Mijd met deze 5 tips de meest voorkomende SEO gebreken

Heb jij graag dat jouw site bovenaan staat in Google? Je bent niet de enige. Hierdoor zul je ervoor moeten zorgen dat jouw SEO beter is dan deze van je concurrenten, daarom hebben wij de meest voorkomende fouten even op een rijtje gezet voor u. Momenteel concentreren personen die zich bezighouden met SEO zich vooral op de snelle laadtijden en kenmerkende inhoud van hun pagina. Het zou dus spijtig zijn dat je site wordt afgerekend door deze 5 SEO fouten.



1. Pagina’s die niet geïndexeerd kunnen worden

Als je er zeker van wilt zijn dat je bovenaan in de ranking terecht komt, zorg er dan voor dat je correcte inhoud op je pagina plaatst. Het is ook van groot belang dat je site goed zichtbaar is voor de verschillende zoekmachines.

Vul ook altijd de alt-tag correct in, vaak krijgt een pagina een verkeerde alt-tag tijdens het ontwerpen en wordt deze vergeten en niet meer aangepast. Dit zal als resultaat hebben dat de zoekmachines deze site niet indexeren waardoor deze dus niet in de ranking zal verschijnen.

Indien je Robots.txt verkeerd is geconfigureerd dan kan dit ook heel schadelijk zijn voor je pagina. Controleer ook goed of er foto’s, CSS of pagina’s zijn die niet geaccepteerd worden door crawlers.

Een handige SEO extensie voor Google Chrome waarmee je dit kan verifiëren is Screaming Frog. GSC (Google Search Console) is ook een gemakkelijke manier om te onderzoeken of er pagina’s zijn die niet opgemerkt worden door de Googlebot.

Screaming Frog

2. Linkbuilding uitstellen

De 2 belangrijkste delen waar het bij SEO om gaat zijn het verbeteren van on-page en off-page. Linkbuilding is zeer belangrijk als je de off-page SEO wilt verbeteren.

De waarde van een site is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de inkomende externe links en je interne link structuur. Die domein autoriteit is één van de vele factoren waarmee de zoekmachines je positie bepalen.

Waar je zeker niet mag te kort komen op vlak van SEO als je de URL structuur van een nieuwe pagina wijzigt, is dat je de verouderde pagina verkeerd doorverwijst. Hierdoor zal de bezoeker terechtkomen op een 404 foutpagina en dat zal ook nadelig werken op de overige interne links.


3. Gebruikmaken van de verkeerde zoekwoorden

Websites die bezig zijn met SEO gebruiken vaak de foute zoekwoorden. Er worden dan vaak zoekwoorden gebruikt waar bijna niemand naar zoekt ofwel het tegenovergestelde, waar te veel naar gezocht wordt en waar dus zeer veel concurrentie zal opzitten. Hierdoor zal je ook moeilijk bovenaan in de zoekmachines komen.

Je hebt er weinig aan als je zoekwoorden gebruikt waar er zo goed als geen zoekvolume op zit. Hierdoor zal je zeker niet gevonden worden, want er is niemand die zoekt naar dit woord, je hebt er dan ook weinig aan om voor dit woord bovenaan in Google te staan.

Het omgekeerde hiervan heeft ook zo goed als geen zin, zoekwoorden gebruiken waar veel te veel naar gezocht wordt. Door de overvloed aan concurrentie op deze zoekwoorden zal je eerder onderaan in plaats van bovenaan in de ranking terecht komen.


4. Schrijf niet enkel teksten voor Google

Slechte websites maken de fout om de inhoud van hun pagina zodanig aan te passen om opgemerkt te worden door een zoekmachine. Dit zorgt ervoor dat de content niet meer relevant is waardoor je de potentiële klanten eerder zal wegjagen in de plaats van lokken.

Ook worden de zoekmachines steeds intelligenter waardoor je er zelf door deze op zal afgerekend worden.

De E-A-T van je pagina is tegenwoordig meer en meer doorslaggevender, zeker in 2022. Het is belangrijk dat de inhoud goed geformuleerd is en dat je de lezer laat inzien dat jij weet waar je het over hebt. Vergeet zeker ook alle keywords in je SEO teksten te verwerken. Zoekmachines zoals google zullen hier zeker op letten. Deze onderdelen zullen vaak bepalen op welke plaats jou pagina komt te staan in google.


5. Gekopieerde inhoud op je website plaatsen

Duplicate content (ook wel dubbele inhoud) is dus woord voor woord een tekst kopiëren en op je pagina plaatsen. Op deze manier zal je dus meerdere pagina’s hebben die dezelfde inhoud zullen hebben of je pleegt plagiaat en kopieert de volledige inhoud van een andere site om het vervolgens op jouw site te plaatsen.

Copy-paste

Heb je het van één van je eigen pagina’s gekopieerd dan zal dit gefilterd worden door de zoekmachine en dan zal er maar één pagina weergegeven worden. Indien je inhoud hebt gekopieerd van een andere website, dan zal enkel jou pagina minder scoren en zelf verborgen worden in de zoekmachines.

Schrijf en ontwerp dus zelf je eigen unieke teksten of maak voldoende wijzigingen aan de tekst waardoor de SERP’s niet zullen merken dat je gekopieerd hebt.

Hou jij je vaak bezig met SEO dan zijn er verschillende elementen die je niet uit het oog mag verliezen om er zeker voor te zorgen dat jou pagina goed scoort. Als je eventjes niet oplet maak je misschien wel één van deze voorgaande vaak voorkomende SEO-fouten. Maak voldoende gebruik van Google Search Console hiermee kan je ze in de meeste gevallen al vermijden.