Algoritme beïnvloed je site met de SpamBrain update van Google

 


Spammy websites kunnen nu worden geïdentificeerd en gerapporteerd door het spamdetectie algoritme 'SpamBrain' van Google. De kwaliteit van de content en het aantal uitgaande links zijn slechts een aantal van de factoren die het algoritme analyseert om te controleren of een site al dan niet spammy is. Of je site wordt getroffen door SpamBrain, is afhankelijk van verschillende factoren. Lees meer over de meest recente update van 14 december 2022 omtrent dit algoritme.

SpamBrain: een woordje uitleg

De algoritmen van Google worden constant bijgestuurd. SpamBrain, een op AI-gebaseerd spam-preventiesysteem, werd voor het eerst in 2018 geïntroduceerd door Google. Maar wat doet dit algoritme precies? Het doel van SpamBrain is om spammy websites op te sporen en te bestraffen. Op 14 december 2022 heeft Google een nieuwe update gelanceerd, onder de naam "Google December 2022 Link Spam Update", waarbij SpamBrain wordt gebruikt om onnatuurlijke links te detecteren Voorheen werden enkel verdachte sites opgespoord. Nu kan het algoritme ook sites die links kopen of sites die worden gebruikt om links te verkopen, worden gelokaliseerd en geneutraliseerd. Hierdoor verliezen ze hun waarde,  wat een nadelig effect heeft op de ranking van de website.

Moet je spamlinks disavowen?

Deze vraag werd beantwoord op Twitter door John Mueller, een medewerker van Google:

Het is niet noodzakelijk om spammy links die naar je site verwijzen te disavowen. Google heeft in het verleden er al op verwezen, dat zolang je dit type links niet zelf hebt gebouwd, ze geen negatief effect hebben op de ranking. Deze links worden "geneutraliseerd" door Google. Dit wil zeggen dat de links geen waarde meer doorgeven aan je site, doordat Google ze niet meer meetelt. Dit kan resulteren in daling in rankings en zoekverkeer, indien je veel van dit soort inkomen links hebt.

Als mijn site een doelwit is, krijg ik dan een melding?

 Ook hierop heeft John Mueller een antwoord:

Omdat het geen manueel acties is, krijg je geen waarschuwing in Google Search Console, als er een spammy link wordt geneutraliseerd. Als je al eerder blackhat SEO technieken hebt gebruikt en je ziet plotseling een daling in je zoekverkeer, heeft de SpamBrain-update hier waarschijnlijk voor gezorgd.

Voor welke reden heeft Google de update ingevoerd?

Bij SEO spelen externe links een belangrijke rol om hoger te ranken in de zoekmachines. Elke externe link wordt door Google gezien als een bewijs van vertrouwen. Met andere woorden: Hoe meer kwalitatieve en betrouwbare links een website heeft, hoe meer vertrouwen Google in de website zal hebben. Veel websites hebben moeite met het verkrijgen van natuurlijke links. Een oplossing hiervoor is "linkbuilding". Dit betekent letterlijk het bouwen van links, door bijvoorbeeld gastblogs te publiceren op andere sites. Tegenwoordig proberen websites de zoekmachines te manipuleren door externe links te kopen. De Google December 2022 Link Spam Update steekt hier een stokje voor en bestraft websites die actief links kopen en verkopen.

De regels van Google

Wie een website beheert, moet voldoen aan het richtlijnen van Google omtrent externe links. Enkele aandachtspunten om het beleid over externe links te begrijpen:
  • Gebruik een rel=nofollow tag bij outbound links, als je website vaak gastblogs publiceert.
  • Google wil alleen links die natuurlijk, relevant en van hoge kwaliteit zijn.
  • Een belangrijke tip voor de marketeers die hun website gebruiken voor affiliate marketing: Google heeft strenge regels over het invoegen van affiliate links in content. Zorg altijd dat dit type links een rel=sponsored tag heeft, anders zal je website in aanraking komen met de SpamBrain-update.

Als de update volledig in werking is, kunnen we meer zeggen over het effect op de rankings.