Mobiele Meta Descriptions, hebben ze een meerwaarde?

We surfen allemaal massaal mobiel. De Consumer Barometer with Google illustreert dit niet alleen met woorden, maar ook met cijfers. Echter, 1 onpage-element wordt door SEOers nog steeds zeer vaak over het hoofd gezien, namelijk dat de meta description voor mobiel anders zijn dan voor desktop.

Wat is een meta Descriptions?

Mobiele Meta descriptions

Een Meta Description is een korte beschrijving van een webpagina en herken je in de zoekresultaten aan de 2 informatieve lijntjes tekst onder de Page Title en de Bestemmings-URL. De meta description is van groot belang voor het verkrijgen van een klik. Immers, deze 2 korte regeltjes moeten de bezoeker niet alleen informeren welk soort inhoud hij of zij mag verwachten, maar moeten hem ook overtuigen en aanzetten te kiezen voor jouw zoekresultaat, en niet deze van je concurrentie.

Zijn ze belangrijk voor SEO?


Zoals net al gezegd, de meta-beschrijvingen zijn een essentieel aspect voor de CTR of Click Through Rate. De SEO-impact deze beschrijvende regels is nihil in rankings. Reeds in 2009 heeft Google aangekondigd dat Meta Descriptions geen impact meer hebben in de SERPs (Search Engine Result Pages).
Hoewel de description-tag geen invloed meer heeft op het verbeteren van de ranking, blijft het nog wel een belangrijk onderdeel. Deze beschrijvingen bieden immers een kans om in een zoekmachine op te vallen. Een goede meta-omschrijving heeft meer kans om traffic te genereren. Gebruikers beoordelen de Meta Description om in te schatten of de pagina wel voldoende interessant is om erop te klikken.
Een hogere CTR is niet het enige voordeel. Het biedt ook deze voordelen:
  • Als de description-tag niet is ingevuld, dan zal de zoekmachine er zelf eentje laten zien met flarden tekst die het vindt op de bestemmingspagina. Hier heb je echter geen controle over en geeft je potentiële bezoeker veelal een slordig eerste impressie van je pagina.
  • Metabeschrijvingen die de zoekopdracht bevatten, worden in het vet afgebeeld in de zoekresultaten, waardoor die de beter opvallen. Het opnemen van target-zoekwoorden in deze tag is dus geen slecht idee.

Lengte desktop vs lengte mobiel

Meta descriptions

Desktop

Bij alle SEOers is het credo "een meta description moet een lengte hebben van ongeveer 160 karakters" tot in den treure herhaald en toegepast. De geadviseerde lengte voor pc & laptop ligt inderdaad rond de 150 à 160 tekens.

Mobiel

Voor mobiel zoekverkeer gelden er echter andere richtlijnen : +/-120 karakters. Waarom verschilt het geadviseerd aantal karakters voor mobiele en desktop ? Simpel, omdat de beschikbare ruimte op mobiele apparaten veel kleiner is. Zoekmachines breken de description-tag af zodra die te lang is. Daarom is het best de moeite de description voor mobiel te optimaliseren.

2 belangrijke opmerkingen

Geen "universele wet"

Er verschijnen zo nu en dan ook meta-descriptions die veel langer zijn dan 120 of 160 tekens. Zoek maar eens in google.nl “wat is een goed middel tegen jeuk” voor de pagina 'huisarts.com . De beschrijvings-tag ervan is maar liefst 331 tekens lang.

Echter, de overgrote meerderheid van alle meta descriptions voor desktop ligt echter steeds ergens tussen de 145 en 165 tekens. Vandaar dat 155 tekens voor desktop een goede richtlijn blijft. De zelfde redenering geldt voor mobiel.

Pixels

Zoekmachines houden echter geen rekening met het aantal tekens, maar met de beschikbare plaats, die in pixels wordt uitgedrukt. Elk teken kent een andere pixelbreedte. Maar niet iedereen is vertrouwd met pixels & pixellengte. Daarom wordt bijna altijd gesproken over aantal tekens.

Praktijkvoorbeeld

In de tabel hieronder enkele cijfers van de lengte van mobiele meta descritions in google.nl voor een aantal zoekopdrachten. We bekeken steeds het eerste organische resultaat. Voor de zoekopdracht “adidas voetbalschoenen ” is de mobiele lengte (132) in totaal 19 karakters korter dan zijn desktop-versie (153). Het gemiddelde van ons testje lag resp. op 117 (mobile) en 156 (pc), een verschil van 39 tekens
Zoekwoord Mobiele lengte Desktop lengte
vluchten Amsterdam 116 147
tennisrackets Babolat 130 162
iphone review 113 140
Jeroen Krabbé 105 158
adidas voetbalschoenen 132 153
Gemiddelde 119 152
Voor de zoekopdracht "adidas voetbalschoenen” zien we in onderstaande screenshot van een Iphone 6, dat de onderste lijn wordt afgebroken na het woord "kies" via de 3 puntjes. Adidas zou dit dus best aanpassen.

Optimaliseren

De meeste SEOers weten dat meta descriptions het klikgedrag in de SERPs beïnvloeden. Worden ze niet ingevuld, dan zet de search engine er zelf eentje in . Dit zijn meestal flarden tekst die de CTR niet bepaald omhoog krikken. Vul daarom deze tag steeds in voor elke webpagina.

Responsive websites

Heb je een responsive website, dan beschik je niet over een aparte meta-description voor mobiel en desktop. Die is voor beiden dezelfde. Omdat anno 2016 meer mensen mobiel surfen dan via pc, geef je best de voorrang aan mobiel verkeer en opteer je best voor een gemiddelde van 120 tekens. Zo weet je zeker dat een goede meta description wordt getoond op mobile toestellen.

Mobile sites

Gebruik je een speciale mobiele website, dan kan je een aparte meta-tags opgeven voor desktop en mobiel.

Samenvattend

Meta descriptions hebben geen rechtsreekse invloed op je SEO posities, echter des te meer op je CTRs. Vul deze tag steeds in, zorg voor een goede beschrijving die bovendien ook nog aanzet tot het klikken op de zoekresultaat van jouw site. Mobiel zoekverkeer is onertussen belangrijker geworden dan desktop. Zorg er daarom voor dat je meta descriptions op de eerste plaats geschikt zijn voor mobiele apparaten. Hiervoor zijn minder tekens beschikbaar dan voor desktop. Voor mobiel +/-120 karakters en voor desktop 160 karakters.
Ik ben benieuwd hoe jij de meta-descriptions inzet!