E-A-T' (Experience, Expertise, Authority, Trust), speelt een directe rol bij het opbouwen van het vertrouwen dat bezoekers in jouw website stellen. Google streeft ernaar om alleen betrouwbare sites weer te geven die gebruikers op een betekenisvolle manier helpen bij het vinden van correcte antwoorden op hun vragen.

Deze tip is afwijkend met een 100% SEO strategie. Met een 100% SEO strategie zet je enkel in op SEO copywriting, en op het maken van pagina’s met een zoekwoord die een hoog zoekvolume target. Om snel te groeien kan je dit doen, maar het is geen duurzame strategie. Met de volgende tips kan je de pure SEO zeker aanvullen:

  • Creëer een merk identiteit. Bij een merkidentiteit horen natuurlijk unieke kenmerken, een consistente communicatie en een conforme identiteit. Deze aspecten gelden voor zowel woorden als visuals.
  • Toon de betrokkenheid bij de industrie of sector en dat je de evoluties observeert. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit aan te tonen, zoals door artikels te schrijven over essentiële topics. Zorg ervoor dat de inhoud niet alleen geoptimaliseerd is voor SEO, maar ook voor de betrokkenheid van de communicty. Inhoud die helder, duidelijk en oprecht overkomt, heeft een grotere kans om door andere websites gelinkt te worden, wat opnieuw een positief signaal is voor Google.
  • Geef je merk een gezicht. Dit kan zeer makkelijk geïntegreerd worden door middel van een ‘over ons’-pagina. Op zo een pagina kan je jezelf, je medewerkers en de bestaansreden van het bedrijf presenteren.
  • Bouw een band op met je doelgroep. Als je inzet op sociale media kan er gemakkelijker een band ontstaan.

Voorbeeld

Hobby Gigant is een onderneming die een scala aan materialen aanbiedt voor diverse creatieve hobby's, van haken tot tekenen. Ze hebben een prominente positie op de eerste pagina voor het zoekwoord 'leren haken'. ‘Leren haken’ heeft maandelijks een zoekvolume van gemiddeld 880. Naast hun frequente blogposts tonen ze ook actieve betrokkenheid op sociale media en presenteren ze een 'over ons'-pagina die het gezicht achter het bedrijf onthult. Met tal van nuttige tips in hun verschillende creatieve blogs streven ze ernaar om oprechte hulp te bieden aan hun websitebezoekers.

Merketing Merketing vb

SEO tip 2: Aanwakkeren van vertrouwen door je tone of voice

Bij het creëren van content voor je website hebben we ontdekt dat het cruciaal is om zorgvuldig na te denken over de tone of voice. Hiermee doelen we op de vertelstijl en de woordkeuzes die je hanteert. Dit aspect is nauw verbonden met de E-E-A-T van je website, vooral met het oog op het begrip 'Experience'. Voor een website om als betrouwbaar te worden beschouwd, is het niet alleen belangrijk om autoriteit en expertise te tonen, maar ook om relevante ervaringen te kunnen voorleggen. Een voorbeeld hiervan is te vinden in beoordelingen van smartphones. Welke review zou je meer vertrouwen? Die van iemand die de telefoon daadwerkelijk gedurende een bepaalde periode heeft gebruikt. Of die van iemand die er alleen veel over heeft gelezen op internet? Dit concept is ook van toepassing op websites.

Om als website te worden beschouwd als ervaren of experienced, is het essentieel dat je schrijfstijl is doorgedrongen bij de E-E-A-T parameters. Hierbij is het belangrijk dat je zeker mag vertrekken vanuit je eigen expertise en ervaring, en je eigen perspectief te laten doorschijnen. Een suggestie is om zeer gedetailleerd te schrijven en af en toe woordkeuzes te gebruiken die wijzen op persoonlijke betrokkenheid bij een topic. Google analyseert namelijk deze uitdrukkingen om de ervaring en specialisatie van een website te evalueren. Hoe meer je website wordt beschouwd als ervaren, hoe groter de kans op een positieve rangschikking.

Voorbeeld

Op de blog Gezin op Reis verzamelt Tikva Looijen diverse tips met betrekking tot reizen met kinderen. Ze bevinden zich op de eerste pagina voor het zoekwoord 'Amsterdam met kinderen'. Dat zoekwoord heeft een maandelijks zoekvolume van 260. Onze analyse vermoedt dat dit mede te danken is aan haar persoonlijke betrokkenheid bij de blogs. Tikva, die zelf een dochter heeft met wie ze effectief reist, deelt haar ervaringen in de vorm van tips. Dit plaatst haar in de positie van een ervaringsdeskundige of expert. Om dit te benadrukken, gebruikt ze woordgroepen zoals 'dat is ook precies wat wij gedaan hebben', 'ik vond het de moeite waard' of 'ik was onder de indruk'. Dit toont haar directe ervaring met het onderwerp. Bovendien versterkt ze dit aspect door eigen genomen foto's te delen. Dit concept wordt consistent toegepast op de hele website, wat resulteert in een goede rangschikking voor andere relevante zoektermen.

EEAT

SEO tip 3: Scherp je content aan met een YouTube video

Een boeiende SEO tip is het hanteren van videocontent op de pagina's van je website of in blogs. Je kunt bijvoorbeeld een explainer video maken waarin je de bestaande content bespreekt. Als je echter beperkte tijd hebt, kun je ook simpelweg een video van YouTube selecteren en deze op jouw website aanbrengen. Het is belangrijk om de video nauwkeurig te kiezen, zodat je geen onbedoelde reclame maakt voor concurrenten of een video deelt waar je niet volledig achter staat.

Het werken met video’s biedt een tal van voordelen:

    • Aandacht. Bezoekers hebben de neiging om websites snel te willen scannen. Ook hebben ze een voorkeur voor visuele informatie. Een video trekt dan ook meteen de aandacht.
    • Langere time on page. Als er beslist wordt om de video te bekijken zorgt dit voor een langere time on page. Dit indiceert aan Google dat de inhoud van de website van goede kwaliteit is, wat de kans op een hogere rangschikking vergroot.
    • Engagement. Ben je zelf iemand die video’s maakt? De integratie hiervan op je website is een makkelijke wijze om meer views te krijgen. Hierdoor zal er ook meer engagement opgewekt worden.

    Desondanks adviseren we regelmatige updates van zowel de tekst als de bijbehorende video. Het is niet noodzakelijk om telkens de volledige tekst of video te herschrijven of te produceren. Vaak is een kleine update voldoende. Dit is bevorderlijk voor twee redenen:

    • Goed teken aan Google. Dit signaleert dat je actief bezig bent met de inhoud en dat je streeft om eerlijke en juiste informatie te geven.
    • Goed teken aan mogelijke websitebezoekers. Websitebezoekers richten zich tot Google om correct informatie te vinden. Doorheen het zoekproces trekken ze normaliter recente video’s of artikels voor.

    Voorbeeld

    Ook Hobby Gigant maakt talrijk gebruik van YouTubevideo’s in hun content.Voor de zoekterm 'leren haken' bevindt hun blog zich op de vijfde positie op de SERP. In deze blog beschrijven ze de essentiële informatie die je moet begrijpen voordat je aan haken begint Hierbij voegen ze enkele videotutorials toe die direct de aandacht grijpen.

    Video

    SEO tip 4: Transformeer je commerciële content in een ervaring

    Je bent vast bekend met het fenomeen: commerciële content uit zich vaak als een pagina met een lange lijst van producten, vergezeld van foto's en specificaties. Dit type content vertoont vaak gelijkenissen. Daarom adviseren wij een andere aanpak: creëer content die op het eerste gezicht niet al te commercieel oogt en in plaats daarvan een ervaring biedt.

    Voorbeeld

    We illustreren dit met een voorbeeld. Neem het zoekwoord 'leren borduren' dat een maandelijks zoekvolume van 90 heeft. Het bedrijf Wolplein staat op de eerste pagina gerangschikt met content die eigenlijk een commerciële invalshoek heeft. Hoewel het bedrijf allerhande producten verkoopt op het gebied van breien, haken en borduren, presenteren ze deze op een minder traditionele manier. Ze leggen namelijk uit hoe beginners kunnen beginnen met borduren, maar bij elke stap van de uitleg vermelden ze welke producten daarbij van dienst kunnen zijn. Door de content op een minder opdringerige manier aan te bieden, namelijk op een behulpzame wijze, ontstaat er een ander soort ervaring. Hierdoor voel je als website bezoeker minder druk om iets te kopen van Wolplein. Dit resulteert in een prettigere ervaring, wat verschillende voordelen met zich mee kan brengen, zoals:

    • Langere op de webpagina. Een verlengde 'time on page' functioneert tevens als een significante aanwijzing voor Google dat de content op de pagina waardevol en relevant is. Dit vergroot de kans op een verbeterde rangschikking.
    • Authenticiteit. Aangezien deze organische insteek in essentie gericht is op het helpen van mensen, wekt dit op een bepaalde manier authenticiteit op. Hierdoor is het waarschijnlijk dat andere websites organisch naar deze pagina zullen linken.

    Kort gezegd, enkel verkopen werkt niet meer. Je moet ervoor zorgen dat je content een surplus biedt.

    Ervaring

    SEO tip 5: Zorgen voor goede user experience

    Een laatste belangrijke SEO tip heeft betrekking op je gehele website. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat je website een aangename ervaring biedt en geen frustraties veroorzaakt bij je bezoekers. Hiermee doelen we op diverse aspecten, zoals:

    • Makkelijk navigeerbaar. Het is gewenst dat bezoekers snel en doeltreffend vinden wat ze zoeken. Een duidelijke menustructuur en inhoudstafels met jump links zijn hierbij van groot belang. Beperk het aantal klikken dat vereist is om essentiële informatie te bereiken.
    • Hoge laadsnelheid. Een voldoende hoge laadsnelheid is essentieel voor een website.
    • Leesbaarheid. Een goede leesbaarheid kan je bereiken door een heldere lettertype en dat de kleur van je tekst en achtergrond een contrast bezitten.
    • Mobielvriendelijkheid. Steeds meer websitebezoekers surfen mobiel. Indien je website niet bereikbaar is via een smartphone of tablet, loop je het risico om veel potentiële bezoekers te verliezen.

    Als je dit zorgvuldig implementeert, samen met waardevolle en relevante content, zal de duur van de bezoekers op je website toenemen. Zoals eerder genoemd, is dit voor Google een indicatie dat je website van hoge kwaliteit is en dat gebruikers er effectief hun antwoorden vinden. Hierdoor vergroot je de kans op een verbeterde rangschikking.

    Voorbeeld

    Gezin op Reis implementeert dit zeer goed. De website is voorzien van een duidelijke navigatiebalk die bovenaan elke pagina te vinden is. Deze balk bevat goed gedefinieerde categorieën en subcategorieën. Elke subcategorie presenteert een overzicht van alle relevante onderdelen van de website met bijbehorende links, wat een snelle en efficiënte zoekervaring mogelijk maakt. Bovendien is er een hoge laadsnelheid van de website, zelfs als deze veel afbeeldingen bevat. De website is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, waarbij de content zowel leesbaar als informatief is.

    User Experience

    We rekenen erop dat deze vijf SEO-tips waardevol voor je zijn en je ondersteunen bij het versterken van jouw online aanwezigheid. Het is belangrijk te onthouden dat SEO geen eenmalige inspanning is, maar eerder een continu proces. Zoals Neil Patel zijn woorden: "It's a marathon, not a sprint”. De website blijven optimaliseren, de nieuwste trends en techniek toepassen is het belangrijkste om te blijven concurreren in jouw sector.

    Indien je verdere vragen hebt over SEO of hulp nodig hebt bij de toepassing van deze tips, aarzel dan niet om een professioneel online marketing bureau te contacteren.