Welke invloed kan Google+ hebben op de rankings.

Google+ en rankings

Onlangs is er discussie ontstaan of Google+ de search results zou beïnvloeden. Aanleiding was het Moz zoekmachine optimalisatie rapport waarin stond dat de plus 1 van Google+ 1 van de belangrijkste zoekmachine optimalisatie factor zou zijn.

Hoe kan Google+ dan de rankings beïnvloeden ?

Hoe komt het nu dat Google+ de search results helpt beïnvloeden? Dat komt omdat de link onder een artikel op Google+ een linkwaarde heeft. Verder crawlt Google haar + pagina’s om snel nieuws te vinden. Dit in tegenstelling voor andere social media als Facebook en Twitter, waar de Google bots geen links kunnen verzamelen.

De invloed van Google+ is echter nog veel groter op het moment dat een iemand ingelogd met zijn Google account. Dan ziet de surfer echt andere search results: namelijk artikelen die gelinkt zijn met Google +. Als een artikel van een site op Google+ gedeeld wordt, dan zien de Google+ volgers van die site deze pagina veel sneller én veel beter in hun search results. Bovendien, als volgers van die site op het Google+ artikel reageren, gebeurt precies hetzelfde met de volgers uit hun kringen. Dus hoe meer Google+ volgers, hoe meer surfers de content van een site zien verschijnen in hun search results.

 

Is het Moz zoekmachine optimalisatie rapport fout ?

Het zoekmachine optimalisatie rapport van Moz van aug 2013 zie dat er een positieve relatie zou bestaan tussen Google+ en de Google search results. Anders gezegd : de webpagina’s die veel plus 1′s hebben, zou volgens Moz beter scoren in de Google rankings. Ter info: de zogenaamde plus 1 van Google+ is te vergelijken met een like van Facebook.

We zeiden eerder al dat webpagina’s die hoog scoren in Google, vanzelf meer plus 1's van G+ ontvangen. Veel plus 1's zijn een gevolg van een hoog scorende webpagina, maar geen bepalende factor. Bovendien had Google zelf in het verleden al verschillende gemeld dat de plus 1′s geen doorslaggevende factor zijn in de search results.

 

Of toch niet ?

In de Moz studie was er blijkbaar verkeerdelijk sprake van de positieve invloed van plus 1’s op de Google rankings. Maar wat Moz echt bedoelde waren de posts op Google+ ! Een heel erg belangrijke toelichting dus.  Bij Google is het trouwens de gewoonte om in alle talen te zwijgen over de factoren die hun algoritmses WEL beïnvloeden. Maar over factoren die geen invloed hebben, durven ze zich wel zo nu en dan uit te spreken. Zo ook over bovenstaande diuscussie. Matt Cutts deed de invloed van de plus 1 af als onzien; over de Google posts zweeg hij in alle talen. Voor de goede verstaander: de Google + posts beïnvloeden de search results wel, en de plus 1 niet.

 

Samenvattend

  • Google zal Google+ de komende jaren verder blijven pushen en steeds krachtiger & alomvertegenwoordigd en nog belangrijker maken. Wie niet op Google+ zit, verliest traffic. Start dus vandaag nog met Google+ .
  • Elke onderneming dient actief bezig te zijn met zoekmachine optimalisatie en Social Media. Facebook en Twitter zijn vooralsnog de 2 belangrijkste Social Media kanalen. Google+ is niet alleen een mooie aanvulling op social media strategie van bedrijven, maar zeer zeker ook op de zoekmachine optimalisatie-strategie.
  • Zoek voor zo veel mogelijk volgers, want zij zorgen ervoor dat uw website nog zichtbaarder wordt in de Google rankings.
 

Ook interessant