10 niet te missen SEO trends voor 2022
1. Content is het voornaamste
Alles valt en staat met een goede content creatie. Je inhoud van een website wordt alsmaar belangrijker en heeft steeds een groter effect op de zoekresultaten. Wat dan ook weer betekent dat je hoger gerankt wordt op de SERP. Tegenwoordig wordt er ook veel belang gehecht aan de E-A-T (Expertise - Authority - Trust).
De E-A-T is een functie van Google die het onderscheid maakt tussen misleidende sites en correcte sites. Het kijkt ook als de informatie correct verspreid word. Tegenwoordig is het ook niet meer genoeg om lange teksten te schrijven met overdreven veel keywords. De ideale lengte van een tekst is meer dan 500 woorden. Bij artikels is het zo dat het beste gescoord wordt wanneer het meer dan 1000 woorden is.
Natuurlijk is het ook belangrijk dat de kwaliteit van de teksten op een hoog niveau zijn want dan zal je hoger gerankt worden in de SERP. Voor je bezoekers is het ook aangenamer om een mooi gestructureerde tekst te lezen en zorgt in het beste geval voor conversies.
2. Opmars van video
Het gebruik van video's op je website zijn een grote hype geworden in de laatste jaren. Video is al een tijdje één van de mediums die goed werkt voor SEO specialisten. Het is ook makkelijker om informatie te onthouden wanneer je een visueel beeld erbij kan schetsen. De opmars van video is ook dankzij kanalen zoals Tiktok en Instagram.
Ook op de E-A-T heeft video's invloed. Video's zorgen er ook voor dat je wordt gezien als een persoon met autoriteit. In Google zijn ogen ben je een relevante bron.
3. Website snelheid
Iedereen kent het wel, je surft naar een website en het duurt langer voor te laden dan je tijd hebt gespendeerd op de website. Niemand heeft dit graag dus daarom wordt de laadsnelheid van de website ondertussen beschouwd als belangrijk onderdeel in de ranking.
Het is bewezen dat 25% van je bezoekers een website verlaten wanneer die langer dan 4 seconden nodig heeft om te laden.
4. AI
In de laatste jaren is er een grote opmars bezig als het gaat over artifical intelligence. Dat heeft Google ook opgemerkt en is zich beginnen focussen hierop door middel van een core update die zich focust op AI.
In het begin had Google een update gedaan waarin ze Google BERT hadden geïntroduceerd, hiermee kon Google zijn gebruikers beter begrijpen. Tegenwoordig is er een extra update uitgekomen waarin Google MUM is geintroduceerd. Google MUM verstaat al meer de search intent van zijn gebruikers en toont uitgebreide zoekresultaten.
5. Featured snippets
Featured snippets zijn een deel van Google die ervoor zorgt dat je niet moet doorklikken om extra informatie te verkrijgen over je gewenste onderwerp.
Deze resultaten worden meestal bovenaan in de SERP getoont. Hieronder is een voorbeeld van een featured snippets. Ik typte 'Wat is de diameter van de aarde?' en zonder op een link te hoeven klikken, kreeg ik een antwoord op mijn vraag.
6. Webbrowsen via mobiel
Waarom is mobiel surfen een SEO trend? Het antwoord is simpel, in de laatste jaren is de stijging van mobiel surfen naar websites en landingspagina's enorm gestegen. Wanneer je niet thuis bent en een smartphone op zak hebt is het ook makkelijker om snel iets op te zoeken, dit kan je niet met een desktop.
Er zijn hier heel wat studies over geschrijven maar volgens het onderzoek die wij bestudeerd hebben, zaten de mobiele en de desktop zoekopdrachten in oktober 2020 wereldwijd net onder de 49%.
Op diezelfde maand in 2021 waren de zoekopdrachten maar liefst gestegen naar 54,37% op mobiel en 43,15% op desktop. We verwachten dat deze cijfers alleen maar zullen stijgen in de komende jaren. Onze grote tip is dat je website compatibel genoeg is voor smartphones en tablets.
7. Customer Experience
Voor een lange periode was het hoofddoel een verkoop genereren. Nu is het belangrijker om een experience aan te bieden aan de consument waardoor hij een band creeërt met je bedrijf/brand.
Wanneer bezoekers een prettige ervaring hebben opgedaan, zullen ze ook geneigd zijn om rapper terug te keren naar je website en beslissen om een nieuwe conversie te verrichten.
Het E-A-T principe bepaalt hier ook weer een grote rol. Wanneer je site geoptimaliseerd is in customer experience, zal je hoger gerankt worden op de SERP.
8. Google Core Web Vitals
In deze SEO trend staat responsiviteit, snelheid en visuele stabiliteit van de website centraal. Deze verschillende componenten worden gemeten aan de hand van Google hun Core Web Vitals update.
Je pagescore wordt gemeten via Google Search Console en via PageSpeed Insights kan je analyseren en zie je waarin je kan verbeteren in de Core Web Vitals. Dit is één van de meer technische delen van SEO, maar hoe beter je website scoort in de Core Web Vitals, des te beter je zal gerankt worden in de zoekresultaten.
9. Google Rankbrain
Google Rankbrain is een AI systeem waarmee je de tijd van bezoekers op je website kan zien en de bounceratio. Dus als je een lage sessieduur hebt maar een grote bounceratio, dan zal je snel dalen in de SERP.
Hoe kan je zorgen dat dit niet gebeurd ?
Een interessante en interactive landingspagina is een onderdeel die moet kloppen. Je bezoekers moeten geneigd zijn om te blijven surfen op je web pagina's. Wanneer je gebruik maakt van interne links, dan zal je bounce ratio ook zakken. Een page title en meta title die voldoet aan de eisen en past bij je website is ook een key onderdeel die je correct moet toepassen. Hierdoor krijg je meer relevante bezoekers op je web pagina's.
10. Scrollable Website
Heb je nog geen scrollable website voor je bedrijf, dan ben je niet mee met de trends want tegenwoordig hebben bijna alle grote bedrijven een scrollable website.
Waarom is dit zo'n grote trend?
De dag van vandaag willen bezoekers niet heel lang op je website zitten lezen en zoeken naar hetgeen dat ze willen weten. Je bezoekers willen liever in kleine paragrafen weten waar je bedrijf voor staat en wat het doel is van je bedrijf. Een scrollable website geeft je ook al meteen een extra boost op mobile want zo kan je als bezoeker makkelijker navigeren op mobiel.