Linkbuilding tips voor een optimale website.

Vijf tips voor een optimale linkbuilding

De betekenis en relevantie van externe links voor zoekmachineoptimalisatie is inmiddels bij bijna alle online marketeers gekend. In dit blogbericht geven we graag nog vijf linkbuilding tips voor een beter effect.

  • Kies de correcte websites uit

    Ga op Open Site Explorer na welke linkpartners je concurrenten hebben. Controleer gelijktijdig of die websites nog actief zijn op basis van blogberichten en updates. Een deel daarvan staat vast en zeker open om ook jouw link te vermelden.
    Heeft een website haast geen uitgaande links? Besteed er dan ook geen tijd aan.
    Is jouw voorgestelde landingspagina wel voldoende belangrijk én aantrekkelijk? Stel je in de plaats van een webbeheerder. Als jij de webbeheerder zou zijn van een andere website, zou je dan linken naar je eigen pagina?
    Merk je op dat een site reeds een vaste partner is van je concurrent? Dan heeft het niet veel zin om contact op te nemen.

  • Identificeer je linkpartner

    Is je tussenpersoon de bedrijfsleider of de webbeheerder? Pas de verkregen online informatie over het bedrijf en de contactpersoon toe in je communicatie. Geef onder andere feedback over hun website, vermeld wat je aangenaam vindt in hun nieuwsbrief of vermeldt dat je een leuke toevoeging hebt voor een nieuw blogbericht.

  • Bevind je in een onvergelijkbare positie

    Treed niet op als bedrijf, maar als mens. Deel natuurlijk al jouw belangrijke contactgegevens mee, bijvoorbeeld: gsm-nummer, LinkedIn en blog. Gebruikelijke bulk-emails zijn not done. Stel daarentegen een fijne en gepersonaliseerde mail op. Een keer telefoneren kan ook heel wat teweeg brengen.

  • Bied iets van waarde aan

    Maak hier niet meteen de link met geld, maar denk aan relevante inhoud over een uitgesproken thema dat er uitstekend mee correspondeert. De inhoud moet zo waardevol zijn dat andere organisaties deze willen delen op hun website. Ga commerciële berichten uit de weg. Het is veel makkelijker links te krijgen naar informatie-pagina’s dan naar producten.

  • Breng de resultaten in kaart

    Hou de verscheidene stappen van je linkbuilding-proces scherp bij. Weet waar het niet zo goed loopt en focus je verbeteringen op die stap met de laagste effectiviteit. Heb je contact met de geschikte persoon? Kan het hoofd van je mail beter? Hoe vaak wordt die mail geopend? Is de inhoud boeiend genoeg? Kan men zelf de backlink plaatsen?