Vinden jongeren Facebook niet meer leuk En waarom is dat?

Vinden tieners Facebook niet meer zo leuk ?

De Facebook resultaten voor Q3 van 2013

Afgelopen woensdag 30/11/13 deelde Facebook de financiële resultaten van Q3 met de rest van de wereld. Ze waren veel beter dan iedereen had verwacht. Het aantal dagelijkse Facebook gebruikers ging omhoog (728 miljoen / dag !). Ook de totale omzet voor kwartaal 3 van 2013 ging omhoog tot $ 2,02 miljard. ook het zorgen kindje van Facebook, namelijk mobiel Facebook, deed het goed. De beurskoers van het aandeel ging dan ook meteen de hoogte in na bekendmaking van de cijfers.

Maar dat was zonder hun financiële man, David Ebersman, gerekend. Hij maakte wat later die dag schoorvoetend openbaar dat tieners voor het eerst Facebook minder gebruiken. Daarop stuurden de geschrokken aandeelhouders het aandeel van Facebook, dat eerder die dag een winst van 16% had opgebouwd, weer na beneden, om aan het einde van de dag zelfs met verlies af te sluiten.

Veel beleggers zien tieners als trendsetters. Als zij Facebook niet meer leuk vinden, dan zullen vroeg of laat ook oudere gebruikers gaan afhaken. Een MySpace doemscenario kwam weer boven water. Ter herinnering : MySpace was in 2006 1 van populairste sites ter wereld; nu komt ze zelfs niet meer voor in de top 100.

Cijfers over Facebook

  • totaal aantal Facebook users: 1,25 miljard
  • totaal aantal dagelijkse Facebook gebruikers: 728 miljoen
  • gemiddeld aantal dagelijkse Facebook likes: 4,50 miljard
  • gemiddelde tijd per Facebook bezoek: 20 minuten
  • gemiddelde maandelijkse tijd op Facebook: 8,30 uur
  • sinds juli 2013 aan een sterke koerswinst bezig: van $ 24/aandeel tot meer $ 50/aandeel
Anno oktober 2013 doet geen enkele social media het beter.

Wat is de reden dat tieners Facebook niet meer leuk vinden ?

De oorzaak kan gevonden worden in deze elementen:
  1. De jeugd weet nu wel dat ze hun foto's en tekst beter moeten afschermen voor de buitenwereld, om latere problemen te vermijden
  2. Op Snapchat kan je bijv foto's naar vrienden sturen die slechts 10 seconden zichtbaar zijn
  3. Het super vernieuwende is er vanaf bij Facebook. De jeugd experimenteert gewoon graag. Ze kiezen voor andere sites als Instagram, Whatsapp, Snapchat ect
  4. En uiteraard groeien directe concurrenten als Google plus en Twitter ook.

Gaat Facebook nu verdwijnen

  • Niet meteen :-)
  • Facebook heeft dertigplussers, veertigplussers en ook vijftigplussers overtuigd om hun site te gebruiken; zij veranderen niet zo snel van social media
  • Verder is het niet juist te stellen dat kinderen Facebook allemaal dumpen. Ze zijn er gewoon wat minder meer bezig.

Besluitend

Is dit het begin van het einde voor Facebook, nu tieners lijken af te haken ? Nee. Maar ze kunnen het ook niet echt rustig aan doen. Facebook moet slimmer gaan omspringen met de privacy regelgeving. Verder moet ze proberen haar concurrenten voor te blijven. Dat zal ze wel lukken de komende jaren als ze verder slimme investeringen doen zoals met de overname van Instagram. Anders kunnen de kritische aandeelhouders hun Facebook aandelen weer dumpen, net zoals ze dat tussen mei 2012 en juni 2013 deden.

Meer over online marketing.