Niche zoekopdrachten: Wat zijn longtail zoekwoorden?

niche zoektermen



Longtail zoekwoorden


Zoekmachine optimalisatie voor opstartende websites: een uitzichtloze strijd?


Ondernemingen weten het maar al te goed: ze leven niet alleen in deze wereld.  Ernstige concurrentie is  er quasi in elke industrietak. Als uw  firma pas onlangs beslist heeft ook online echt een rol te willen gaan spelen, is de kans reëel dat u het moet opnemen tegen enkele degelijke concurrenten met een al fameuze internet  aanwezigheid: tig webpagina's, 1000den twitter volgers, 100-den kwaliteits links, ontelbare Facebook fans,  ect. Zoals bij voorbeeld  de site van een geringe lokale, startende sportshop die moet opboksen tegen  sites van een hele reeks  gereputeerde  (inter)-nationale sportbedrijven.

Op korte termijn is het eigenlijk onzinnig voor de beginnende website van onze lokale sportonderneming om de strijd aan te binden op bekende populaire zoekopdrachten als sportkledij of loopschoenen. Het zal zeer complex zijn om snel in de top 5 van Google te komen voor deze zoektermen. We zeggen niet dat het  onmogelijk is, maar het zal een enorme  hoeveelheid aan tijd en euro\'s vragen vooraleer die superstar zoektermen u geld gaan opleveren.

Niche zoekwoorden: een aantrekkelijk bewaard geheim


De locale sportshop in het voorbeeld van hierboven moet zich niet concentreren op de populaire   zoek woorden, maar op niche zoekwoorden. In elke industrietak bestaan er karakteristieke niche zoektermen. Vanzelfsprekend wordt er minder gezocht op deze zoekwoorden, maar ook de internet concurrentie is veel minder van tel. En het attractieve aan  niche keywords is dat meer waardevolle zoekers ze bezigen. Inderdaad, hoe gedetailleerder een zoekopdracht, hoe meer aandacht de zoeker er voor heeft, hoe omvangrijker de kans dat hij ook van plan is te klikken op de link en een aankoop van de dienst of product te overdenken.

Niche zoekopdrachten zijn dus specifieke longtail keywords voor een bepaalde branche. Het is dus aantrekkelijk uw website op de eerste plaats te optimaliseren voor gespecialiseerde branche zoektermen en minder op algemene woorden,  als u kortelings met search engine optimalisatie of een nieuwe produkt  start en actief zijt in een competitieve internet-markt.
Weer  naar onze kleine, lokale sportonderneming. Stel dat het zich vooral wil richten op tenniskleding in de omtrek Antwerpen. In plaats van de concurrentie aan te gaan op het zoekopdracht sportkleding, kan het zich veel beter concentreren op niche zoekwoorden zoals bijv. goedkope tenniskleding Antwerpen of tennisbroek heren. Met  de juiste SEO aanpak zal het simpeler zijn  om deze niche keywords  snel hoog te laten postvatten in Google.
Het is dus interessanter in de Google top 5 te staan voor gespecialiseerde longtail zoekwoorden, dan op pagina zestien voor algemene  keywords.

Strijd om populaire zoekopdrachten dan maar opgegeven ?


Betekent dit nu  dat u niet kan winnen van die grote  bedrijven met hun forse  internet présence voor de echt betekenisvolle zoektermen met hoge zoekvolumes ? Juist niet  ! Door te concentreren op de niche zoekopdrachten gaat u juist meer bezoekers naar uw site bewerkstellen. Namelijk, er is minder concurrentie en de bezoekers hebben een beter aankoop potentieel. Ze hebben sneller het standpunt een echte specialist gevonden te hebben.
Bijgevolg houdt niets u tegen om tevens ook budget te steken in de algemene zoekwoorden. Bekijk die  als een geldbelegging op middellange termijn. Onderwijl  zullen de niche zoekwoorden op korte termijn voor bezoekers op uw opstartende site zorgen.

Niche keywords: hoe ontdekken?


Zoekwoord analyse helpt u de evidente zoektermen voor uw sector  te ontdekken. Via de Google keyword tool kunt u bekijken welke  de algemene  en welke de niche zoekwoorden. Vul in de tool het gewenste  keyword in en click op  zoekwoord-ideeën . In de kolommen "Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten" en "Concurrentie" krijgt u direct  een zicht waar opportuniteiten voor a-typische keywords liggen.

Besluit

Het is interessanter in de Google top 10 te staan voor niche  zoekopdrachten, dan op page 8  voor een  populaire  algemene zoektermen. Niet alleen voor   uw SEO,  ook uw sales.