Google web stories
Google web stories - hoe werkt het?
In de zomer van 2020 kwam Google met een nieuwe tool op de markt.
De tool kreeg de naam Google web stories.
De Google stories komen bovenaan de zoekresultaten en zorgen ervoor dat je snel veel informatie kan aanbieden aan de hand van korte filmpjes, foto's of tekst.
De Google web stories zijn vergelijkbaar met stories op de apps zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Hoewel deze gelijklopend zijn, zijn Google web stories toch net iets anders.
Wil jij graag meer te weten komen over de Google web stories en/of hoe je ermee aan de slag gaat?
Lees dan zeker verder in deze blog.
Wat zijn Google web stories?
De stories laten toe om informatie te verspreiden op een snelle en eenvoudige manier, die voor iedereen toegankelijk is.
Google web stories werkt op de technologische basis van een AMP (Accelerated Mobile Pages). Dit is bedoeld om in kleine stukjes opgenomen te worden. Hierdoor zijn stories altijd vrij kort.
Google zelf raadt aan om vooral foto’s en video’s te posten, aangezien mensen dit sneller zullen bekijken. Daarnaast dient men ook rekening te houden om niet meer dan 30 pagina’s per story te posten. Uit onderzoek blijkt dat mensen dan sneller afhaken, wanneer dit te lang duurt.
De Google web stories, zal net zoals op de andere sociale media apps, vooral gebruikt worden op mobiele apparaten om snel content op te nemen. Aangezien we geen extra applicatie nodig hebben, is dit dus zeer gebruiksvriendelijk. Je kan de stories rechtstreeks in je zoekmachine bekijken.
Google biedt deze tool gratis aan. Het maakt ze erg functioneel en biedt verschillende mogelijkheden.
Waarom Google web stories gebruiken?
De stories kunnen ook gebruikt worden om te adverteren of je vindbaarheid in Google te verbeteren.
Met goede content in je Google web stories, kom je al een heel eind verder.
Doel
Het doel van de Google web stories is om ‘snackable content’ te verspreiden. Dit is content die eenvoudig op te nemen is en ook makkelijk verwerkt kan worden.
Wil je graag gebruik maken van video’s? Zorg er dan voor dat deze maximum 15 seconden duren. Je kan er best ook voor zorgen dat deze ondertiteld zijn.
Zo kan je content altijd bekeken worden, zelfs in situaties waarbij mensen geen audio kunnen beluisteren.
Aangezien de Google web stories vooral bekeken zullen worden op een mobiel apparaat kunnen we de stories het beste in portretmodus opnemen, zorgen voor een tekst die goed leesbaar is. Maar vooral doen is hierbij belangrijk, hoe minder woorden je hoeft te gebruiken hoe beter.
Wanneer je bij een bepaalde story er toch zou voor opteren om woorden te gebruiken, geef dan kort de inhoud van je webpagina weer. Zo wordt de kijker nieuwsgierig en kan deze doorklikken naar de volledige webpagina.
Call-to-actions zijn hiervoor zeker een must have. Hierdoor spoor je de kijker aan om door te klikken naar onderliggende links dien hen een uitgebreider antwoord kunnen bieden over een bepaald onderwerp.
De mogelijkheden om dit te doen, zijn zeer uitgebreid en eenvoudig toe te passen.
Wanneer de content volledig op punt staat, kan je je Google Web stories beginnen delen via Google.
Visibiliteit
Hoe jouw stories verschijnen tussen de zoekresultaten, kan op verschillende manieren.
De voornaamste manier is dat ze getoond worden als een specifiek antwoord op een bepaalde zoekopdracht. Daarnaast is er ook de mogelijkheid dat ze met gelijkaardige stories verschijnen in een raster. De laatste manier zorgt ervoor dat je stories verschijnen in Google Discover, dit komt dan tussen de gevonden afbeeldingen of aangeraden zoekopdrachten.
Nog niet al deze opties zijn wereldwijd mogelijk, maar deze zullen zo snel mogelijk toegevoegd worden.
Je stories worden niet zomaar direct getoond, Google moet deze eerst vinden. Net daarom is het handig om gebruik te maken van de Google web stories.
In vergelijking met stories op andere kanalen, zit er bij Google achter elke story een aangepast URL. Dit geeft je de mogelijkheid om deze eenvoudig te delen via links, mailings of om om ze in te sluiten op je eigen website.
De URL’s achter deze stories zorgen ervoor dat elke story een kleine webpagina wordt. Op deze manier kan Google jouw stories indexeren en terugvinden. Hierdoor is de kans groter dat jouw story verschijnt tussen de zoekresultaten.
Uiteindelijk zullen de meest bekeken stories eindigen in de sectie ‘Top Stories’.
Op het einde van je story kan je een link leggen naar je andere gemaakte stories. Op deze manier kan je de gebruiker nog meer van jouw content aanbieden.
Als laatste kunnen de Google web stories handig zijn om te adverteren. Er bestaat een mogelijkheid om je stories te sponseren, de zogenaamde ‘gesponsorde stories’. De stories verschijnen op vaste intervallen tussen de andere stories.
Momenteel kunnen deze wel enkel linken naar jouw gemaakte stories maar nog niet naar webpagina’s of links. Maar als je hier even over nadenkt, kan je jouw eigen stories makkelijk verspreiden.
Hoe maak je Google web stories?
Heb je na het lezen van deze blog zin gekregen om zelf aan de slag te gaan?
Super! Google geeft je zelf al een aantal tips om aan de slag te gaan. Ze hebben zelfs een controletool waarmee je kan kijken of je stories helemaal op punt staan.
Maar ook wij maakten voor jouw een kort overzicht hoe je aan de slag gaat.
Stap 1: download de plug-in
Om te kunnen starten aan de web stories hebben we een externe plug-in nodig. Deze kan niet gedownload worden via WordPress maar wel via de website van Google web stories.
Stap 2: installeer en activeer de plug-in
Nadat je de plug-in gedownload hebt, is het tijd om deze te uploaden, installeren en activeren. Nadat ze geactiveerd werd, komt de plug-in links in je dashboard van WordPress.
Stap 3: maak een web story
Nu is het eindelijk tijd om zelf aan te slag te gaan.
Je hebt verschillende opties om gebruik te maken van afbeeldingen, vormen, teksten …
Ben je klaar met ontwerpen? Klik dan op publiceren en laat je web story schitteren in de zoekresultaten!
Voordelen web stories voor SEO
Hieronder geven we je nog 9 voordelen.
- Je creëert eenvoudige en interessante content. Technisch gezien kan je je verhalen op een eenvoudige manier voorstellen.
- Het formaat heeft vooraf ingestelde sjablonen, gestandaardiseerde UI-besteringselementen … Maar deze kunnen volledig zelf aangepast en gebrand worden naar het bedrijf.
- De stories zijn onderdeel van het wereldwijde web en kunnen gedeeld en embed worden op websites en applicaties.
- Via Google analytics heb je de mogelijkheid om je stories te tracken en te meten.
- De web stories genieten van een snelle laadtijd, zo zal je publiek zich vermaken en geëngageerd blijven.
- Je creëert storytelling. Je bereikt je lezers op een nieuwe en moderne manier.
- Er is een mogelijkheid tot reclameondersteuning. Dit zorgt ervoor dat adverteerders een uniek publiek bereiken binnen een nieuwe ervaring van storytelling. Via deze stories is er dus de mogelijkheid om geld te verdienen via full-screen advertenties en affiliate links.
- Je website krijgt meer visibiliteit. De stories komen bij webpagina’s in kwestie te staan.
- Als laatste voordeel hebben we een hogere CTR. Bezoekers zullen sneller op een video klikken. Ze hoeven minder moeite te doen en zullen makkelijker info opnemen over een bepaald onderwerp.
Optimaliseren voor SEO
Dan is het zeker een aanrader om de plug-in van Rankmath te downloaden.
Dit is een gratis tool waar je de metadata van je web story kan configureren.
Je hebt de mogelijkheid om volgende zaken aan te passen:
Titel van je verhaal
Beschrijving van je verhaal
Type schema
Robots metatag
Hopelijk heb jij nu ook zin gekregen om aan de slag te gaan met Google web stories.
Wij wensen jou alvast heel veel succes!
En kijken al uit naar de finale versie die Google online zal plaatsen.