Wat zijn de gevolgen van Gmail inbox voor emailmarketing?

Emailmarketing: gevolgen van Gmail inbox ?

In juli 2013 heeft Google Gmail een nieuwe layout gegeven. Voortaan ziet maar liefst 5 inboxen. Wat zijn de gevolgen hiervan op de effevtiviteit van email campagnes ?

De 5 tabbladen van Gmail

Voortaan ziet u in uw Gmail emailprogramma de volgende 5 tabladen:

  • Primair
  • Sociaal
  • Reclame
  • Updates
  • Forums

In de tab Primair komen de emails van uw vrienden. In resp. sociaal, reclame, updates en forums resp. de berichten van social media, commerciële emails, facturen. en discussieforums.

Hoe weet Google Gmail dat een email een commerciële is ?

Google Gmail plaatst dus voortaan de commerciële berichten van bedrijven in de aparte inbox "reclame". Daar moet dus eerst op geklikt worden voordat uw klanten uw mailing zien. Gmail ziet dat emails van Email Service Providers komen. Een ESP verstuurt de commerciële emails vanaf zijn eigen servers en zorgt ervoor dat die goed leesbaar in browsers van uw lezers binnengaan. Gmail herkent nu die ESP als afzender mits zij steeds de zogenaamde (verplichte) "afmeldfunctie" (= de optie om uit te schrijven voor een newsletter) in hun emailings moeten zetten.

Waar hebben email marketeers schrik van ?

Online marketeers zijn vooral bang dat hun commerciële mailings niet of veel minder gelezen gaan worden. Enkele van hun kopzorgen:

  • Worden abandonded shopping cart mails nog wel op tijd gelezen ? Deze emails hebben alleen belang indien ze direct gelezen worden.
  • Commerciële mails staan in rechtsreekse strijd met andere emailings van andere concurrenten die ook dus in de tab reclame komen. Gaan onze mailings wel nog aangeklikt worden ?
  • Bovensdien zijn er ook nog de Gmails inbox-advertenties !?

Hoe toch in de Primaire inbox geraken met commerciële mails?

Wil u op safe spelen, en met uw promotionele newsletters in de primaire tab terecht komen, vraag dan uw lezers het volgende te doen:

  1. Klik op de 'Reclame' inbox
  2. Sleep uw email naar de primaire folder
  3. Klik ja wanneer Gmail u vraagt of voortaan al uw emails in deze box moeten komen

Besluit

De nieuwe Google Gmail verplicht firma's hun commerciële newsletters relevanter en interessanter te maken. Immers, ze staan nu allemaal samen in de inbox reclame. Is uw onderwerpsregel niet interssant genoeg ? Geen kliks. Hoe beter de database opgedeeld in segmeneten, hoe beter de subject regel van de email en dus hoe hoger de kans dat op uw mail wordt geklikt.

Gegeven dat reclame newsletters interssant zijn voor hun lezers, hoeven online marketeer zich geen zorgen te maken over de nieuwe Gmail look.