SEO en SEA: wat is het verschil?



Wil je graag een betere ranking in Google, maar weet je niet goed in wat je precies moet investeren? Dan zal deze blog jou helpen om een beter beeld te krijgen wat het verschil is tussen SEO en SEA.

Wat is SEO?

SEO of Search Engine Optimization is een vorm van zoekmachine marketing waarbij alles draait om de ranking van je webpagina. Het is belangrijk om de SEO van je website goed te optimaliseren, op deze manier zal je beter gevonden worden in de organische zoekresultaten. Deze zoekresultaten bevinden zich binnen een zoekmachine, dit is voornamelijk Google. Organische zoekresultaten zijn terug te vinden onder betalende advertenties.

Wat is SEA?

SEA of Search Engine Advertising is een vorm van zoekmachine marketing waarbij er gebruik wordt gemaakt van advertenties. Deze advertenties bevinden zich in een zoekmachine, bovenaan in de zoekresultaten. Naast de URL staat er vermeld dat het gaat om een advertentie. Google heeft ook nog enkele partnersites waarop je kan adverteren, bijvoorbeeld YouTube.

  • In tegenstelling tot SEO kan je met SEA sneller een resultaat zien. Dit kan je terugvinden in de Google Search Console. Volgende zaken kan je er terugvinden:
  • Wat is de click through rate en wat is de evolutie hiervan;
  • Welke advertenties doen het nu goed;
  • Welke zoekwoorden zorgen ervoor dat mensen op mijn advertenties klikken;
  • Hoeveel conversies brengt een bepaalde advertentie op.
Met SEA kan je zelf je budget instellen per dag. Ook kan er specifiek getarget worden op de doelgroep die je wilt bereiken. Een voorbeeld: je vertoont je advertentie alleen in West-Vlaanderen op vrijdag, zaterdag en zondag tussen 20:00 en 23:00. Je kan dus heel specifiek aangeven waar en wanneer je iets wilt vertonen. Bestudeer daarom goed je doelgroep om een beter inzicht te hebben op wie ze zijn.

Maar SEA is geen duurzame oplossing, het werkt enkel op korte termijn. Wanneer je stopt met adverteren verdwijn je namelijk meteen uit de SERPs.

In tegenstelling tot SEO wordt SEA niet altijd getoond, zeker als het budget zeer beperkt is. Ook gebeurt het af en en toe dat mensen je advertenties als onbetrouwbaar zien, bij SEO heb je dit minder. Het voordeel met SEA is wel dat je bovenaan de organische zoekresultaten komt te staan.

Wist je dat SEO uit 2 verschillende onderdelen bestaat? Je hebt namelijk inhoudelijke en technische SEO.

Wat is inhoudelijke SEO?

Bij het maken van content is het van belang om te onderzoeken wie je doelgroep is. Daarom moet je zeker gaan kijken welke zoekwoorden ze allemaal gebruiken. Als je de belangrijkste zoekwoorden gevonden hebt dan doe je er goed aan om deze te toe te voegen in je teksten. Zoekmachines evolueren, daarom kunnen ze beter herkennen of teksten kwalitatief zijn. Als de tekst goed geoptimaliseerd is dan heb je een betere kans om hoger te verschijnen in de organische zoekresultaten.

Wat is technische SEO?

Technische SEO is iets complexer dan de inhoudelijke SEO. Het speelt zich af op de backend van een website, hier gaat het over verschillende zaken zoals: title tags, laadsnelheid, URL structuur, structured data en nog veel meer!

Dit klinkt zeer technisch voor iemand die er niets van kent. Het is daarom zeer belangrijk om een goede kennis te hebben van SEO. Het is gratis maar het kost wel veel tijd om alles te kennen en te implementeren. SEO helpt je op langere termijn en bouwt aan de toekomst van jouw website.

SEO of SEA: Wat moet ik nu kiezen?

SEA klinkt voor de meeste organisaties zeer logisch: je krijgt snel resultaten te zien en je kan gemakkelijk zien of het effect heeft. Maar op langere termijn zal het je veel geld kosten en zal je mogelijks verdwijnen uit de SERPs.

Probeer daarom SEO en SEA te combineren, doe dit zeker als je recent begonnen bent met het optimaliseren van SEO op je website. SEO is zeer traag maar ook zeer duurzaam. Totdat de SEO van jouw website goed is, is het ook wel aangeraden om aan SEA te doen. Op deze manier zal je meer bezoekers naar je website trekken.

Wil je een gerichte actie voeren? Dan is het zeker aangeraden om SEA te gebruiken. Enkele acties kunnen zijn: 1+1 voor pasen, sinterklaasactie of een soldenperiode. Met een actie zal je sneller opvallen tussen de zoekresultaten.

Conclusie

Het is aangeraden om in zowel SEO als in SEA te investeren. Als je een groot budget hebt en wilt werken op korte termijn dan is het aangeraden om SEA te gebruiken. Zit je op een beperkt budget en wil je werken aan de toekomst? Dan is SEO de beste optie. Maar om een beter resultaat te genereren werk je het best met beide.