Is investeren in mobielvriendelijke websites een must?

Waarom mobielvriendelijke websites?

In april heeft Google een cruciale aanpassing in de algoritmes doorgevoerd. Mobiel vriendelijkheid van websites is vanaf nu ranking factor.

Mobiel vriendelijk

Of een website mobiel vriendelijk is beïnvloedt voortaan de uitkomst van een zoek-opdracht. Firma's zonder een mobile versie van hun site scoren voortaan slechter in de SERPs (search engine result pages).
Er wordt anno 2015 meer dan ooit mobiel gezocht. De zoekmachinegigant volgt met deze update de mobiele hype. Immers, indien mensen via een mobile device op een traditionele webpage aankomen, zijn ze bijna steeds weer weg, gewoon omdat dergelijke internetsites te langszaam zijn.

Mobilegeddon

Is een site niet mobiel-vriendelijk, dan maak je het jezelf gewoon moeilijk. Want als je wegzakt uit de top 5 van de SEO-resultaten voor je meest relevante zoektermen, verlies je veel potentiële klanten. De nieuwe aanpassing wordt trouwens ook wel mobilegeddon genoemd, een verwijzing naar het bekende monster.

Test op je site mobiel vriendelijk is

Hoe kan je controleren of een site mobile friendly is ? Google heeft hiervoor een gratis tool ontwikkelt. Vul de domeinnaam in en Google controleert quasi meteen of het domein mobielvriendelijk is. Is diat niet het geval, dan ontvang je een adviezen om daar verandering in te brengen. De volgende aspecten zijn hiervoor een must:
  • geen plaatjes met veel kb's
  • geen flash-bestanden
  • geen kleine lettertypes
  • geen links te dicht op elkaar


Samenvattend

Indien je internetsite nog niet mobiel-vriendelijk is, zorg er dan zo snel mogelijk voor dat deze dat wel wordt. Anders gaan je SEO posities achteruit en verlies je binnen afzienbare tijd vele nieuwe potentiële klanten.