De gids voor het schrijven van meta descriptions






Je hebt het vast wel gezien in de Google zoekresultaten, dat tekstje onder de link op een zoekresultaat. Maar wat is dat nu eigenlijk? Deze tekst is een meta description en in deze blog leggen we de betekenis uit, waarom het belangrijk is en hoe je het moet toepassen voor jouw eigen website.

Wat is een meta description?

De meta description, ook bekend als page description is een korte maar zeer belangrijke samenvatting van de inhoud op een webpagina. de tekst, met zo'n 155 à 160 wordt weergegeven in de zoekresultaten. Op deze manier krijgen gebruikers al een idee waar de pagina over gaat. Daarom is het gebruik van een correcte meta description een belangrijk onderdeel van SEO.




In de afbeelding bovenaan zie je de meta description voor het zoekresultaat ''online marketing''. Eigenlijk is dit een gratis advertentie van slechts 2 regels die je kan schrijven over een URL.

De page description is terug te vinden in de HTML-code van de pagina. Dit ziet er als volgt uit:

<meta name=”description” content=”Groei realiseren via Online Marketing zoals SEO of Google Ads? Dat kan met Online Marketing Monkey. Wij zorgen voor meer bezoekers op uw website.” />

De meta-beschrijving kan je aanpassen vanuit de backend van jouw website. De meta description is niet zichtbaar in de SERP (search engine results page) maar de tag wordt wel door zoekmachines zoals Google en Bing opgepikt.



Wat is het belang van een meta description?

Meta description is van groot belang voor het verhogen van de Click Through Rate van je website. De zoekmachine toont deze tekst in hun zoekresultaten. Wanneer je een zoekopdracht invoert wordt deze beschrijving onder de website weergegeven, dit wordt ook een snippet genoemd.


Hoe schrijf je een goede meta-description?

Hier zijn een 6 tips voor een perfecte pagina omschrijving aan je webpagina!

1. Correcte inhoud

Het is van belang dat je eerlijk en helder bent over wat de zoeker kan verwachten op je webpagina. Dit om te voorkomen dat mensen afhaken wanneer ze het juiste content niet vinden. Websites die dit niet doen riskeren een hogere bounce rate en mogelijke straffen van Google. het is belangrijk dat de meta-description overeenstemt met de inhoud van je pagina. 

Het schrijven van een effectieve meta omschrijving is essentieel om potentiële klanten te overtuigen om op jouw website naar informatie over jouw product te zoeken of zelfs iets te kopen. Heb lef en maak reclame voor jezelf. Wees precies en overtuigend, zodat de juiste mensen op jouw pagina komen. Als je niet genoeg overtuigd zijn er altijd andere resultaten waarop ze zullen klikken.

2. De optimale lengte 

Om de juiste boodschap over te brengen naar je doelgroep moet je meta-description voldoende duidelijk, helder en zo kort mogelijk zijn. Google past soms de weergegeven lengte van de beschrijving aan maar meestal blijft het op desktop bij ongeveer 155 à 160 tekens. Af en toe zijn er ook uitschieters tot 300 tekens. Zet de belangrijkste informatie vooraan de beschrijving. Een spatie wordt ook meegeteld als een karakter. Er is altijd het risico dat zoekmachines een stukje van de meta beschrijving weglaten waardoor er 3 puntjes (...) verschijnen. Een handige tool om te controleren uit hoeveel tekens je meta description bestaat is Lettercount.

Soms zijn er meta omschrijvingen die langer zijn dan 155 tekens. Vooral in de Engelstalige versie van Google. Hier kunnen beschrijvingen tot 372 tekens bevatten!

Op mobiel is het toch een beetje anders, hier gebruik je ongeveer 115 tekens. De reden hiervoor is omdat de beschikbare plaats op mobiel veel beperkter is. Zoekmachines knippen daarom een stuk van je description & title tag als deze te lang is. Het is dus goed om dit te optimaliseren.

Hieronder zie je een voorbeeld tussen het verschil van enkele zoektermen. Dit zijn de top organische zoekresultaten. Je kan zien dat de mobiele lengte veel korter is dan de desktop lengte, dit met een gemiddelde lengte van 34 tekens.

Zoekwoord Mobiele lengte Desktop lengte
vluchten Oostende 114 149
voetbalschoenen 113 145

Als je meer mobiele gebruikers hebt dan via desktop geef je jouw mobiele gebruikers voorrang. Dan zet je maximaal 115 tekens in. Dan ben je zeker dat voor beide media de correcte meta beschrijving wordt weergegeven. 


3. Actieve vorm en CTA

Het schrijven van je meta description in de actieve vorm gecombineerd met een call-to-action (CTA) is cruciaal. Met je meta-omschrijving wordt je bezoeker uitgenodigd om naar je pagina te gaan. Een correcte CTA en omschrijving laat mensen weten wat ze te zien krijgen en worden ze gemotiveerd om te klikken op je pagina. 

Voorbeelden van een CTA:
  • Profiteer van onze voordelen.
  • Lees het volledige artikel.
  • Vraag een gratis sample aan!

4. Focus zoekwoord

Om je SEO-resultaten te verbeteren is het van belang dat je belangrijkste zoekwoord in het begin van je meta-omschrijving aanwezig is. Google zal ook meer geneigd zijn om om die beschrijvingen te tonen in hun zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat je website nog aantrekkelijker wordt. Als je een onrelevant zoekwoord gebruikt kan de bezoeker het gevoel hebben dat hij misleid wordt. 

Elke individuele pagina moet zich richten op één zoekterm. Als gevolg is de meta description voor de iedere URL uniek. Als je zoekwoord vermeld wordt in de meta-omschrijving wordt het vet gedrukt. Dit betekent dat je pagina extra opvalt. De description tag wordt getoond wanneer het gelijk is met de zoekopdracht, de meta omschrijving en de content van je pagina. Wanneer je meta omschrijving geen woorden bevat van de zoekopdracht wordt de pagina ook niet getoond. De zoekmachine probeert dan zelf stukken tekst te vinden van de URL waar de zoekterm voorkomt.  

5. Toon specificaties

Als je een product verkoopt dat veel technische details heeft, kan het een goed zijn om je te richten op de specifieke eigenschappen ervan. De aanwezigheid van extra info zoals prijs zal sneller een click activeren. Er is dus een grote kans dat de zoeker niet overtuigd hoeft te worden. 

6. Wees uniek

Je meta description moet uniek zijn en niet hetzelfde als die van andere webpagina's. Anders kan de gebruikerservaring in Google gehinderd worden. Maak geen dubbele meta omschrijvingen. Wanneer de beschrijving leeg is, een stukje tekst kiezen met je zoekwoord om in de zoekresultaten te tonen. Gebruik zelfgeschreven tekst waar je jouw Unique Selling Proposition (USP) plaatst zodat bezoekers een goede reden hebben om te klikken!

Waarom wordt mijn zelfgeschreven meta description niet getoond door Google?

Er zijn verschillende redenen waarbij Google er zelf voor kiest om een meta description te genereren:
  • Je gebruikt dezelfde of gelijkaardige meta omschrijvingen voor verschillende pagina's. Het is de bedoeling dat de omschrijving niet te algemeen is en focust op de problemen die de de specifieke pagina kan oplossen.
  • De meta beschrijving focust zich op meerdere zoekwoorden of problemen. Dit kan voor de zoekmachine verwarrend zijn.

Zijn meta descriptions belangrijk voor SEO?

Technisch gezien worden meta descriptions niet gezien als een ranking factor. In het verleden werd dit wel gezien als een ranking factor. De grote waarde hier ligt bij de weergave van de zoekresultaten. Hoe beter de tekst de bezoeker kan aanspreken hoe groter de kans dat er op de pagina geklikt wordt.

Meta descriptions hebben wel een invloed op de Click Through Rate. Ze zijn korte, gratis advertenties die je kan schrijven om je surfers te motiveren je pagina te bezoeken in plaats van die van je concurrenten. Een hogere CTR verhoogt ook je positie in de SERP van Google. Als je veel clicks krijgt weet Google dat je relevant en interessant bent! 

Conclusie

Meta descriptions is een manier om mensen te overtuigen om op jouw pagina te klikken in de SERP. Houd wel in gedachten dat Google ze soms herschrijft. 

Google gebruikt steeds vaker featured snippets. Bij een featured snippet wordt een kopie of de samenvatting van je tekst gebruikt. Dat betekent niet altijd dat jouw meta omschrijving gebruikt zal worden in een featured snippet. 

Controleer al je pagina's of ze een meta description bevatten en up-to-date zijn. Je kan hiervoor de tool screaming frog gebruiken. Vergelijk ook jouw beschrijvingen met die van je concurrenten om verbeterpunten te vinden.

Tot slot hebben meta descriptions een beperkte lengte dus probeer je de belangrijkste zoektermen vooraan te zetten.

Extra hulp nodig met het schrijven van je meta description? Online Marketing Monkey staan klaar om je te helpen!