10 adviezen voor de perfecte checkout


10 adviezen voor de perfecte checkout Elke checkout zou volgende 10 onderdelen moeten bevatten.

Duidelijke knop ‘Bestelling afronden’

Dit is de belangrijkste knop van de winkelwagen. Laat deze knop opvallen door zijn positie, kleur en formaat. Gewoonlijk wordt de knop zowel boven als onder de shopping cart gezet.

Verzendkosten + levertermijn ?

Op elk moment moet de vraag “Hoeveel moet ik betalen voor de verzending ?” en "Wanneer zal ik de bestelling ontvangen ?" als een rode draad doorheen een webshop gaan. Zeker in de winkelwagen moeten deze leverkosten meteen helder zijn. Vermeld ook hoeveel een klant nog moet bij bestellen om een gratis levering te hebben.

Geen onzekerheden in de winkelwagen

Welke producten heeft de klant besteld ? Geef van elk artikel de foto + eindprijs. Vermeld de BTW. Informeer uw klanten over de retour mogelijkheden. De coördinaten van uw klantendienst moeten steeds binnen oogbereik zijn.

Denk na over een Multistep vs Onestep Checkout

De keuze hangt af van het type klant: bij veel herhaalaankopen, kies voor de OneStep; bij veel éénmalige aankopen, opteer voor de MultiStep checkout. Ook het type product speelt een rol: goedkope artikelen is best Onestep, duurdere Multistep.

Vermeld het aantal stappen van de checkout

Het moet meteen helder zijn hoeveel stappen er volgen. Geef ook aan in welke stap de klant zich bevindt en en welke hij al gedaan heeft. Doe dit best via een horizontale balk.

Factuur info

Geef aan welke velden verplicht zijn (via een *). Werk met autochecks (bijv voor het veld telefoonnummer, verplicht cijfers te vermelden. Leg ook uit waarom bepaalde velden nodig zijn. Wees ook duidelijk: Zorg er bijv voor dat het postcodeveld slechts 4 karakters lang is. Ook de optie om een ander factuuradres en leveradres te vermelden is een must.

Verzendmethode

Toon verschillende verzendopties, zoals standaard levering – express levering – afhaalpunt. Vermeld de juiste levertermijn en ook de eventuele extra kosten per levermethode.

Betaalmethode

Biedt meer dan 1 betalingsmethode aan: Bancontact/Mist Cash, Rembours, PayPal, Visa, Amex. Geef aan dat betalen in uw shop altijd helemaal secure is.

Order overzicht

Geef een helder overzicht van de bestelde artikelen + te betalen prijzen + totaal prijs inclusief BTW. Voorzie de mogelijkheid om zaken nog aan te passen en werk met een zeer duidelijk call to action botton ‘Plaats uw order’. Vergeet de orderbevestigingspagina (bedankt voor uw bestelling !) + de bevestiging email niet.

Google analytics

Zet de nodige Google analytics trackingscodes in uw checkout ! Deze laten u toe in Google analytics te analyseren waar en waarom uw klanten precies afhaken in uw online winkelproces.

Besluit checkout

De goede checkout is simpel, overzichtelijk en snel. Vraag enkel info die u echt nodig heeft. Wees helder over de prijzen, verzendkosten, levertermijn en terugstuur opties. Meer over dit thema is te vinden op de website van Online Marketing Monkey.