Het belang van structured data in SEO
Er komt veel bij kijken als je je webpagina hoog wilt laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Als we het hebben over SEO denken we allereerst aan een goede technische werking van de website, goede content, etc. In werkelijkheid gaat het nog veel verder dan dit. Structured data, onder andere, is een begrip dat standaard zou moeten zijn in de SEO wereld, maar het nog niet is.
Structured data in het kort
Je wilt bezoekers binnenhalen waarvoor je content relevant is. Voor een
gebruiker is het vanzelfsprekend of de content al dan niet relevant is, maar
voor de zoekmachines is het niet zo evident om dit te achterhalen.
Structured data, ook wel markup genoemd helpt je om je
content duidelijk te maken, waardoor de zoekmachines ook goed begrijpen wat er
op je website te vinden is. Dit gebeurt in de vorm van codes die toegevoegd
worden aan de content op je website. Vervolgens kunnen de zoekmachines betere
en relevantere informatie tonen aan het publiek.
Op deze manier bekom je naar wens opgebouwde en duidelijke zoekresultaten of rich snippets. Dit zijn zoekresultaten die door de zoekmachines aangevuld zijn met extra informatie, zoals reviews, openingsuren, etc. Dankzij rich snippets heeft de gebruiker vaak meteen antwoord op zijn zoekopdracht.
Conclusie
Zo zie je maar hoe belangrijk
het is om gebruik te maken van structured data. Het heeft verscheidene voordelen
wat SEO betreft: de zoekresultaten zijn relevanter voor de gebruiker, waardoor
de CTR stijgt en de website of webpagina scoort beter in de zoekmachine,
aangezien deze het nu beter begrip heeft van je site. Deze zaken leiden uiteindelijk tot een
betere positie in de zoekresultaten.
Wil je nu zelf structured
data creëren? Ga dan naar Google structureddata Markup helper en je kan er meteen aan beginnen!