5 SEO Mythes die de status van je website bepalen!

5 SEO mythes

Zoekwoorden gebruiken in titel

Na dat er een zoekwoordenanalyse is uitgevoerd wordt er gefocust op de gevonden zoekwoorden. Deze zoekwoorden kunnen het best niet worden gebruikt in titels.
Het is namelijk belangrijk om te focussen op de intentie en het doorklikpercentage van de link. Een voorbeeld.


  • Er is een website over SEO, om goed gevonden te worden in google geef je het artikel de titel (search engine optimization | SEO| Zoekmachine optimalisatie) Dit is niet goed. Het is veel beter om als titel te gebruiken: (search engine optimization – Kom hoger in google door deze SEO tips).

Ankerteksten verkeerd gebruikt

Om hoger te scoren in google is het gebruik van interne en extern linken belangrijk. Het is belangrijk om goede ankerteksten te gebruiken. Een ankertekst is de Nederlandse vertaling voor anchor tekst. De ankertekst is de naam die wordt meegegeven aan de link naar een andere pagina. De ankertekst is belangrijk voor zowel interne als externe links en heeft invloed op de pagina ranking binnen Google.
Bij het maken van een ankertekst worden vaak de fout gemaakt. Er wordt een zin gemaakt om contact op te nemen. Bijvoorbeeld: Klik hier om contact op te nemen. Vaak wordt er alleen een link gecreëerd onder het woorden ‘’hier’’

Deze worden geven google een hint over de locatie waar de pagina naar toe wordt gelinkt. Links met losse woorden zonder inhoud geven Google een verkeerd beeld. doordat Google denkt  dat de pagina over ‘hier’ gaat. Het is dus belangrijk om de link een naam te geven die aangeeft waar deze pagina echt over gaat en waarmee er gescoord wordt in Google.

Aparte pagina’s voor een zoekwoord

In het begin van Google was het aan te raden om voor elk zoekwoord een aparte pagina te maken. Hierop werd goed gescoord in Google en het was overzichtelijk. Nu draait het steeds meer om de intentie en is het niet meer nodig om voor elke zoekwoord een aparte pagina te ontwikkelen. Het wordt aanbevolen om één sterke pagina te maken. Deze pagina moet antwoord geven op de zoekintentie.

Een goede pagina, welke niet is geschreven op zoekwoorden, scoort waarschijnlijk op veel meer zoekwoorden dan een pagina welke apart is geschreven voor zoekwoorden. Google is steeds meer opzoek naar Uniek content.

Kopen van backlinks

Links die websites naar andere websites  linken zijn backlinks. Deze links dragen bij aan de populariteit van de website, hiermee zal de website stijgen in de zoekresultaten van google.

Er zijn verschillende bedrijven backlinks gekocht kunnen worden. Deze backlinks leveren weinig op en bestaan uit dubbel content. Deze links leveren alleen maar schaden op. Als google erachter komt dat er links gekocht worden met dubbel content kan de website zelfs helemaal uit google worden verbannen.

Exact Match Domains

EMD is de afkorting voor Exact Match Domains, dit zijn domeinnamen die een exacte zoekterm in hun domeinnaam hebben. Het doel van een EMD is om de concurrentie lager te laten scoren dan jezelf.

Op 27 september 2013 introduceerde google de grote EMD Update. Hiermee werd een eindegemaakt aan zoekresultaten die onterecht hoog in Google stonden. Google straft daarmee domeinnamen van de website exact hetzelfde is als de zoekterm.

Googles algoritme werkte voor lange tijd als volgt, een website met een zoekterm in de domeinnaam verscheen hoog in de zoek resultaten. De website had waarschijnlijk iets te vertellen over de zoekopdracht van de gebruiker

Voorbeelden van EMD’s zijn domeinnamen als “www.iphone-7kopen.nl” of “leningafsluiten.nl”. Ook domeinnamen waarin expres een veelvoorkomende typefout is opgenomen vallen hieronder, zoals “gooogle.nl”.
Een andere manier om EMD’s te gebruiken is het koppelen van verschillende EMD’s die overeenkomen met de belangrijkste zoektermen. Deze zoektermen worden vervolgens doorgestuurd naar het hoofdomein.

Hoewel sommige websites met een EMD een eerlijke website zijn, is het groten deel van de website bedoeld om snel bezoekers te trekken en ze vervolgens door te wijzen naar een andere websites. Deze website hebben een slechte SEO, en scoren volgens de  GooglePenguin update laag in de zoekresultaten.

De EMD Update zorgt ervoor dat de waarde van een exacte match op de domeinnaam minder hoog wordt toegekend. Daardoor zullen kwalitatief goede websites die geen EMD hebben, toch hoger in de zoekresultaten kunnen belanden.