Wat zijn de nieuwste SEO-trends van 2021

  

SEO-trends


We zijn nog maar een paar maanden ver in het jaar 2021 en het blijkt al een heel bewogen jaar te zijn. Niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook in de wereld van de digitale marketing. Verschillende ontwikkelingen, aanpassingen en evoluties zorgen ervoor dat het digitale landschap er dit jaar helemaal anders uitziet. En dit gaan we in de komende maanden blijven merken.

Om je te helpen bij je digitale aanwezigheid sommen we de 10 belangrijkste SEO-trends van 2021 voor je op!


1. Kwalitatieve backlinks

In 2021 zijn kwalitatieve backlinks alleen maar belangrijker geworden. Dubieuze linkbuilding strategieën waarbij je talloze links ‘spamt’ met een lagere kwaliteit werken niet meer. In de toekomst gaat dit niet anders zijn.

Het algoritme van Google is steeds beter geworden in het herkennen van kwalitatieve en minder kwalitatieve backlinks. Als je slechte, irrelevante of onlogische backlinks gebruikt, zal Google dit meteen doorhebben. Dit betekent niet dat Google je zal afstraffen voor minder kwalitatieve backlinks, maar wel dat ze minder effect zullen hebben.

Dit kun je nu al zien. Webpagina’s met een groot aantal backlinks hebben misschien wel een hogere autoriteit, maar de kwaliteit van die backlinks is minder hoog. Zorg er daarom dan ook voor dat je ook in 2021 steeds kwalitatieve backlinks verkrijgt via gastblogs, persberichten en social media content. Die hebben veel meer kwaliteit waardoor je zelf beter gaat presteren. Je bent dus beter af met een klein aantal kwalitatieve bronnen dan een grote hoeveelheid kleine blogs met weinig autoriteit. Zorg ook dat je enkel linkbuilding doet met content die relevant is voor jou.  Kwaliteit over kwantiteit wordt veel belangrijker. Linkbuilding is nog steeds één van de meest waardevolle elementen in SEO. Het is dus van belang dat je dit zo goed mogelijk blijft doen.


2. Google Page Experience Update

Dankzij de Google Page Experience Update is de ervaring van gebruikers op je webpagina’s in 2021 nog belangrijker geworden. Vindt Google dat je pagina een slechte ervaring biedt, dan daal je onmiddellijk in de zoekresultaten.

De meeste marketeers zijn al bekend met de belangrijkste rankingfactoren voor de paginaervaring, zoals mobielvriendelijkheid en kwalitatieve content. Ook een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring. Die snelheid wordt gemeten door middel van de zogenoemde ‘Core Web Vitals’, een nieuwe rankingfactor. 

- LCP: Largest Contentful Paint. Dit meet hoelang het duurt voordat het grootste stuk content verschijnt op je scherm.

- CLS: Cumulative Layout Shift. Dit meet hoe visueel stabiel je website is tijdens het laden. Bewegen elementen constant heen en weer? Hoe vaak gebeurt dit?

- FID: First Input Delay. Dit meet hoe snel de website reageert op de eerste interactie zoals het klikken op een knop.

Deze factoren bepalen hoe snel en interactief je website is. Zorg er dan ook voor dat jouw webpagina’s steeds zo snel mogelijk zijn. Want hoe sneller het laadt, hoe sneller het interactief is en hoe stabieler het laadt.

Tenslotte kunnen vervelende pop-ups of een teveel aan advertenties een negatief effect hebben op de paginaervaring. Probeer deze dan ook tot een minimum te beperken.

Stel dat je 2 webpagina’s hebt met gelijkaardige relevante content, dan zijn het deze factoren die bepalen wie dat er bovenaan de ranglijst staat.


3. Kwalitatieve content

Kwalitatieve content is een blijvende SEO-trend. Om de zoekvraag van gebruikers zo goed mogelijk te beantwoorden, optimaliseert Google het algoritme om de content van webpagina’s beter te begrijpen. Losse keywords worden steeds minder belangrijk. De context van de tekst krijgt daarentegen veel meer prioriteit.

Daarom moet je dus je content blijven optimaliseren voor je bezoekers. Google is al bijna perfect in staat om de belangrijkste elementen uit je tekst te halen. Focus dus op wat belangrijk is voor bezoekers en waar zij naar op zoek zijn. Beantwoord hun vragen zo goed mogelijk en toon dat je een expert bent binnen je vakgebied.

Het uiterlijk van je webpagina’s speelt ook mee. Voorzie je content van de nodige call-to-actions en probeer een fijne ervaring te bieden door middel van afbeeldingen, video’s en andere relevante visuals. Hou je content ordelijk en gestructureerd zodat je bezoekers in één oogopslag kunnen vinden wat ze zoeken.


4. Design blijft belangrijk

On-page optimalisatie is een redelijk breed begrip. Het omvat zowel de front-end design maar ook de technische aspecten op de achtergrond zoals bijvoorbeeld backlinks, title tags en alt-tags. 

Het design van je website is een belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring. Zij zien natuurlijk alleen maar de front-end, het gebruikersinterface waarmee ze met jouw communiceren. Naast relevante en goede content is het design van de website ook belangrijk. Een mooi ogende website zal meestal beter presteren dan een lelijke website, zelfs als de content op beide sites even relevant is.

Je kunt hiervoor websitebouwers gebruiken zoals Wordpress waarmee je heel gemakkelijk een mooie website kunt maken.

Op die manier verbeter je ook je SEO. Een mooie website met relevante content is een geweldige combinatie in het landschap van vandaag.


5. Zoektermen

De laatste jaren worden er steeds meer en verschillende zoektermen gebruikt. Vroeger zochten gebruikers vaak naar slechts één enkel zoekwoord, zoals bijvoorbeeld ‘sportschoenen’. Tegenwoordig wordt er echter heel wat breder gezocht, bijvoorbeeld naar:

Sportschoenen met antislipzool

Tennis sportschoenen

Nike sportschoenen

En ga zo maar door. Het algoritme van Google is sterk verbeterd, waardoor het meer zoekopdrachten kan begrijpen, en dat merken gebruikers zelf ook. Hierdoor beginnen gebruikers breder te zoeken, waardoor ze sneller en makkelijk het antwoord op hun vraag kunnen vinden. Sinds de Google BERT update kan Google veel beter de intentie achter een zoekopdracht begrijpen. Iemand die ‘SEO’ opzoekt, wil misschien gewoon meer informatie over SEO. Iemand die ‘SEO services’ opzoekt, wil dan waarschijnlijk eerder hulp krijgen bij SEO. Google kent het verschil al veel beter. Ga je keywords opzoeken op Google voor je er content voor maakt. Zo kan je er al achter komen welke intentie daarachter zit.

Speel hier dan ook zoveel mogelijk op in met je content. Hou daarvoor Google Search Console goed in de gaten. Zijn er bijvoorbeeld relevante zoektermen waar je nog geen content voor hebt geschreven? Vul je webpagina’s dan aan met content over de zoekvraag.

Loop dus niet in de valkuil om maar één zoekwoord te kiezen waar je jouw webpagina voor optimaliseert. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je dit zoekwoord gebruikt in in je H1 of de url. Google weet ondertussen dat jouw pagina niet beter is gewoon omdat je zoekwoord in een alt-tag staat. Het begrijpt dat verschillende zoekwoorden relevant kunnen zijn. Hier moet je dus ook rekening mee houden.


6. Geef antwoord op een vraag

Wanneer je een vraag stelt in Google, zie je meestal een balk met verschillende antwoorden bovenaan de zoekresultaten. Dit noemen we de "Google samenvatting". Bij elk antwoord zie je een fragment met inhoud van die webpagina. Daarom kun je er beter voor zorgen dat jouw webpagina tussen deze antwoorden staat. Pagina's die worden vermeld in deze samenvatting hebben niet altijd een groot organisch bereik. Google zoekt gewoon pagina’s die het beste antwoord geven op een vraag. Als jouw pagina wordt vermeld in een Google-samenvatting, is de kans groter dat mensen klikken en jouw website bezoeken. Probeer je in te beelden welke vragen mensen kunnen stellen en geef daar een antwoord op.


7. De SERP wordt aangevuld met ‘andere’ zoekresultaten

De zoekresultatenpagina bestond vroeger uit simpele zoekresultaten met een meta titel en meta description. Tegenwoordig worden die zoekresultaten steeds vaker aangevuld met andere elementen, zoals video’s, afbeeldingen, relevante zoekopdrachten en vragen met antwoorden. Door al die extra resultaten die getoond worden, is het zover gekomen dat veel zoekopdrachten eindigen zonder dat er ergens op geklikt wordt. Featured snippets, de lijst van vragen met antwoorden die automatisch verschijnt bij een zoekopdracht enz. zorgen ervoor dat je niet meer hoeft door te klikken naar een website om antwoord te krijgen op je vraag. Met deze ontwikkelingen is het dus belangrijk dat je optimaal zoekwoordenonderzoek doet zodat je daadwerkelijk verkeer kunt omleiden naar je website.

Wij verwachten dat deze trend ook na 2021 zal doorzetten. SEO zal dan ook steeds meer een ‘winner takes it all’ game worden. Dit betekent dat je op zoveel mogelijk elementen moet inspelen om een optimaal resultaat te bereiken. Vooral video’s winnen steeds meer terrein. Wil je optimaal op SEO inspelen? Start dan met het maken en publiceren van video’s op YouTube en zorg voor YouTube SEO.

Dankzij verschillende updates aan het algoritme van Google verwachten we dat het belang van featured snippets na 2021 nog meer zal toenemen. Featured snippets vormen sowieso al een goede manier om extra verkeer naar je website te lokken, met een gemiddelde CTR van ongeveer 43 procent. Om een featured snippet te krijgen van jouw content moet je je content goed structureren en steeds een antwoord geven op de vraag van je bezoekers.


8. Voice search

Voice search is in 2021 veel belangrijker geworden. Steeds meer mensen gebruiken spraakgestuurde zoekopdrachten binnen Google, vooral onder de jongere generatie. Het is gemakkelijker dan te moeten typen, vooral op een smartphone. Iemand die spraakgestuurd zoekt, doet dat natuurlijk totaal anders dan iemand die typt. Daarom moet je de webpagina's aanpassen zodat ze ook gemakkelijk gevonden kunnen worden via gesproken zoekopdrachten. Kijk daarom eens hoe je kunt inspelen op gesproken zoekopdrachten en welke zoektermen daarmee overeenkomen.


9. Gebruik van AR, VR en smart apparaten

Met de introductie van 5G is de term 'mobile first' steeds meer een realiteit geworden. In veel sectoren verloopt de overgrote meerderheid van de communicatie al via mobiele telefoons. Naarmate internetsnelheden toenemen, kunnen we gemakkelijker grote hoeveelheden gegevens verzenden en ontvangen. Dit biedt dus veel nieuwe mogelijkheden.

Denk bijvoorbeeld aan een interieurwinkel die klanten kan laten zien hoe hun nieuwe meubels in hun interieur passen door middel van augmented reality. Of makelaars die met behulp van virtual reality potentiële kopers gemakkelijk online naar een woning of ander onroerend goed kunnen laten kijken. Daarnaast kun je gebruik maken van slimme apparaten om bijvoorbeeld in het comfort van je eigen woonkamer afspraken vast te leggen. Dergelijke applicaties zijn een bron van nieuwe zoekopdrachten van potentiële klanten en zijn dus perfect om met je SEO in 2021 op in te spelen!


10. Meer gebruik van AI

Je beseft het misschien niet altijd, maar je hebt bijna dagelijks veel contact met AI. Het algoritme van Google is ook gebaseerd op AI. Wij zijn echter van mening dat de groei van AI waarschijnlijk niet binnen Google zal plaatsvinden, maar net binnen de bestaande en nieuwe SEO-tools.

AI stelt je in staat om beter te begrijpen hoe je jouw webpagina’s kunt optimaliseren. SEO-tools gebruiken semantische AI om je tips te geven voor het verbeteren van je content. Daarom verwachten we dat er steeds meer SEO-tools met AI zullen worden ontwikkeld.

Wil jij jouw SEO in 2021 eens grondig aanpakken? Dan ondersteunt Online Marketing Monkey je hier graag bij! Neem gerust contact met ons op en samen verbeteren wij de SEO van jouw website!